Emma Fillipoff urodziła się 6 stycznia 1986 roku w Perth (prowincja Ontario, Kanada). Jej rodzicami byli James oraz Shelley Fillipoff. Kobieta przeprowadziła się z rodzinnej miejscowości do Victorii (Kolumbia Brytyjska) jesienią 2011 roku. Emma przez krótki czas była zatrudniona w restauracji z owocami morza Red Fish Blue Fish w tamtejszym porcie. Ponieważ praca miała charakter sezonowej, Fillipoff zakończyła ją 31 października 2012 roku. Zapewniła wówczas współpracowników, że wróci na wiosnę.
Przyjmuje się, że następnie kobieta rozpoczęła przygotowania do wyprowadzki z miasta i powrotu do Ontario. 21 listopada 26-latka wynajęła bowiem lawetę. Wypożyczyła pojazd, aby przetransportować swój samochód (czerwoną Mazdę MPV z 1993 roku) z Sooke na parking hotelu Chateau Victoria. 23 listopada Fillipoff została uchwycona na nagraniu z monitoringu w Victoria YMCA, wchodząc i wychodząc wiele razy z budynku, jakby unikała kogoś czekającego na zewnątrz.
Bez wiedzy swojej rodziny Emma przebywała w schronisku dla kobiet Sandy Merriman House z przerwami od lutego. W dniach poprzedzających jej zniknięcie kobieta zadzwoniła do swojej matki w Ontario, pytając, czy może wrócić do domu. Za każdym razem szybko zmieniała jednak zdanie, prosząc Shelley, żeby nie przyjeżdżała. Podczas ostatniej rozmowy matka dowiedziała się, że Emma mieszka w Sandy Merriman House. Choć córka poprosiła ją, aby nie przyjeżdżała, kobieta natychmiast zarezerwowała lot. Ostatnie słowa Emmy Fillipoff skierowane do mamy brzmiały: "Nie wiem, jak mam stawić ci czoło". Jej matka przybyła do schroniska dla kobiet 28 listopada około godziny 23:00. Nastąpiło to jakieś trzy godziny po tym, jak 26-latka była ostatni raz widziana przez policję w hotelu Empress.
Dzień zaginięcia
Wczesnym rankiem 28 listopada Fillipoff została uchwycona na kamerze sklepu 7-Eleven na ulicy Government Street. Kupiła wówczas telefon komórkowy z kartą prepaidową. Na nagraniu widać, jak Emma wahała się przed wyjściem ze sklepu, sprawdzając, co dzieje się na zewnątrz. Wróciła do 7-Eleven, aby kupić przedpłaconą kartę kredytową za 200 dolarów. Ustalono, że kobieta prawdopodobnie opuściła tego dnia Sandy Merriman House, gdzie mieszkała, około 18:00. Niedługo potem zamówiła taksówkę i poprosiła o zawiezienie na lotnisko Victoria. Wkrótce jednak wysiadła z auta z powodu braku możliwości opłacenia kursu, mimo że miała przy sobie zakupioną wcześniej kartę o wartości 200 $.
Kilka minut później Emma Fillipoff była widziana boso przed hotelem Empress. Jej znajomy, Dennis Quay, rozpoznał koleżankę i zadzwonił pod numer alarmowy, twierdząc, że kobieta jest w złym stanie. Przed hotelem zjawiła się wkrótce miejscowa policja. Funkcjonariusze zweryfikowali tożsamość Kanadyjki i spędzili z nią 45 minut, pytając o różne rzeczy. Policjanci uznali, że Fillipoff nie stanowi zagrożenia dla siebie ani innych ludzi, więc pozwolili jej odejść. Do czasu zgłoszenia z czerwca 2018 roku było to ostatnie potwierdzone. Później tego samego wieczoru policja spotkała się z matką Kanadyjki w Sandy Merriman House. O północy Emma Fillipoff została zaklasyfikowana jako zaginiona.
