الجزء63

191 8 0
                                    

63
»»»حبّـك لا بشغف الجمهور الذي يجلس في القاعة ويسمع طربًا .. بل بشغف البائس الذي لم يجد ثمن تذكرة ولا مكانًا فاضطر للوقوف خارج جدران القاعة كي يسمع.««««

........تشرق الشمس تعلن بدايه يوم جديد........
‏كانت ياسمين نايمة....ثواني وفاقت على علي وهو  بيرش عليها (جردل مايه).......
‏ياسمين بشهقه........ايه ده حد يصحي حد كده.......
‏علي........يلا قومي انا داخل اخد شاور تقومي تجهزيلي هدومي وتحضري الفطار........
‏ياسمين.......ده على اساس ان انا الخدامة الفلبينيه اللي امك جايبهالك......
‏علي.........انتي تسمعي الكلام وانتي ساكتة ...تنفذي وبس ولا انتي عايزاني اتحول عليكي.......
‏ياسمين مردتش.....واتجهت لغرفة الملابس عشان تغير ملابسها......لكنها شهقت بخجل من تلك الملابس......
‏ياسمين........فين هدومي ياعلي......
‏علي.......في الدولاب......
‏ياسمين.......دي هدوم (زبالة) كلها قصيره وعريان.....
‏علي ببرود........هو ده اللي هتلبسيه من النهارده......ثم تركها واتجه (للحمام)........أما ياسمين كانت هتموت من الغضب....اتجهت لتبدل ملابسها......لبست چيبة لونها اسود قصيرة للغايه حتى لم تتعدى الركبه وعليه تشيرت بالون الأبيض وفردت شعرها طويل.....وجهزت لعلي اللبس وبعدها نزلت عشان تحضر الفطار.....أما علي ارتد ملابسه واتجه للاسفل.....كانت ياسمين بترص الأكل على السفر وبمجرد ما شافها سرح في جمالها......
‏علي في نفسه........ وبعدين معاكي بقي ياياسمين عايزة تجنني معاكي......اتجه واعد عشان يبدأوا يفطروا.......
‏ياسمين ببرود وهدوء........عايز حاجة تانية......
‏علي بأستغراب من طريقتها.......لا يلا عشان تفطري.......
‏ياسمين.......مش عايزة افطر.......وكان متجه لغرفتها لكن علي مسك ايديها وشدها إليه وقاعدها على رجله.......
‏علي بخبث.......مش عايزة تفطري ليه يا مراتي القمر.....
‏ياسمين.......سيبني يا علي لوسمحت.....
‏علي.......تؤ تؤ....ويلا اكليني......
‏ياسمين.......وانت ايدك فين انشاء الله.......
‏علي وهو بيضغط على خصرها.......ايدي مش فاضيه.... وبصراحة مش عارف ممكن شوية كده يبقى (بوئي)كمان مش فاضي باللي انتي لابسه ده......
‏ياسمين........انت قليل الأدب على فكره......
علي........لا انا متربطتش اصلاا......
ياسمين بصتله بغضب ومردتش وبدأت تأكله وعلي كان بيتقصد أنه يمسك ايديها وهي بتأكله وهو كمان اكلها......بعد شوية كان علي باصصلها وبيلعب في شعرها.....
علي........ليه عايزة البعد....انتي عارفه اني بعشقك.....ليه بتعملي ده كله.....هتقدري تبعدي عني.....كانت ياسمين كالمغيبة بقربها منه ونظرها في عينه.......
ياسمين وهي تنظر في عينه.........بحاول.....بحاول ابعد لكن مش عارفه ابعد عشان....عشان بحبك......بحبك اوي يا علي.......وبدأت دموعها تنزل.......
علي وهو بيمسح دموعها.......حاول تسمحي زي مابتحولي تبعدي..... اطلبي اي حاجه ياياسمين بس متطلبيش انك تبعدي عني......هنا فاقت ياسمين وقامت بعدت عن علي....
علي........ طيب انا رايح الشغل......
ياسمين......طيب انا هروح الجامعة ازاي بالبس ده.....
