الفصل التاسع عشر

10.1K 366 34
                                    

في المساء عاد ادم من شركته ليركن سيارته ويقف ممسكا بههاتفه لاجراء مكالمه: تمام يعني انت عملت كل حاجه دلوقتي ،كل حاجه طلبتها انت عملتها مش كدا.
تمام خليك عندك وانا هجيبهم واجي.

ركب ادن سيارته مره اخري وذهب الي الشارع الاخر حيث يسكن محمد وعائلته ليقف بسيارته في بدايه الشارع فقد كان شارع ضيق جدا لايتسع لسياره ادم ،ليترجل منها ويمشي علي قدميه حتي قابل رجل اخذ ينظر الي ادم بابتسامه فقد كان جان بمعني الكلمه ليتحدث قائلا: لو سمحت فين بيت شمس ،اللي عندها خمس ولاد محمد وياسين و...

الرجل بابتسامه: ولاد شمس ،،اه بص العماره اللي هناك دي روح هتلاقيهم هناك .

ليبتسم لهم ادم ثم يذهب من امامه شاكرا اياااه.

وصل ادم الي المكان حيث دله الرجل ليجد ليسال مره اخري فيعلم انهم يسكنون في القبو التابع للعماره ليدخل اليه ويطرق الباب فيفتح له محمد الذي ابتسم عندما راه قائلا : اتفضل ياباشا اتفضل ايه الزياره السعيده دي .

يدخل ادم الي غرفتهم مبتسما ولكنه سؤعان ماتجهم وجهه فقد كانت غرفه صغيره بها.....
بالواقع ليس بها شئ ،هيا مجرد غرفه بها حصيره من البلاستيك وشعله صغيره وبعض الاواني الصدئه وفقط ،تساءل ادم داخله اين ينام هؤلاء واين يقضوا حاجتهم ،نظر ادم الي حيث تجلس والدته تلك المراه الخمسينيه التي اكلها الزمان وانجاب الاولاد وتلعم٥ل في البيوت ليجدها تجلس علي الارض وبجلنبها اولادها وامامهم طبق به بقايا فول ،ليغمض ادم عينيه بحزن شديد ثم يبتسم قائلا وهو يجلس بجانبهم ليتحدث محمد قائلا: العفو يابيه استني اطلع اجبلك كرسي .

ادم بابتسامه: لا ولا يهمك اصلا انا نفسي اقعد علي الارض ،ليدير وجهه ناحيه السيده قائلا: تشرفت بيكي ياحجه.

لتبتسم شمس قائلا: الشرف لينا يابيه ،متاخذناش المكان مش قد المقام.

ليبتسم ادم قائلا: المكان بناسه ياحاجه.
ودلوقتي يامحمد اولا انا جايلك في شغل .

محمد بدهشه: شغل ،،شغل ايه يابيه وانا هشتغل معاك ايه.

ادم بابتسامه: بص ياعم انا عايزك تشاركني انا اشتريت مغسله هيا علي بعد ٣ كيلو من هنا بس هيا مغسله كبيره
هتحتاجكم كلكم تشتغلوا فيها علشان كدا انا عايزك انت واخواتك تشغلوها انا بالفلوس وانت بالمجهود والفلوس بالنص قولت ايه .

كان محمد ينظر لادم فقط دون ان يجيب وحاله اخوته لم يختلف عنه كثيرا ليفرقع ادم اصابعه امام وجههم ليستفيقوا من دهشتهم ليتحدث محمد قائلا: انت مش بتهزر يابيه مش كدا .

ليتحدث ادم بجديه قائلا: هو الشغل فيه هزار يامحمد ،انا اهزر في كل حاجه الا الشغل واعمل خسابك هاجي كل شهر اراجع الحسابات وراك ،والمكسب بالنص ،اتفقنا يامعلمين

ويبقي الحبحيث تعيش القصص. اكتشف الآن