Óvodáskor 1

197 25 0
                                    

Sziasztok! Ismét hosszú kihagyás után visszatértem, hogy elkezdhessük az óvodáskort.  Ez is egy kissé vázlatos lesz, mivel nagyon sok dolgot tanultunk az óvodáskorhoz és így könnyebb megérteni.

Általános tudnivalók:
- Kötelező az óvodába járás 3 éves kortól
- Az óvodáskor 3-6(-7) éves korig tart
A gyermek csak abban az esetben maradhat +1 évet az óvodában, ha a szakértői bizottság szerint még nem iskolaérett(ezért van mostanában sok dolga a szakértői bizottságnak)
- Az óvodás gyerek fő tevékenysége a játék
- Nagy mozgásigény
- Az ovisoknak még sokat kell mozogniuk, mert gyengék az izmaik, így hamar elfáradnak. Hogy miért mozog, ha fáradt? Másik izomcsoportot mozgat, és addig a fáradt izmok pihennek.
- Érzelemvezérelt, az érzelmei hajtják nagyrészt még azok alapján dönt.
-Nagy szerepe van a kreativitásnak
- Felkészít az iskolás korra
- Az óvodás gyerek sokat kérdez
- Félelem érzet nincs, vagy minimális, ezért kell nagyon figyelni az ovisokra

Testi fejlődés:
- 5 éves kor körül végbemegy az első alakváltozás
A fej-test arány változik, a végtagok megnyúlnak, a váll szélesebb, mint a csípő. Eltűnik a kövérkés, hengeres alkat egy felnőttesebb "balerina" alak váltja fel. A gyerek arca is kezd a felnőttére hasonlítani, már kevésbé kövérkés.
- A kéztő csontosodása nem fejeződött be és 8 éves korig nem is fog, ezért nem szabad kisgyerekek kezébe tollat vagy vékony ceruzát adni. Óvodában még inkább zsírkréta vagy vastag, nagy ceruza van. A gyerekekre nem szabad rászólni, ha pl marokra fogja a ceruzát, mert a keze még nem elég fejlett a rendes tartáshoz.
- Ahogy csontosodik a kéz úgy egyre jobban tud rajzolni a gyerek
- Óvodáskor végére tökéletes ceruzafogás lehetséges
- Az írástanulás lehetősége adott
- A gerince medencei szakasza még nem forrt úgy össze, mint a felnőtteké, ezért nem csináltathatunk velük törzsdöntést, nem terhelhetjük sokáig a hátukat.
- A medencecsont sem úgy néz ki, mint a felnőtteknél, középen még porcos összenövés van
- Várható évenként hossznövekedés: 4-5 cm
- Várható évenkénti súlygyarapodás: 1,5-2 kg
- Csont és izomrendszer fejlődése folytatódik
- A csigolyaívek összenőnek a csigolyatestekkel
- 6-7 éves korra kialakul a gerincoszlop kettős S alakú görbülete
- A derék és a csípő óvodáskor végére elkülönül egymástól(ez is az alakváltozásnak köszönhető)

Mozgásfejlődés:
- A 3 éves óvodás már minden nagymozgást(alap mozgásformák, mint a séta és a futás) ismer, amik összerendezettebbé, harmonikusabbá válnak óvodáskor végére.
- A 3 éves gyerek még utánlépéssel(amikor mindkét lábbal rálépsz ugyanarra a lépcsőfokra) a korlátba kapaszkodva lépcsőzik, de a 6-7 éves már képes váltott lábas lépcsőzésre
- 3 éves korban a gyermek még akadozva jár, nem képes hosszú távot lesétálni, a 6-7 éves járása viszont már ritmusos, a kar és láb mozgása összerendezett. Óvodáskor végére a gyerekek, akár 3-4 km-t is képesek megtenni gyalog.
- Óvodáskor végére a futás összerendezett, ritmikus 
- 6-7 éves gyerek már képes magasugrásra és távolugrásra(elvileg, bár én se tudok igazán magasurani, pedig rég elmúltam 6)
- Képes eleinte két lábon, később egy lábon szökdelni.
- Mászókán, bordásfalon ügyesen mászik
- A 6-7 éves gyerek képes egy 10 cm-es szalagon egyensúlyozó járással végigmenni, vagyis képes egyensúlyozó járásra a földön.
- Megtanul labdát feldobni és elkapni, minél idősebb a gyerek annál kisebb labdát is képes elkapni.
- A nagycsoportos óvodás már egy kézzel is magabiztosan el tud kapni egy labdát.
- A két kéz mozgása összerendezett
- A nagycsoportos gyerek egyik kedvenc tevékenysége a barkácsolás, ami fejleszti a finommozgásokat
- Óvodáskor végére a gyerek megtanul biciklizni(először tricikli, aztán futóbicikli, majd végül bicikli)
- Óvodáskor végére kialakul a jobb vagy bal kéz dominancia(jobb vagy balkezes-e a gyerek)

Beszédfejlődés:
- "Miért?" korszak
- Társas kapcsolatok száma megnő
- A gondolkodás és a beszéd fejlődése szorosan összefügg
- A beszédfejlődésben nagy különbségek lehetnek(otthoni helyzet, lakókörnyezet)
- Szituatív beszéd: A beszéd csak abban a szituációban, és azok számára érthető, akik a gyerekkel együtt vannak a szituációban.
- Egocentrikus beszéd: A gyermek a tevékenység közbeni monológja, átmenet a későbbi belső beszéd felé(tudjátok a kis hang a fejetekben, amivel ezt is olvassátok).
- Szocializált beszéd: Az egymás közötti érintkezés funkcióját szolgálja.
- Kontextusos beszéd: A beszéd értelmét a szövegösszefüggés adja meg. A pszichés érettség mellett a gyermek szociokulturális hátterének is szerepe van ebben.

Rendellenességei a beszédnek:
- Pöszeség: Nem azonos az élettani pöszeséggel(amikor a gyerek 3 éves koráig pontatlanul képez bizpnyos hangokat). A kiejtés és beszéd tisztaságénak zavara, bizonyos hangok vagy hangkapcsolatok kiejtésének és képzésének képtelensége.
- Dadogás: Nem azonos az élettani dadogással(amikor a gyerek még nem tud gazdálkodni a kilélegzett levegővel, és kapkodni kezd, hangokat, szótagokat ismétel). Beszédneurózis, amely a beszéd összerendezésének zavara, a beszéd görcsös szaggatottságban jelentkezik.
- Hadarás: Nem csak gyors beszéd, hanem az érthetőséget zavaró tünetek egész sora.
- Orrhangzóság: A beszéd hangszínének megváltoztatása az m,n,ny hangok esetében.
- Megkésett beszédfejlődés: A gyermek 3 éves kora után kezd csak beszélni, de ennek oka nem értelmi fogyatékosság, nagyothallás vagy siketnémaság.

Egyenlőre ennyi, a beszédfejlődést különvettem a többi kognitív folyamattól, mert az egyébként se lesz rövid. Majd igyekszem hozni az új részt.

Pszichológia kezdőknekWhere stories live. Discover now