Bab 32

9.9K 405 8
                                    

Siang berganti malam, Faeeq masih belum dapat dihubungi. Sudah tidak keruan Raissa dibuatnya. Izzah juga sudah beransur pulang ke rumah.

Raissa yang masih setia menunggu Faeeq di ruang tamu itu akhirnya terlena dibuai mimpi di atas sofa.

Hadir rasa sayu apabila Faeeq terperasan akan figura itu usai dia tiba di rumah. Faeeq menghampiri Raissa. Lama dia merenung wajah yang sangat dicintainya itu.. Tangannya naik mengusap lembut pipi Raissa, menyisir rambut yang menutupi wajahnya.

"Sayang.. Kenapa Iyyan rasa Raissa jauh, sedangkan Raissa sentiasa ada depan Iyyan?..

Hanya jasad Raissa yang terasa dekat.. Tapi hati Raissa jauh kan?... Jauh untuk Iyyan gapai semula..

Iyyan dah tak berpeluang nak rasa kasih sayang Raissa lagi ke?..

I'm struggling, every single day.. To endure the grief of my loved one sayang..

I miss you.. So much.."

Bisik Faeeq perlahan sambil menitiskan air mata memandang wajah mulus Raissa. Sudah lama dia memendam rasa, dan dia tidak mampu lagi untuk berpura-pura kuat..

"Iyyan..."

Panggil Raissa, bersama tangisan yang sudah mengalir laju di pipi. Dia bangun dari pembaringan lalu berteleku di atas lantai bersama Faeeq. Genggaman tangan Faeeq dieratkan oleh Raissa. Perlahan-lahan dia menunduk untuk mencium tangan itu.

Terlalu banyak dosa yang dikenangkan Raissa terhadap Faeeq.

"Raissa minta maaf.. Raissa tak sepatutnya layan suami Raissa macam tu.. Raissa berdosa.. Raissa salah.."

"Raissa..."

"Raissa pentingkan diri sendiri.. Tak pedulikan perasaan Iyyan.. Raissa minta maaf..."

Sambung Raissa lagi sambil tersedu menangis.

"Iyyan tak pernah ambil hati dengan perangai sayang.. Sebab Iyyan tak nak Raissa tanggung dosa menderhakai suami..

Iyyan faham keadaan Raissa , bukan senang untuk Raissa terima semua ni.. We both struggle in swallowing the truth..

Akan sentiasa ada ruang untuk Iyyan maafkan Raissa.."

Faeeq menarik Raissa ke dalam pelukan.

"I miss this comfort when hugging you..."

Ujar Faeeq lagi.

"I hugged you every night, when you're asleep.. But that doesn't feel right.. Rasa macam dakapan bayangan, cause your heart isn't there for me at that time.."

Raissa yang dahulunya akan menepis dan mengelak pelukan dari Faeeq itu akhirnya membalas pelukan itu erat. Dia juga merindukan pelukan dan belaian Faeeq.

Hanya kerana perasaan amarahnya, dia menidakkan segalanya kebaikan dan kasih sayang yang disemai oleh Faeeq selepas kandungannya gugur.

"Jangan tinggal Iyyan dengan bayang-bayang Raissa lagi.. Iyyan tak kuat.. I couldn't afford to lose you.. Cukup perit hari-hari yang mendatang, terlihat kelibat Raissa, tapi Iyyan tak mampu nak bawa Raissa dalam dakapan..."

"I'm really sorry.."

Itu sahaja yang mampu untuk diungkapkan oleh Raissa buat masa sekarang. Emosinya juga masih tidak stabil, mengenangkan jalan cerita yang ditakdirkan buat dia..

"Kita buka buku baru yaaa?.. Our past shall remain as past... We can go through this new chapter together right?.."

Raissa membalas dengan anggukan.. Masing-masing mendiamkan diri, menikmati kehangatan sebuah kedamaian...

✨✨✨

Grief,
It's beyond my imagination, to let go
From my sight & side.
Early days were melancholic,
With everlasting tears.
As time flies, you were rebelling to see the soul,
Wishing that you could engrave another memories together.
Little did you know,
Everyone & everything in this world belongs to Him.
"Indeed, to God we belong and to God we shall return."

Suamiku, Sang Saka Biru?Where stories live. Discover now