Próby rozwiązania zagadki
Początkowo policja stwierdziła, że Fillipoff była ostatnio widziana z przyjaciółmi kilka przecznic dalej na Burdett Avenue między ulicami Blanshard i Quadra. Śledczy zbadali ponad 200 tropów, które nie przyniosły jednak przełomowych informacji. Większość dowodów wskazuje na to, że 26-latka planowała wrócić do domu, ale nie było dowodów na to, że kiedykolwiek opuściła Victorię. Telefon komórkowy, który kupiła, nigdy nie został aktywowany. Karta kredytowa Fillipoff została rzekomo znaleziona na poboczu drogi w pobliżu Juan de Fuca Community Centre, na północ od miejsca, w którym zaginęła. Znalazcą okazał się nieznajomy, który użył karty do zakupu papierosów. Ta transakcja została odnotowana przez policję. Mazda zaginionej została znaleziona na parkingu hotelu Chateau Victoria z prawie całym dobytkiem kobiety. W środku znajdował się paszport, karta biblioteczna, aparat cyfrowy, ubrania, poduszka, różne ozdoby, laptop czy niedawno wypożyczone książki z biblioteki. Przyjęto, że Emma używała furgonetki jako magazynu. Kobieta rozmawiała z personelem Chateau Victoria o 7:00 rano w dniu jej zaginięcia.
Fillipoff napisała wiele wierszy o swoim życiu w Victorii. Żaden z nich nie wskazywał na to, że była śledzona. Chociaż niektóre z nich wskazywały na depresję, eksperci nie znaleźli w nich fragmentów wskazujących na myśli samobójcze. Jednak według matki Emmy pracownicy Sandy Merriman twierdzili, że jej córka wymagała pomocy medycznej.
Gazeta "Campbell River Courier-Islander" poinformowała w maju 2014, że Joel i Lori Sellen byli świadkami, jak mężczyzna w ich sklepie wyrzucił plakat informujący o nagrodzie w wysokości 25 000 dolarów za pomoc w odnalezieniu Fillipoff. Para zapamiętała, że mężczyzna powiedział: "To jeden z tych plakatów z zaginionymi osobami, z wyjątkiem tego, że ona nie zaginęła, jest moją dziewczyną i uciekła, ponieważ nienawidzi swoich rodziców". Właściciele natychmiast wezwali policję. Chociaż na monitoringu zarejestrowano wizerunek mężczyzny, nie udało się ustalić jego tożsamości. Trudno powiedzieć, czy był to ponury żart, czy może dowód na to, że Emma żyje i ma się dobrze.
W marcu 2016 roku matka i brat Fillipoff zostali oskarżeni o pranie brudnych pieniędzy, a także przestępstwa związane z narkotykami i bronią. Shelley upierała się, że sprawa ta nie miała nic wspólnego ze zniknięciem Emmy. Ostatecznie w listopadzie 2016 roku wszystkie zarzuty przeciwko Shelley Fillipoff zostały wycofane.
Latem 2018 roku mężczyzna o imieniu William przedstawił nowe informacje w sprawie. Zgodnie z relacją świadka następnego ranka po zniknięciu Fillipoff spotkał on kobietę, która pasowała do opisu zaginionej w pobliskiej miejscowości Esquimalt. Po tym zeznaniu policja zorganizowała przeszukanie obszaru View Royal w Victorii w grudniu 2018 roku. Poszukiwania nie przyniosły jednak przełomu. Do dziś zagadkowa sprawa zaginięcia Emmy Fillipoff pozostaje nierozwiązana.
CZYTASZ
Nierozwiązane sprawy kryminalne ✔
Non-Fiction✎ Bardzo dużo spraw kryminalnych nie zostaje rozwiązanych. Dotyczy to zaginięć, niewyjaśnionych okoliczności śmierci, czy zabójstw. Czy wiesz, że według statystyk co trzeci zabójca pozostaje na wolności? ☆ Estera, 2021