Freud munkásságáról

2.3K 127 18
                                    

Nos ebben a fejezetben néhány Freud nevéhez kapcsolódó témát hoztam el nektek.

Jéghegymodell

A jéghegymodell az emberi elméről készült modell.Freud valahogy úgy képzelte el az elmét,mint egy jéghegyet melynek egy része víz alatt van egy rész pedig víz fölött.A jéghegyekről tudni kell,hogy jóval nagyobb részük van víz alatt,mint amennyi kilátszik belőle.Ez így van a modell szerint az elménkkel is,az a kis rész ami kilátszik(kb 10%) a tudatos,az elménknek az a része amivel tisztában vagyunk.A víz alatti részben található a tudatalattink.Viszont nem árt tudni,hogy nem teljesen pontos,ha csak tudatosra és tudatalattira osztjuk az elménket van ugyanis egy sáv amit tudatelőttesnek(tudat előtti)  nevezünk.Ez a rész egy olyan terület amiből még visszahozhatók emlékek,a tudatos és a tudatalatti/tudattalan rész között helyezkedik el.Hipnózis esetén például innen szedhetők elő elfojtott emlékek.

Id,ego,superego

Minden emberben megvan az id,az ego,és a superego.Az id az úgynevezett ösztönén.Ebben a részben találhatók az alapvető ösztönök amelyek szükségesek az életben maradáshoz.Az ego jelentése én.Ez a rész azért felelős,hogy egyensúlyt tartson az ego és a superego között.A superego a felettesén.Ennek a résznek a felelőssége a szabályok,normák betartása.Mindhárom rész fontos,de külön külön nem lenne hasznuk így együtt viszont működőképes a dolog.Ugyanis,ha valakinek nem lenne superegoja nem tartaná be az illemszabályokat,ha éhes lenne csak úgy elvenné az ételt bárhonnan még akkor is,ha ezért börtnönbe zárhatják.Ego nélkül ki tudja melyik én rész venné át az irányítást.Id nélkül pedig simán életveszélyes helyzetekbe keveredhetnénk,mivel nincsenek meg az ösztönök amik azt sugallják,hogy tedd vagy ne tedd az adott dolgot annak érdekében,hogy életben maradj.

Freudi elszólás

Ez a jelenség akkor fordul elő mikor gyorsan akarunk mondani valamit,de közben valami más jár a fejünkben és ezért szót tévesztünk.Erről inkább nem szúrnék be képet mivel nem igazán találtam és egyébként Freud szerint az embereknek nagyon sokszor jár a szex a fejében tehát talán jobb is,hogy nem botlottam bele perverz nyelvbotlásos képekbe.

Pszichoszexuális fejlődés

Ez egy fejlődés modell.Ne véletlenül pszichoszexuális a neve,mert mint már említettem Freud elég nagy szerepet tulajdonított annak a bizonyos sz betűs szónak.Életkor alapján készített bizonyos életszakaszokat és jellemezte őket.
1.Orális korszak(0-1 éves kor):Ez a fejlődésünk első szakasza.Itt a szájnak van a legfőbb szerepe,mivel az a legfejlettebb érzékszerv egy ideig.A tapasztalás szájon keresztül történik,hiszen babaként mindent a szánkba veszünk(vagy legalábbis próbálkozunk vele).Ennek köszönhetően a száj az elsődleges örömforrás.Akinek valami probléma lépett fel az orális szakaszában előfordulhat,hogy úgymond megreked tehát még mindig a száj az elsődleges örömforrás.Egyszerűbben:szófosása van,már bocs a kifejezésért.
2.Anális szakasz(1-3 éves kor):A kisgyerekek elkezdik érzékelni a testüket,megtapasztalják,hogy van hatalmuk fölötte.Ilyenkor még minden új és izgalmas,például,ha bekakil  nem feltétlen az lesz a gondolata,hogy fúj ez undi,hanem az,hogy jé ezt én csináltam.Akinek itt volt valami probléma azt anális karakternek nevezzük.Az ilyen emberek általában rend és vagy tisztaságmániásak,esetleg nagyon merevek.
3.Fallikus szakasz(3-6 éves kor):A gyerek észleli a nemi különbségeket.Kezdi megtanulni a nemi szerepeket,és megtörténik a nemi azonosulás,vagyis már tudja,hogy fiú e vagy lány.Ebben a korban jellemző,hogy a gyerek vonzódik az ellenkező nemű szülőjéhez,ezt Ödipusz-komplexusnak hívják.
4.Latencia szakasza(7-12 éves kor)
Lappangási időszak.A gyerek esze nem az sz betűs szón jár.
5.Genitális szakasz(12-18 éves kor)Beindul a szexuális vonzódás.A gyerek elkezd leválni a családról.Elsődleges élettani funkció a fajfenntartás.Aki ebben a korszakban ragad,itt éri probléma az túlságosan is hajszolja az sz betűs tevékenységet.

Hisztéria

Ez egy tipikusan női elmezavarként volt számon tartva.Habár most már közel sem biztos,hogy ez egy valós betegség.Ugyanis a hisztériás nők állítólag a szexuális frusztáltságuk miatt alkottak tévképzeteket amiben őket nemi erőszak érte.Ezek a nők ugyanis azzal a panasszal mentek Freudhoz,hogy nemi erőszak áldozatai lettek,legtöbbször családon belül.A probléma viszont az volt,hogy nevesebb urak álltak a dolgok hátterében és Freud nem akarta elhinni,hogy a tiszteletre méltó uraságok ilyet tennének és különben sem publikálhatta volna azt,hogy ez történt,mivel ez rá nézve veszélyes volt.Inkább a fantázia szüleményeként kezelte a nemi erőszakot.

Pszichológia kezdőknekWhere stories live. Discover now