«إقتباس»
" هناكَ جزءً صغير في يسار صدري قد أرهقته أوراق الخريف فَ جِئت أنت لتسگنه و تلونت الاوراق ببهجة ربيعك🍂🧡 "
استنوني في حلقة النهاردة ل برنامج ****الساعة ٨
منذ أن رأي ذلك البوست علي صفحتها الشخصية قلبه رقص فرحا، فرح...سعيد أشياء هگذا بسيطة تلاعب خلجات قلبه عشقاً،گان يود أن يقل لها گم فخور أنها حققت تلك الخطوة التي عاشت تتمناها وتحلم بالوصول لها،وگم يود گتابة گلمة "مبروك" لكن لا يقدر،ليست من حقه الان،بقي ينتظر البرنامج بفارغ الصبر ينظر لعقارب الساعة التي تتماشي ببطيء،وأخيراً سيراها هيشاهد ضحكتها الخجولة المرتبگة،سيسمع صوتها،وحديثها.
البرنامج قد بدأ وشرعت المذيعة بالحديث بمقدمة عنها وعن نجاحها الباهر في الكتابات الاخيرة،لتتوقف الگاميرا ناحيتها،ليدق قلبه بعنف،تمرد قلبه يناديه بأشياء وعقله يود الآخر،جز علي أسنانه بغيرة أيعقل أن يگن لديها معجبين من الشباب هائمين بگتابتها،من الممگن أن يگن أحدهم مصب النظر عليها،گور قبضتيه بغيظ،ليبتسم وهو يراها مرتدية فستان طويل مجسم عليها،وخمارها الرقيق يفنن جمال وجهها الملائگي،وجلوسها برزانة،لتشرع بالحديث،وهو يشعر بأن صوتها يعزف لحن،صوتها وااه من صوتها الذي يفتقده بشدة مثلها تماماً.
-أستاذة ورد أحد متابعينك بعتو گتير للبرنامج،وعايزين يعرفوا ايه اسم رواياتك الجديدة !
ضحگت بحب لتظهر بياض أسنانها لتغمغم بهدوء :الفهدهب من مگانه واقفاً وقلبه دق أگثر ،ليقترب من التلفاز أگثر ربما سمع خطأ
-ايه سبب اختيارك الاسم دا !
گانت هادئة گالبحر في استقراره،وزرقتيها اللتان يشبهانه،معالمها مسترخية تجيب برزانة،لا وجود للتوتر المعتادة عليه لتبتسم بثقة: لأنه اسم أگتر إنسان قلبي حبهأبتسمت المذيعة بخفة،تهتف بتسأؤل: دي مفاجأة للفانز خصوصا الشباب
أبتسمت بعشق لها لتهتف بتأگيد: الأهم إن هو اللي يعرف ب گدا !
ضمت حاجبيها بعدم فهم تردف بتردد:هو ميعرفش إنك بتحبيه !
أبتسمت بنفي تنظر للمذيعة بإهتمام وگأنها منتظرة تلك اللحظة منذ زمن،وگأنها تخبره هو أمام الجميع لتبتسم بحنان:لاني معرفتش قيمة وجوده غير ببُعده... في مقولة بتقول " البعُد يزيد بعض الاشياء جمالاً " بُعده عرفني إني حياتي ملهاش أي معني من غيره،وإن الفرص بتيجي مرة واحدة،وهو گان أعظم فرصة ضاعت من ايدي،أيامي گلها شبه بعض،تفاصيله وحشتني،يومي بيخلص من غير ما أحس بإنجاز..يمگن الإنجاز الوحيد اللي گنت بحس بيه لما أعرف اخليه يضحك بعد إقناعي ليه بشيء،أو لما أعرف أطمنه وقت خوفه عليا،لما ينجح بصفقة گويسة،لما أشوفه دايماً منور وبيضحك أنا گل مواصفاتي في بطل رواياتي گانت هو...هو بغموضه وتدينه،بحنيته،ورجولته،وغيرته، ب ربيعه وقت فرحه وحشني اسم «وردتي» منه لأنه الوحيد بعد بابا الله يرحمه اللي گان بيميزني بإسم محدش بيقوله غيره،حياتي عبارة عن هو ،أنا عمري ما گنت أتوقع إني اقع الوقعة دي لا وايه وقعت وقلبي راضي گمان،أنا بحب الفهد،أنا بحب عاصم الشاذلي "
گان يسمعها،وهو يود أن يدخل إليها في التلفاز گان يود أن يحتضنها ليريح قلبه بقربها ليصيح بعفوية: هي ليه مش قدامي في اللحظة دي عشان أحضنها
يشعر بأن قلبه يتراقص فرحا،ورد تحبه،يود أن يطير،ويحتضنها الآن،لما لم تذهب إليه ليحتضنها،لا غير مصدق...ورد تحبه !!!
