EPISOD 5

4.1K 341 221
                                    

MUZIK berirama remix menjadi dentuman kepada suasana melalaikan di sebuah kelab malam. Anak-anak muda kelihatan berpeleseran bersama dengan pasangan dan kawan masing-masing. Menikmati syurga duniawi yang fana ini.

Tak kira juga, golongan tua turut menjadi tetamu sambil dikepit dengan gadis pelayan di pusat hiburan itu. Dengan lampu pusat hiburan yang berwarna-warni, membuatkan manusia-manusia pendosa semakin hanyut dibawa arus kelalaian.

Di sebuah meja utama, lima orang lelaki berbadan sasa sedang mengelilingi seorang lelaki tua berpakaian mewah yang dikepit oleh dua orang gadis pelayan. Sesekali, tawa si tua kedengaran tatkala mendapat belaian lembut gadis yang seusia dengan anaknya.

"Sebab itu aku suka bekerjasama dengan kau. Kerja kau dan orang-orang kau selalu licin. Tak tinggalkan jejak langsung bila hantar barang baru dekat seberang," kata Alex. Memuji rakan sekomplotnya dalam dunia jenayah.

Terherot senyuman sinis di bibir Zamrud tatkala kumpulannya dipuji oleh rakan niaganya. Segelas wain yang dihulurkan oleh si gadis pelayan dicapai lalu diteguk rakus. Membasahkan rongganya dengan air syaitan.

"Kau kena bijak rekrut orang dalam kumpulan kau! Pastikan mereka benar-benar setia untuk menjadi konco-konco kau. Bila ada yang ingkar mahupun khianat, tanamkan saja peluru dekat kepala dia. Biar jadi pengajaran kepada konco-konco yang lain," kata Zamrud dengan angkuh.

Alex tertawa dengan keangkuhan Zamrud. Gelas wain diangkat tinggi. Lantas, dua ketua kongsi gelap saling melagakan gelas mereka. Sama-sama meraikan kemenangan apabila jenayah yang dilakukan oleh mereka berjaya pada malam itu.

"Tapi kau harus berhati-hati. Jangan biarkan pisang berbuah dua kali. Jangan dilupakan peristiwa enam tahun yang lalu. Kau percaya sangat dengan orang baharu dalam kumpulan kau. Dia sengaja buat kerja dengan baik. Akhirnya..."

"Ya, ya. Aku ingat. Aku tak nyanyuk lagi bila si jahanam itu belot kumpulan aku. Tapi dia sudah mampus dengan tangan aku sendiri. Apa yang dia sudah buat itu memang bagi pengajaran kepada aku jangan dibodohkan dengan mata-mata," pintas Zamrud. Tidak suka peristiwa enam tahun yang lalu diungkit semula.

Itulah kebodohannya bila mana kumpulannya hampir musnah. Mujur sahaja orang kanannya terlalu setia sehingga sanggup melindunginya sebagai ketua kumpulan Black Eagle. Sanggup menyamar sebagai ketua kumpulan Black Eagle dan mendapatkan hukuman gantung sampai mati. Atas alasan, mengenang jasa.

Di sebalik keangkuhan durjana-durjana itu, tanpa disedari, salah seorang daripada mereka sudah dibakar dengan amarah. Tajam anak mata si pemuda yang menyamar sebagai konco Zamrud memandang wajah lelaki berambut blonde itu. Tangannya digenggam erat sehingga menyucuk tapak tangan.

Kotak memori turut mengimbas detik dia kehilangan insan bergelar ayah. Namun, cepat-cepat pemuda berjas hitam itu beristighfar bagi melawan bisikan syaitan. Mustaqim tidak mahu berdendam. Dendam hanya bisa membuatkan hidupnya musnah.

'Jangan risau abah. Sekarang, mereka boleh bersenang di atas kematian abah. Tapi, Taqi tak akan biarkan semuanya berterusan. Taqi akan hancurkan mereka dengan tangan Taqi sendiri!'

 Taqi akan hancurkan mereka dengan tangan Taqi sendiri!'

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.
AISARA (COMPLETED) ✔Where stories live. Discover now