Helló megérkeztem az iskolaérettséggel!
Ez a témakör mind pedagógiában, mind pszichológiában jelen van, ugyanis mindkét szempontból fontos. Lehet, hogy ez a rész kicsit pedagógia közelire sikerül, ezért ne lepődjetek meg, igyekszem kihagyni a pszichológiai szempontból irreleváns részeket.Ha bárkiben valaha felmerült, hogy ezt hogy tesztelik kik és mikor, akkor megkaphatja a válaszokat!
Kik?
A vizsgálatot szakértők végzik nevezetesen a Pedagógiai Szakszolgálat emberei leginkább. Nem végezheti el akárki.Mikor?
Van egy iskolaérettségi csoportos felmérés nagycsoportban az óvodában, később be kell menni a szakszolgálathoz az egyéni vizsgálatra.A vizsgálatnak 3 fő elemre kell kitérnie:
- Szociális érettség
- Testi/ biológiai/ mozgásos érettség
- Kognitív fejlettség/ részképességek fejlettsége/ pszichés funkciók fejlettségeA fent látható sok perjel azt jelenti, hogy ezek ugyanazok a kategóriák, nem kell tőlük megijedni, csak attól függ, hogy melyiket használod, hogy melyik beosztás alapján tanultad.
Nézzük mi kell ahhoz, hogy a gyereket iskolaérettnek lehessen nyilvánítani:
Testi/mozgásos/biológia fejlettség:
- Elemi mozgások megléte(kúszás, mászás, járás)
- Végtag szétválás(ne ijedjünk meg csak annyit jelent, hogy tudja külön-külön mozgatni a végtagjait)
- Mozgásos munkamemória(a test megjegyzi a korábban gyakran végzett mozgásformát)
- Testvonal átlépés
Na ezt úgy képeljük el, hogy nagyjából a testünk közepén félbevág egy vonal függőlegesen. Írás közben a gyereknek ezt zökkenőmentesen át kell tudni lépni pl: nem veheti át a ceruzát a másik kezébe, nem állhat meg, nem dőlhet el írás közben
- Saját test érzékelése térben
- Tér-időbeli tájékozódás
- Testmagasság: 120-130 cm(ezt nem veszik olyan szigorúan)
- Testtömeg: 20-22 kg
- Átlagos, elég jó egészségügyi állapot
- Meg kell indulni az első alakváltozásnak
- Fogváltás meg kell kezdődjön
- Kéz dominancia kialakulása(jobb vagy balkezes)
- Idegrendszer érettsége számít
- Koordinált nagymozgások szükségesek
- Az írástanuláshoz fontos a finommotorika megfelelő fejlettsége
- Idegrendszeri zavarra utalhat az egyensúlyérzék bizonytalanságaRészképességek/kognitív funkciók/pszichés funkciók fejlettsége:
- Testséma kialakulása
- Beszédészlelés és beszédértés(képes kell, hogy legyen a szavak felfogására, és egyáltalán arra, hogy észlelje a beszédet)
- Megfelelő időészlelés
- Térbeli tájékozódás
- Hallási differenciálás
- Megfelelő szem-kéz koordináció
- Auditív(hangalapú) és vizuális memória megléte
- Megfelelő alak-háttér felismerés(meg tudja különböztetni a hátteret a központi dologtól)
- Jó nagyságfelismerés
- Megfelelően fejlett figyelem
- Mozgásfelismerés
- Megfelelő beszédkészségSzociális érettség:
- Feladattudat jelen kell legyen
- Feladattartás megléte
- Szabálytudat megléte
- Önkontroll, akaratgátlás megléte( képes a gyerek indulatait, késztetéseit uralni, szükségleteit tudja késleltetni)
- Önirányításra, önkiszolgálásra képes kell, hogy legyen
- Motiváció is kell legyen
- Kapcsolatteremtés társakkal és felnőttekkel fontosA vizsgálatok előtt az úgymond nulladik lépés az anamnézis, vagyis ebben az esetben az előtörténet megtekintése, megvizsgálása. Ha végeztek már korábban a gyereken vizsgálatot vagy van feljegyzett testi problémája vagy bármilyen fogyatékossága azt figyelembe kell venni.
A vizsgálat során figyelembe kell venni a gyermek érzelmi világát, és azt, hogy miben jó és miben nem. Amiben a gyerek rosszabb azt fejleszteni kell.
Fontos lehet a szülőkkel való konzultáció, mert lehet nem minden derül ki a vizsgálat során. Lehetséges, hogy a gyerek valamit nem tudott megcsinálni a vizsgálaton, de otthon stresszmentes környezetben egyébként képes rá. A gyerek viselkedésének is csak egy részét látják vizsgálat alatt a szakértők.A vizsgálatok során általában a szülő nincs bent, viszont előfordulhat olyan eset, hogy beengedik, mert máshogy nem lehetne rendesen megvizsgálni a gyereket pl: ha túlságosan fél, szorong.
A vizsgálati eredmények mellett figyelembe veszik azt, amit a szülő mondott és az óvodapedagógus(mert lehet akár óvóbácsi is) írásos véleményét is és ezeket plusz az előtörténetet összegezve hozzák meg a végső döntést.
Maga a gyermek egy évnél többet nem halaszthat, akkor sem ha még nem iskolaérett.
A jogszabályokkal nem fárasztalak titeket, mert igazából itt nem teljesen szükséges információ.
Ez egy nagyon rövid rész lett, viszont többet jelenleg nem tudok mondani, ahogy ígértem a következő részben viszont érdekesebb dologról lesz szó. Azok, akik már unják a szokásos fejlődéslélektant majd nézzenek bele, mert ettől kicsit el fogunk rugaszkodni, de közben mégsem.
YOU ARE READING
Pszichológia kezdőknek
Teen FictionÜdvözlök mindenkit! Több, mint két (tan)évig tanultam eddig pszichológiát.Gondoltam megosztom a pszichológia alapjait és néhány érdekességet azzal akit érdekel.Igyekszem érthetően fogalmazni,és minél érdekesebb dolgokat hozni nektek.Kísérletek nem...