الفصل السابع عشر ( ذات المشاعر البارده )

41 4 3
                                    

الخامس والعشرون من أبريل 2022

خرجت من ذلك المنزل وهي تحمل حقيبتها لتغلقها ولكن اخذ هاتفها يصدر ضجيجًا معلنًا اتصال صديقتها لتتأفف وتلعن المتصل بداخلها، لتوها تغلق الحقيبه !

" عايزه ايه يا رفيف ! "

أخرجت هاتفها و أجابت مرغمه لترد الأخرى " انتي فين ؟ "

" انا لسه قدام البيت .."

" ده بجد ! "

" اه والله لسه بقفل الباب وبحط الفون في الشنطه وبقفلها لقيتك بتتصلي"

" نازلي احنا متفقين انك هتوصلي على اتناشر الظهر بالكتير عشان تبقي معايا من اول اليوم  "

" والله مسافة السكه خلاص انا ركبت العربيه اهو ساعة ونص ان شاء الله هكون عندك "

" انتي عايزه تفهميني انك هتيجي القاهره من السويس في ساعه ونص ! "

استنكرت رفيف فأجابتها الأخرى ببساطه " حبيبي انا مش راكبه جمل شوية كده هتلاقيني عندك يلا اقفلي بقى "

اغلقت هاتفها ثم ألقته في الحقيبه و اشعلت محرك السياره فأصدرت صوت مزعج بعض الشيء تسميه هي" موسيقى السيارات "، و انطلقت تشق طريقها نحو الطريق الصحراوي وهي مستمتعه بتلك الاغنيه التي احبتها منذ مدة لم تكن بقصيره وأخذت تدندن معها في حبور شديد، إلى أن توقفت فجأة على صوت اصطدام سيارتها بأخرى وارتجاجها هي بالداخل ، فتحت الباب مسرعة وترجلت نحو ذلك الخدش الكبير الذي احدثه الاصطدام بينما ترجل الاخر من سيارته مستعدًا ان يضرب من فعل تلك الفعله بلا رحمه حتى وان كانت سيده ؛ فلقد طفح كيله من قيادتهن " الله يخربيتَك عربيتي .. "

" ما انتي لو مفتحه كنتي شوفتي اني مدي انتظار ... هو انتي ؟! "

" مش بقولك مراقبني .. "

" مراقبك ايه يا حجه هو انا اعرفك اصلا ، وبعدين انتي اللي خابطاني يعني لو حد بيراقب حد دلوقتي هيبقى انتي "

" طيب خلاص I'm sorry  عشان الفانوس اللي اتكسر ومتقلقش من حاجه انا هتحمل كل التكاليف " 

" كفي نفسك الفانوس بعشر الاف جنيه متقدريش عليه ، هغيره بعدين  "

رفعت حاجبها وكادت ان تنفلت منها ضحكة عشوائية ولكنها فضلت الرد بهدوء " على فكره انا اقدر اغيرلك العربية كلها بس as you like ، أخرتني جدا يا ... فراس باشا " 

" لسه فاكره اسمي ، nice ! " 

تورد وجهها قليلًا، فرفع حاجبيه وابتسم وهو يستند على سيارته ويحتسي تلك القهوة التي بسببها حدث كل هذا، واخذ يطالع تلك الفتاه والتي لم يعرف اسمها حتى وهي تستقل سيارتها وتشعل محركها من جديد ثم تبتسم له وترحل ، ما بها تلك الفتاه ؟ لماذا يجب عليها ان تكون بتلك الجاذبية ؟ " يا لها من أقدار جميله ... ماذا لو لم أقف لآخذ قهوتي من هنا ؟ "

ملكت خاطريحيث تعيش القصص. اكتشف الآن