حاول الشاب النهوض فضربت اماليا رأسه بكعب حذائها فوقع مغشياً عليه وبدأت الدماء تسيل من رأسه ... فابتلعت لعابها بخوف " ايه اللي انا هببته ده !! "
خفقان مفاجئ بقلبها ليهمس صوت تعرفه جيداً من خلف اذنها " انتي بتعملي ايه يا حضرة الضابط "
اغلقت اماليا عيناها وابتسمت بضيق قبل ان تلتفت ... يا الهي لماذا تقع في هذه المواقف المحرجه " والله واحد زفت متحرش وأخد نصيبه انت بقى مالك ؟! "
رفع تميم احد حاجبيه واظهر ابتسامة جانبية " طب ومالك متعصبه كده ليه ؟! ... تعالي "
استدار بجسده متجها لسيارته فرفعت اماليا خصلتاً من شعرها خلف اذنها لتردف من تحت اسنانها بحده " اجي فين ! "
تأوه الشاب الملقى على الارض فركلته اماليا بضيق وكأنها تفرغ طاقة يومها به ليستفيق " الله يخربيتك كان يوم اسود يوم ما فكرت اقربلك "
قلبت اماليا عيناها و ابتعدت عنه وعن تميم بخطوات سريعة ليترجل تميم الى سيارته غير مبالٍ ... وسرعان ما اشعل محركها و مر بجانبها ثم وقف وفتح نافذته قائلا ببرود " اركبي .. "
ارتبكت اماليا بعض الشئ ... اتوافق ام لا ! ... الامر صعب فمنتصف الليل لا يوجد الكثير من سيارات الاجرة ... ومن ناحية اخرى اخيها ليس بشاغر ليوصلها ... ولكن هي بالتأكيد لن تسمح لهذا الوغد ان يفعل " لأ شكرا اخويا جاي "
رفع تميم كتفيه ببساطة " ماشي .. " وأسرع مبتعداً عنها فصعقت
" يخربيتك طب كنت اتحايل شوية , ما انا اللي غلطانه ... في واحده يجيلها توصيله ببلاش مع واحد زي ده في عربيه jeep وترفض ! ... لا وهو كمان حيوان , واحد غيره مكنش يسيب بنت واقفه لوحدها في الشارع في نص الليل كده ويمشي , وآل ضابط آل ههه ... يا ربي انا مين هيوصلني دلوقتي ؟! "
****
" ما انا فاهمك .. "
ابتسم امجد بحب فاخفضت همس عيناها ورفعت خصلتاً هاربةً من شعرها خلف اذنها وصمتت لثوان " ممكن ما تبصليش كده ! "
رفع امجد احد حاجبيه وقهقه بخفه فتساءلت " انت بتضحك على ايه ؟! "
توقف امجد عن الضحك " عليكي وانتي مكسوفة كده .. "
اخفضت الاخرى رأسها كاملة واحمرت وجنتيها فاردف امجد " لا ماهو مش كل ما اقولك كلمتين تتكسفي "
رفعت عيناها البنيتان لترتطم بعسليتاه " امجد ! "
اجابها بضعف مصطنع " يالهوي على امجد وسنين امجد "
اما عن اماليا فكانت تجلس على رصيف احد الشوارع و حذائها ذو الكعب العالي يجلس مجاوراً لها " لا انا هتصل بامجد ... معلش يا همس انتي عيلة نحس بقى اعمل ايه "
وفي الجهة الاخرى , عقد امجد حاجبيه ونظر الى هاتفه بملل " يادي النيله .. "
التقطت الاخرى كوب العصير الموضوع امامها لترتشف منه " ايه يا امجد ! "
أنت تقرأ
ملكت خاطري
Romance" حاول تنساني يا تميم " " مش هعرف يا أماليا ، انتي دخلتي جوايا " الرواية من وحي خيالي المريض واي تشابه بينها وبين الواقع مجرد اقتباس، او ربما خلل ... محتوى فانتازي ، رومانسي