الفصل الثامن عشر

11.1K 349 12
                                    

نزلت فريده بسرعه الي ادم لتجده انهي حمامه وقد خرج من الحمام يرتدي شورت قصير اسود وتشيرت بنفس اللون بدون اكمام لتقترب منه قائله: فيه ايه ياادم 'بابا جراله حاجه،طيب لين كويسه .

جلس ادم امام فريده قائلا بحزن:  والله يافريده اللي هقولو دلوقتي مش هيعجبك ابدا

لتنظر اليه فريده بقلب مضطرب قائله: قول ياادم ايه اللي حصل ،انا جامده وهصبر متخافش .

ادم بحزن شديد فهو يعلم ان ماسيخبرها ايها سيحزنها بشده ليتحدث قائلا: والدك اغتالوه وهو ومراته ،

لتشهق فريده بقوه واضعه يديها علي فمها بينما دموعها تاخذ طريقها علي وجهها لتتحدث قائله : ولين ،لين ياادم  عامله ايه ،اوعي يكون جرالها حاجه ياادم.

ليهز ادم راسه قائلا: لا لين كويسه ،هيا كانت في معسكر تبع المدرسه انتي عارفه انها في ثنوي حاليا
بس جاتلها صدمه عصبيه لما عرفت ودخلت المستشفي .

لتبكي فريده بقوه ثم تنهض مقتربه من ادم تمسك بيديه بقوه قائله: وديني ليها ياادم لاما تجبهالي هنا
انا مش هنام الا لما تكون في حضني يادم ،انا بجد خايفه عليها .

ليمسك ادم بيديها مجلسا ايها بين احضانه ،ضامنا ايها بقوه قائلا: انا اصلا قومت بكل الإجراءات واخر النهار هتلاقيها هنا،.

لتنظر اليه فريده بعدم تصديق قائله: بجد بجد ياادم
هيا هتوصل النهارده ،
ليهز ادم راسه لها فتقبله من وجهه ثم تنهض قائله
بسعاده: طيب انا هنزل اجهزلها اوضتي اللي تحت علشان تفضل فيها هيا وحشاني اووي ياادم
وماما كمان هتفرح قوي لما تشوفها .

ليمسك ادم بيديها يقللهما فرغم ماحدث لها الا ان قلبها الملائكي يستطيع المسامحه والغفران.

لتقترب منه فريده وتمسك بوجهه بين يدها قائله بحب: انت اجمل حاجه حلوه حصلتلي في حياتي يادم بجد انت اكتر حاجه حلوه في حياتي ربنا يديمك عليا نعمه.

ليحتضنها ادم رافضا تركها قائلا: طب ايه مش هنفطر ولا هفضل جعان كدا .

فريده بحب : ثواني ياقلبي وهيكون الاكل جاهز .
ليبتسم لها ادم بخبث قائلا: بس انا مش عايز اكل .

لتنظر اليه فريده بعدم فهم قائله:امال ايه جعان دي بقي لما انت مش عايز تاكل .

ادم بمكر ويديه تتلمس جسدها بخفه: انا قصدي حاجه تانيه .

ليحملها بين يديه هاما ان يدخل بها غرفته مستغلا
غياب الاطفال لتفلت فريده من يديه قائله: نسيت برضو اني لابسه العبايه والله لانزل واسيبك جعان كدا علشان تبقي تضحك عليا تاني ياادم يابن ...
الا صحيح امك اسمها ايه ياادم

ويبقي الحبحيث تعيش القصص. اكتشف الآن