EPISOD 20

3.4K 269 165
                                    

INARA hanya mampu tersandar lemah di belakang kerusi penumpang sambil menanti Zulfan yang tiba-tiba saja keluar dari kenderaan. Matanya tunak memerhatikan perkarangan rumah Doktor Irfan yang masih kelihatan meriah.

Tika itu, Inara tak henti memikirkan pertemuannya semula bersama Aisar. Fikiran Inara benar-benar sesak. Jantungnya juga dipalu dengan debaran yang maha kuat. Manakan tidak, semuanya berlaku secara mendadak. Inara masih tidak dapat menerima kenyataa hubungan Aisar dan Zulfan.

Sudah tentunya Inara kaget. Sudah 13 tahun dia dan Aisar terpisah. Selama itu juga, Inara tidak pernah tahu perkembangan pemuda yang pernah menjadi sahabatnya suatu ketika dahulu. Entah, wujudkah lagi Aisara dalam diri Aisar atau sebaliknya. Inara benar-benar ditujah dengan persoalan.

"Nara, awak okay? Kenapa awak nampak pucat semacam ni?"

Suara Zulfan yang sedang bertanya menghapuskan terus lamunan panjang Inara. Senyuman palsu terukir di bibir gadis itu. Mencuba mengusir segala hal yang berkaitan dengan Aisar. Pandangannya terus dikalih memandang laman wajah tunangnya yang sudah berdiri di sisi kereta.

"Saya okay. Saya penat sikit kut. Siapa yang call?"

"Eloklah kalau awak balik dulu. Risau saya tengok kalau awak sakit lagi. Oh, ni doktor Saiful call saya. Dia minta saya ganti dia on call sekarang. Jadi saya... nak minta maaf sangat-sangat sebab saya tak dapat nak hantar awak balik," kata Zulfan. Pemuda berkemeja hitam itu tersenyum hambar. Ada riak bersalah di sebalik wajahnya.

"Tak apa. Saya faham. Lagi pun jarak dari rumah saya ke hospital ambil masa setengah jam. Kesian juga dekat awak kalau nak terkejar-kejar. Saya boleh balik sendiri naik grab. Awak tak payahlah risau sangat pasal saya," ujar Inara. Memberikan keyakinan kepada Zulfan bahawa dia dalam keadaan yang baik-baik saja.

Namun, belum sempat Inara membuka pintu kereta, Zulfan terlebih dahulu menahan. Pemuda itu menggelengkan kepalanya. Menegah Inara dari keluar. Serta-merta, dahi Inara mula dilapisi dengan kerutan. Dah kenapa Zulfan tak nak dia keluar?

"Lepas apa yang dah jadi tempoh hari, saya masih tak nak awak balik seorang. Saya dah minta tolong sepupu saya hantarkan..."

Tanpa berlengah, Inara terus membuka pintu kereta tanpa mendengar penjelasan Zulfan. Tangannya digenggam erat tatkala intuisinya mula terasa tidak enak. Sungguh, Inara tidak mampu berhadapan dengan Aisar saat ini.

"Tak payahlah susahkan sepupu awak! Saya boleh balik sendiri. 12 tahun saya dekat Ireland, selama itu juga saya selalu dalam keadaan selamat. Awak jangan overprotective boleh tak?" tegas Inara. Wajah Zulfan yang kelihatan resah dipandangnya dengan tatapan yang tajam. Emosi marah mula membakar dinding hati Inara.

Melihat wajah tegang Inara membuatkan Zulfan dihurung dengan rasa aneh. Sesekali, wajah Aisar yang sudah berdiri di sisi pintu pemandu dipandang. Wajah Aisar juga sama seperti Inara. Tegang tanpa senyuman.

Ada apa sebenarnya di antara dua insan ini?

"Kenapa awak pelik sangat lepas jumpa Aisar? Kenapa awak macam nak mengelak daripada dia? Ini bukan Inara yang saya kenal. Inara yang saya kenal tu bersifat terbuka. Ikut saja apa yang saya mahukan demi keselamatan diri dia sendiri," tegas Zulfan. Meluahkan rasa tidak puas hatinya kepada Inara. Intuisi Zulfan mula berasa aneh tatkala ini. Seakan-akan ada sesuatu di antara Aisar dan Inara.

"Aku tak ada masa nak tengok babak gaduh kau orang berdua. Kalau dia tak nak aku hantar, tak payah paksa. Tunang kau tu, kalau itu yang dia mahukan maka ikut sajalah apa yang dia nak. Jangan nak halang dia."

Serentak, Inara dan Zulfan memandang raut wajah sinis Aisar tatkala lelaki itu mula bersuara. Ada senyuman sinis terukir di bibirnya. Seakan-akan mengejek ketegangan yang sedang berlaku di antara dua pasangan tersebut.

AISARA (COMPLETED) ✔Where stories live. Discover now