علي وهو بيقرب منها.........ومين قال انك هتروحي الجامعة.......
ياسمين.......يعني ايه.....انت كمان مش هتوديني الجامعة....
علي ببرود.......يعني مفيش خروج من هنا ولا حتى هتروح الجامعة.....وباس خدها.... سلام يا حبيبتي.....
ياسمين في نفسها بغيظ........هو ايه البرود ده......بيتعامل وكأنه مفيش حاجه........
        **********************************
                      🦋 صلوا على النبي🦋
»»»» وان كنت تحب فأفعل مايحب حبيبك الم تعرف ان الحب يكمن بداخله الجنون«««
                      ‏
كان محمدويارا متجهين إلى إحدى المولات اشراء بعض الملابس بعد مايارا قررت انها هتلتزم بالحجاب.......أعدوا يشتروا لبس......وبالفعل اشتروا لبس كتير ........وخرجوا من المول وكان في مطرة شديدة.........ركبوا السيارة بسرعة.......
يارا وهي بتلمس المطر بأيديها.........تعرف لو كان ينفع كنت نزلت انا وانت نرقص دلوقتي في المطرة.....بس انت طبعاً هترفض وتقولي والناس يشوفوكي وانتي بترقصي بقى وتزعق.......
محمد ضحك على شكلها وسكت......
يارا........صحيح مش انا سمعت كلامك
محمد........أيوة
يارا.........طب فين المكافأة......
محمد...... اللي تؤمر بيه القمر......
يارا.......بص بقى يا سيدي انا عايزه اروح الملاهي وبعدين تغديني برة وبعدين تأكلني ايس كريم وتمشيني على البحر .......
محمد بضحك......قانوعة اوي انتي ياحبيبتي.......
يارا بضحك.........أيوة طبعاً التواضع ده اهم حاجه في الدنيا....... فجأة محمد وقف في مكان بعيد وكان فاضي جداا.......
محمد........ انزلي.....
يارا........ ياسوادك ياقرمط انزل فين ...لااا انت كده فهمني غلط خالص....
محمد بضحك عليها.......انتي متخلفة يابت....انزلي.....
يارا في نفسها........مش سكتيله لما باسك اشربي بقى....انت وقفت في المكان ده ليه يا محمد وبعدين كده ناخد برد ياحبيبى يلا نمشي.........
محمد......يخربيت تفكيرك الزبالة........ممكن تسكتي شويه وانتي هتعرفي.......ورجع للسيارة وخلع چاكيت البدله......ثواني وشغل اغنيه لعمر دياب......واتجه ليارا.....وبدأوا يرقصوا ويغنوا تحت المطرة.....(كفايه تكون في احضاني عيونك تبقى ندهاني.....انا حبب حياتي معاك ولا عايز حبيب تاني)......كانوا بيرقصوا وهما مبسوطين........
يارا.........يابني مش كنت تقول كده من الأول وقعت قلبي ....
محمد........ليه انتي فكرتي اننا جينا هنا ليه......
يارا.........هاااا لا ولا حاجه.......ضحك محمد على شكلها وتوترها.......واعدوا يرقصوا......وبعد شوية خلصوا واتجهوا للسيارة........
يارا....... محمد....هو انت حبيبي اللي بيحققلي كل اللي انا عايزاه بس بعد كده ماتسمعش كلامي ولا أفكاري....
محمد بضحك.........تصدقي بالله انا غلطان......اني بعمل اللي انتي عايزاه........ثم وجه نظره ليارا وجدها بترتجف من البرد..........
يارا.......انت معاك حق.....
محمد.......انتي سقعانه....خدي الچاكيت البسيه......
...... ثواني ووصلوا لبيت يارا وكان محمد هيمشي لكن والدة يارا أصرت أنه يتعشى معاهم......
         **********************************
                     🦋 صلوا على النبي🦋

للعشق جنونحيث تعيش القصص. اكتشف الآن