Illúzió és hallucináció

768 64 23
                                    

Ma az illúzióról és a hallucinációról lesz szó amint az a címben is látszik.Először arról lesz szó,hogy mik ezek,majd a hallucináció fajtáit ismertetem egy kis magyarázattal egybekötve.

1. Illúzió:Illúzió esetén az agyunk tévesen értelmez egy ingert.Egészséges embereknél is előfordulhat,hogy az aktuális érzelmi állapotából kifolyólag máshogy értelmez valamit.Pl:Ha kihalt,sötét utcában vagy bárkit vagy bárit képes vagy támadónak nézni. 

Hallucináció:Ilyen esetben nincsen semmilyen inger,de az agyunk mégis azt hiszi,hogy van.Általában egészséges embereknél nem fordul elő.Előfordulhat:tudatmódosító szerek hatására,mérgezés esetén,lázasan(lázálom),alkoholos delíriumban,elmebetegség esetén,pszichózis esetén.

2.Hallucináció fajtái:
-Ízlelési és szaglási hallucináció: Ha az ember azt hiszi meg akarják ölni,megmérgezni akkor hajlamos a méreg szagát érezni az ételeken,italokon sőt még az ízüket is kesernyésnek érezheti.
-Hallási hallucináció: Az illető hangokat hall.Előfordulhat skizofréneknél,de egészséges embereknél is,ha nagyon várnak valakit hajlamosak a csengő hangját hallani.
-Tapintási hallucináció: Ilyenkor úgy érezheti az ember,hogy bogarak nyüzsögnek a testén holott az csak viszket,vagy bizsereg valamitől.Alkoholos delíriumban fordul elő.
-Látási hallucináció: Az illető olyan dolgot,vagy személyt lát ami/aki valójában nincs is ott.Láthat teljesen abszurd,nem létező dolgokat is.Pl:LSD hatására létrejövő színes látomások,alkoholos delíriumban az ember egereket lát.
-Szervhallucináció:Ez egészséges embereknél is simán előfordul.A belsőszervekből kapott információkat ugyanis,az agy közérzetként közvetíti felénk.Tehát,ha mondjuk úgy érzed fáj a gyomrod valójában nem az fáj az agyad csak értelmezi,hogy gond van és így jelzi neked,hogy nem kellett volna tejet innod a szilvalekvárra.A belsőszervek alapvetően érzéketlenek,tehát a szó szoros értelmében nem a szíved szúr pl.
-Egyensúlyérzés-beli zavar: Toxikus eredetű tudatborulások esetén jellemző.Úgy érzi a beteg mintha mozogna a lába alatt a talaj,esetleg süllyedne.

3.Kiegészítés(magyarázat)

Alkoholos delírium: Alkoholisták elvonási tüneteit hívjuk így.Tapintási-és látási hallucináció előfordul illetve a kézremegés is gyakori.A remegés nem olyan mint amikor egy átlag ember ideges és remeg a keze,ez nagyon intenzív tud lenni.Jellemző még az izzadás és a zavartság is.Ilyen esetben mindenképpen orvoshoz kell fordulni,különben halálos is lehet.


Pszichológia kezdőknekWhere stories live. Discover now