Jung féle elmemodell

1.3K 77 44
                                    

Ebben a fejezetben Jung elmemodellje fog szerepet kapni valamint a különböző ember típusokról is fogok írni.Azért szánok erre a témára egy fejezetet mivel ez a fajta modell sokkal kidolgozottabb mint Freud jéghegymodellje.Kezdjük ott,hogy Jung nem csak egy emberben gondolkodott,épp ezért az ő modelljében van egy kollektív tudattalannak nevezett rész.Levezetem sorban a részeket és mindegyikhez kaptok magyarázatot,és leírom mi található a bizonyos részekben.

Kollektív tudattalan

Itt található:
-Archetikus vagy archetipikus képek,szimbólumok.
Hogy mik ezek?

Az archetipikus kifejezés arra utal,hogy ezekhez a bizonyos képekhez vagy szimbólumokhoz,esetleg szerepekhez minden ember nagyjából ugyan azokat a fogalmakat társítja.Például:A boszorkányról az egyik első ami beugrik az embernek,hogy gonosz.Ugyanígy,ha azt mondjuk valakinek,hogy öreg anyóka akkor inkább a jóságra asszociál az emberek többsége.

Személyes tudattalan

Itt található:
-Anima
-Animus
-Árnyék személyiség
Hogy mik ezek?
Az anima minden emberben megvan,de korántsem ugyanolyan.Az anima ugyanis a bennünk élő női kép.Az arról alkotott elképzelésünk,hogy milyen egy nő külsőleg,belsőleg egyaránt.Az elsődleges anima minta az anya vagy a legközelebbi női hozzátartozó,mivel őt látjuk gyakran.Ha valakinek nincs kiről mintát venni az animához problémát okozhat párválasztásnál.Ugyanis ilyenkor az ember megalkotja a tökéletes nőt a fejében,de olyat a valóságban nem fog találni.
Az animus pedig a bennünk élő férfi kép.Arról alkotott elképzelés,hogy milyen egy férfi.Az elsődleges minta az apa,vagy legközelebbi férfi hozzátartozó.Ha nincs megfelelő példa,nincs minta ugyanúgy párkapcsolat,párkeresési problémához vezet mint az anima esetében.
Az árnyék személyiség a személyiségünknek egy olyan része amiről nem tudunk.Ez egy olyan jellemzőnk amivel mások tisztában vannak,de mi magunk nem és ha felhánytorgatják nekünk hajlamosak vagyunk tagadni,mivel mi ezt nem vesszük észre.


Tudat

Itt található:
-Én
-Perszóna
Hogy mik ezek?
A perszóna az amit megmutatunk magunkból másoknak,az amit kifelé mutatunk.Ez lehet egyfajta álarc is.Az én pedig mi vagyunk.Ide tartozik az is,hogy hogyan ismerjük meg a világot.A megismerésnek és cselekvésnek,annak,hogy milyen típusú emberek vagyunk 4 fajtája van.Az első a gondolkodás vezérelt.Az ilyen típusú ember mindent  alaposan átgondol,gondolkodás nélkül sosem cselekszik.Gondolkodással ismeri meg a világot.A második típus az intuíció vezérelt.Ő az ellentettje a gondolkodóknak.Spontán tesz dolgokat,nem agyal azon,hogy tegye vagy ne tegye az adott dolgot csak belevág.A harmadik típus az érzelem vezérelt.Aki érzelem vezérelt az az alapján ismeri meg a világot,hogy mi milyen érzést vált ki belőle.Ő nem aggyal gondolkodik hanem szívvel.Az érzéseire hallgat.A negyedik fajta pedig az érzékelés vezérelt.Egy ilyen ember az érzékszerveire hagyatkozik.


Titeket mi vezérel?(érzelem,gondolkodás,intuíció,érzékelés)

Bónuszkérdés:

A videóban szereplő macska milyen vezéreltségű volt?
A kutya milyen vezéreltségű volt?

Pszichológia kezdőknekWhere stories live. Discover now