Zabójstwo Tupaca Shakura - zabójstwo amerykańskiego rapera Tupaca Shakura, dokonane 7 września 1996 r. w Las Vegas.
Wydarzenia przed strzelaniną
Tupac Shakur z Suge Knightem, szefem Death Row Records, obejrzał walkę bokserską swojego przyjaciela Mike'a Tysona i Bruce'a Seldona w Las Vegas. Po zakończeniu walki, jeden ze współpracowników Knighta, Travon "Tray" Lane zauważył Orlando "Baby Lane" Andersona, członka gangu Crips z Compton w Kalifornii, w holu MGM Grand. W maju 1996 r., Anderson i grupa osób z gangu Crips obrabowali Travona Lane'a w sklepie Foot Locker. Lane powiedział o tym Tupacowi, a on zaatakował Orlando Andersona. Shakur zapytał go, czy pochodzi z "południa" (South Side Compton Crips), uderzył go w twarz, i przewrócił na ziemię. Shakur, Knight i niektórzy członkowie gangu Mob Piru Bloods, pomagali w napaści na Andersona. Bójka została uchwycona na hotelowym monitoringu. Została zakończona po wezwaniu ochrony przez hotel.
Po bójce, Tupac udał się z Knightem do Club 662, który był własnością Knighta. Shakur powiedział o bójce z Andersonem swojej narzeczonej Kidadzie Jones. Tupac i Knight zmienili ubranie i wyszli z Club 662.
Strzelanina
Chwile przed strzelaniną
O 23:00 czasu lokalnego, Shakur i Knight zostali zatrzymani na Las Vegas Boulevard przez funkcjonariuszy policji z Las Vegas Metropolitan Police Department za zbyt głośne słuchanie radia samochodowego i nieposiadanie tablic rejestracyjnych. Tablice znaleziono w bagażniku samochodu Knighta. O 23:10, zatrzymali się na czerwonym świetle na skrzyżowaniu East Flamingo Road i Koval Lane przed hotelem Maxim. Wtedy z lewej strony podjechał pojazd, w którym siedziały dwie kobiety. Shakur otworzył okno swojego BMW, porozmawiał chwilę z kobietami i zaprosił je do klubu 662.
Strzelanina
O 23:15 czasu lokalnego auto prowadzone przez Suge Knighta, obok którego siedział Tupac Shakur, zatrzymało się na czerwonym świetle na skrzyżowaniu dróg Flamingo Road i Koval Lane. Do samochodu podjechał biały, czterodrzwiowy Cadillac w którym siedziało 4 mężczyzn. Jednym z nich był Orlando Anderson, który siedział z prawej strony na tylnym siedzeniu. Sprawca otworzył szybę i zaczął strzelać. Cztery strzały dosięgły Tupaca, dwa ugodziły go w klatkę piersiową, jedno w ramię i jedno w udo. Jedna z kul dostała się w prawe płuco Shakura. Suge Knight został uderzony w głowę. Ochroniarz Shakura, Frank Alexander, miał jechać razem z nimi w samochodzie, raper powiedział, aby Frank pojechał innym samochodem, na wypadek gdyby zabrakło im aut po powrocie z Club 662. Ochroniarz opowiedział w filmie dokumentalnym Before I Wake, że wkrótce po strzelaninie jeden z samochodów jadący w konwoju podążył za sprawcami. Yaki Kadafi jechał samochodem za Shakurem z ochroniarzami w czasie strzelaniny i tak jak inni członkowie Death Row Records, odmówił współpracy z policjantami.
Po strzelaninie
Pomimo że Knight był ranny i pojazd miał przestrzeloną oponę, był w stanie odjechać z miejsca zdarzenia do Las Vegas Boulevard i Harmon Avenue. Po drodze zostali zatrzymani przez patrol, który zaalarmował sanitariuszy przez radio. Po przybyciu karetki na miejsce, policja i sanitariusze zabrali Knighta i Shakura do szpitala w południowej Nevadzie. Według wywiadu z Gobim Rahimim, podczas pobytu w szpitalu, otrzymał wiadomość od pracownika Death Row Records, że strzelcy zadzwonili do wytwórni i grozili Tupacowi. Gobi powiedział o tym policji w Las Vegas. Napastnicy nie przyjechali do szpitala. Gdy Tupac został przeniesiony na oddział ratunkowy, powiedział, że umiera. Był spokojny, został podpięty do urządzeń podtrzymujących życie i ostatecznie poddany został śpiączce farmakologicznej po wielokrotnych próbach wstania z łóżka. Gdy odwiedziła go Jones, zagrała mu utwór "Vincent" na odtwarzaczu CD obok jego łóżka, Tupac odzyskał przytomność. Według Jones, Shakur jęknął, a jego oczy "były spuchnięte i wypełnione śluzem". Jones powiedziała Shakurowi, że go kocha.
CZYTASZ
Nierozwiązane sprawy kryminalne ✔
Non-Fiction✎ Bardzo dużo spraw kryminalnych nie zostaje rozwiązanych. Dotyczy to zaginięć, niewyjaśnionych okoliczności śmierci, czy zabójstw. Czy wiesz, że według statystyk co trzeci zabójca pozostaje na wolności? ☆ Estera, 2021