Disszociatív személyiségzavar

851 59 23
                                    

Üdv ismét!Mai témánk a Did(dissociative identity disorder) magyarul disszociatív személyiségzavar.Sajnos ezt a témát sem tudom teljes részletességgel megírni,mivel nem tanultunk róla sokat,de igyekszem a legjobb tudásom szerint megírni.Nos tehát először megalapozottan le fogok dönteni egy tévhitet,ezután következhet a részletesebb leírása ennek a zavarnak(did),végül pedig ajánlások.

1.Skizofrénia és disszociatív személyiségzavar keverése
Sok ember tévesen skizofréniának hiszi,ezt a problémát holott a két dolog teljesen más.Fogalmam sincs,hogyan terjedt el ez a tévhit,de minden esetre jobb,ha letisztázunk pár dolgot ezzel kapcsolatban.A skizofrénia egy érzelmi sivársággal járó elmezavar,sok fajtája van,felléphetnek látási és hallási hallucinációk.A disszociatív személyiségzavar az a betegség amikor egy embernek több személyisége van.Sokan tényleg a skizofréniához kapcsolják a többszörös személyiséget,pedig alapvetően ilyen nem fordul elő.

2.Mint azt már az előző pontban is említettem egy embernek több személyisége van.Ha úgy tetszik,olyan mintha minimum 2 teljesen különböző ember egy testbe lenne zárva.A különböző személyiségek váltogatják egymást.Fontos tudni,hogy a személyiségek nem tudnak egymásról,így az illető sincs alapvetően tisztában azzal,hogy valami baja van.Ha mégis tudnak a többiekről igyekszenek háttérbe szorítani a jelenlétüket.A személyiségek nem csak bizonyos jellemvonásokban különbözhetnek,hanem akár életkorban,sőt egészségügyi állapotban is.Igen,ha jól tudom előfordulhat,hogy egy érett,komoly felnőtt ember egyik személyisége egy félénk 5 éves kisgyerek.Az egészségügyi állapot pedig úgy térhet el,hogy az egyik allergiás valamire amire a többi nem,akár az összesnek lehet különböző allergiája.Sajnos az ilyen betegek nagyon meg tudják nehezíteni az orvosok dolgát.Képzeljük csak el,bemegy egy 17 éves lány az orvoshoz,a vizsgálatok után felírnak neki egy gyógyszert,elmegy kiváltani a patikába,mikor be kell venni egy másik énje bukkan fel,beveszi a gyógyszert és allergiás rohamot kap.A szülőknek is nehéz lehet olyan ételeket főzni amire egyik személyiség sem allergiás,vagy épp mindegyik szereti.Nem vagyok benne biztos,de lehet,hogy létrejöhet olyan személyiség aki ellenkező nemű,mint a teste(ezt nem tudom jobban megfogalmazni,remélem érthető).Egy kis érdekesség:Amerikában van a legtöbb disszociatív személyiségzavaros ember(ha jól tudom).Mint az elmezavarok esetén az illető(k) itt sem büntethető(k) börtönnel,legfeljebb pszichiátriára küldhetik.

3.Ajánlások,hogy jobban értsétek a témát:

-Széttörve(film):A film nem teljesen erről szól ugyan,de a főszereplőn nagyon jól megfigyelhetők a személyiség változások.Én leginkább részleteket,előzeteseket láttam belőle még nem néztem végig,mert nem valami barátságos történet,és kicsit elviszi lehetetlen irányba a dolgokat.Csak erős idegzetűeknek ajánlanám,mert alapvetően pszichothriller,de átcsaphat horrorba is!
-Üveg:A Széttörve folytatása
-Totál dráma a sziget fellázad:Ehhez annyit fűznék hozzá,hogy nem biztos,hogy fedi a valóságot teljesen.Ez egyébként egy sorozat,Mike az a szereplő akinek did-je van,a sorozatban hasadt személyiségként emlegetik.
-Totál dráma All stars:A sorozat következő évada,habár van benne irreális rész szerintem érdemes lehet megnézni.

Pszichológia kezdőknekWhere stories live. Discover now