2. Loma: ohi

958 22 1
                                    

Herään auringonsäteisiin ikkunastani. "Pitäis varmaan hankkia verhot" mumisen unisena itsekseni. Kapuan ylös sängystä ja lähden vaatehuoneeseeni. En vieläkään voi uskoa sitä. Muistan myös että asun nykyään Lahdessa. Kaukana kaikista paskoista ihmisistä. Luulen että tästä voi oikeasti tulla hyvä vuosi.

Valitsen asukseni mustat leveälahkeiset farkut, valkoisen kauluspaidan sekä vielä siihen päälle neuleliivin. Heitän vaatteet sängylleni odottamaan ja menen suihkuun, ennen sitä kuitenkin sidon hiukseni nutturalle sillä en aio pestä niitä vielä. Astun suihkuun ja alan miettiä kaikkea maan ja taivaan väliltä. Suihkun jälkeen puen valitsemani asun päälle ja lisään kaulakorun ja sormuksia.

Lähden alakertaan ja nään isän juomassa kahvia pöydän ääressä. "Huomenta Vilma" hän sanoo kun huomaa minu "Huomenta" vastaan takaisin. Syön aamupalaani ja juon teetä.

"Hei isä" totean samalla kun käännän katseeni ruuastani isään. "Niin?" Hän vastaa. "Aattelin että voisin käyä kaupungilla tänää tutustumassa vähä paikkoihin, voisitko heittää mut?" Jatkan. "No miksipäs ei, pidä järkipäässä kuitenkin rahankäytön kanssa." Hän sanoo hymyillen. "Juu" minä vastaan ja jatkan syömistä.

Pesen hampaat ja kasvoni. Sitten aloitan meikkaamisen, teen meikkipohjan ja kulmat, jonka jälkeen taivutan ripset ja laitan ripsiväriä. Valitsen laukuksi pienen, mustan olkalaukun ja pakkaan sen.

Sitten kipitän alakertaan. "Isä, lähdetäänkö?" Huudan, sillä en tiedä missä hän on. Isä ilmestyy työhuoneesta ja lähtee vetämään takkia niskaan, teen saman perässä. Täällä on jo lämpötila plusasteiden puolella joten pärjäisin oikein hyvin korkeavartisilla converseillani.

Kello näyttää 12.30 kun isä jättää minut keskustan Kauppatorille, hän lupasi tulla hakemaan klo 15. Ensimmäisenä lähden kävelemään ostoskeskus trio:n suuntaan. Astelen sisälle ja päätän käydä The body shopissa. Kiertelen muutamat kaupat ja katson kelloa, se näyttää puolta kahta. Nyt on aika käydä syömässä. Löydän muutaman korttelin päästä sushiravintolan jossa on buffet lounas, sinne siis. Syön rauhassa ja nähtävästi siinäkin vierähti tunti. Viimeiset puolituntia vietän kävellen, tutustuen muuten vain Lahden keskustaan ja yritän painaa mieleen katujen nimiä. Isä nappaan minut kyytiin ja ajamme kotiin.

Vietän pari tuntia puhelimellani sängyssäni maaten kunnes päätän lähteä lenkille. Vedän urheilutrikoot jalkaan ja verryttelytakin t-paidan päälle. Laitan kuulokkeet korvilleni ja Spotifyn päälle. Solmin lenkkareiden nauhat ja paiskaan ulko-oven kiinni.

Lähden kävelemään jonnekin ja kiihdytän juoksuun. Juoksen ja juoksen kunnes huomaan suuren rakennuksen siintävän vähänmatkan päässä. Huomaan sen olevan Sol-areena. Jäähalli. Olen kaivannut sitä. Juoksen lähemmäksi ja menen sisään. En edes tiedä miksi. Etsin jäähallista kahvion ja käyn ostamassa vesipullon koska minua janottaa. Kahviosta näkee myös jäille joten päätän kurkistaa onko siellä ketään. Ensimmäisessä kaukalossa on jotain luistelukoululaisia, seuraavassa on jääkiekkoilijoita ja viimeisessä on tyttö, selvästi yksinluistelija, minua ehkä hieman vanhempi. Lumoudun tytön ohjelmaan ja liikkeisiin täysin, enkä edes huomaa että hän on jo lähdössä pois. Katson kelloa ja tajuan että olen vain seisonut ja tuijottanut puolituntia. Varmaan olisi aika lähteä.

Lähden kävelemään rappusia alas kunnes joku tulee juoksien takaani ja törmää minuun. Lennän kyljelleni maahan ja huudahdan "Ai helvetti kato etees!" Nousen pystyyn ja kuulen jonkun sanovan "Sori hirveesti mul on vähä kiire" ja jatkaa matkaa. "Mikä ääliö" mutisen itsekseni. Poistun jäähallista ja avaan Google Mapsin jotta löydän kotiin.

Kotiin päästyäni syön jauhelihakastiketta ja spagettia salaatin kera jonka jälkeen käyn suihkussa. Teen iltatoimet ja käyn nukkumaan. Huomenna olisi koulupäivä uudessa koulussa, huoh.

Ja siinä ois toinen luku! Tiiän et nää kaks ekaa on ehkä vähän tylsiä mut lupaan että noista seuraavista pitäs tulla vähän kiinnostavimpia. Kiitos taas ihan hirveesti jos luet tätä!

Terkkuja, Martta<3

Sydämen MokaDonde viven las historias. Descúbrelo ahora