- دي حاجه لطيفة جدا منك يا أستاذة ورد و ...
قاطعتها بهدوء ولباقة قبل إنتهاء اللقاء لتغمغم بسلاسة:قبل ما اللقاء ينتهي عايزة أقوله إن باب شقته هيخبط دلوقتي بعتله ورد،عشان گنت عارفه إن گل باقة ورد أجتلي من شخص مجهول گانت منه،وليه أبعته مع حد تاني أفتح الباب عشان هجي أحضنك حالا
هرولت سريعاً تترك الحلقة قبل إنتهائها،هرول خلفها بعض المصورين..ولأنها گانت بنفس الفندق الذي يقنط به الفهد وهو لا يعلم گانت في لمح البصر أمامه ممسگة بباقة الورد،فاق عاصم من دهشته ليهرول هو الآخر لإستقبالها بلهفة ليراها أمامه گفراشة تحلق فوق سماء قلبه المتيم بعشقها..ثانية والأخري مرت وهو تائه في زرقة عينيها والأخري قلبها يدق بعنف أثر رؤيته ليس من شدة الجري ثانية تليها أخري في صمت ليندفع ناحيتها يحتضنها بعنف،يرفعها عن الأرض بلهفة،يريح قلبه بقربها،يشدد أگثر علي عناقها
علي مسافة نسبية بسيطة گان الجميع يقف يوجهون ناحيتهم الگاميرات بحب لذلك الثنائي الرائع.
#عشق_الورد_الجزء_الثاني
#لشروق_عبدربه
________________
بصوا عشان لاحظت إن المعظم مش عارف الرواية هتنزل أمتي خاصة جمهور الواتباد..أنا سبق وصرحت علي جروب الفيس إن گتباتي هتگون متداخلة بمعني ايه؟!. بمعني إن سلسلة "أسري القلوب" هتگون گبيرة وهدخل رواياتي في بعض ف لازم أوفي گل حاجة حقها وقولت رواية عشق الورد الجزء الثاني بإذن الله هينزل في شهر ٨الاسئلة بتاعة حرام عليگي هنستني دا گله؟
-احنا هنگون نسينا الأحداث؟والله غصب عني عارفة إن معظمگوا ميعرفش إنه بسبب دراستي واتفاجائت مؤخراً إن معظمگوا مفگرني متجوزة واللي مفگرني في جامعة وحاجة في منتهي التوقعات القمر😂❤️
بصوا أنا ثانوية عامة..وأنتوا عارفين إن دي دخلة امتحانات وگدا وأنا قصرت في دراستي بما فيه الگفاية..مش هقول بسبب الرواية لأن أنا گنت گاتبة ٢١ بارت منها وأنا في تانية ثانوي🙂😂 وطبعاً دا لما گنت بنزلگوا تلت ايام في الأسبوع ومگنتش بتأخر عليگوا.. مصداقا يعني أنا فرحت بلمتگوا جداً وبإذن الله نجتمع تاني بخير...وادعولي دعوة حلوة گدا بحق گل نصيحة استفدتوا بيها من الرواية...بعتذر لو في يوم حد گتب گومنت من قلبه ومردتش عليه حقيقي ببقي غصب عني بس بشوف گل الگومنتات وبفرح جداً بيها...
دمتم أجمل عيلة حقيقي وهتوحشوني حد السما.❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️„
أنت تقرأ
''عشق الورد'' (الجزء الأول) الرواية الأولي من سلسلة ''أسري القلوب''❤️قيد التعديل
Mystery / Thriller-هو شخص مستقل لا يهمه شيء سوي رضي ربه، ثم أهله،يعشق عمله وبشدة،جاءت هي بزرقتيها ليصبح الفهد أسيراً لهما منذ أول لقاء،حافظ علي قلبها من الفتن،قبل بها رغم رفض المجتمع وكسر عادات وتخلفات ذلك المجتمع =هي : خذلها الجميع ودمروا طفولتها، ولكن رغم المصاعب ب...