Hoofdstuk 23

1 0 0
                                    

Een goede nacht met veel slaap was wat Monica nodig had. Voor het eerst sinds zondagnacht wordt ze niet wakker met het gevoel alsof ze niet geslapen heeft. Sterker nog, ze voelt zich uitgerust. Toch blijven de beelden van die ene nacht haar achtervolgen. Het zijn geen nachtmerries, maar de scènes van een film die maar in haar hoofd blijft spelen. Ze voelt bewondering voor de jongens, maar ook de angst die zij zelf voelde tijdens het moment. Maar het is voorbij, al weet Monica dat haar leven niet meer hetzelfde zou zijn.

Ze gaat op de rand van haar bed zitten en kijkt om zich heen. De afgelopen nachten heeft ze met Mihail geslapen en nu mist ze hem. Het was niet de bedoeling om zo vroeg in een relatie al zoiets te doen - maar in dit geval heeft nood wet gebroken. Het hele begin van hun relatie is overschaduwd door deze 'nood'. Monica realiseert zich dat de nood hen dichter bij elkaar heeft gebracht, maar ook weet ze dat ze ook zonder de nood bij elkaar moeten blijven. Ze vertrouwt soms niet genoeg op zichzelf, ze durft er niet vanuit te gaan.

Ze staat op en loopt door haar kamer richting de deur, richting de badkamer en kleedt zich om. Als ze zich aangekleed heeft loopt ze de trap af. Haar moeder is naar het werk en Florian is er gek genoeg ook niet. Waar kan hij overdag zijn, als hij niet in zijn bed ligt? De deur van zijn kamer is immers open. Ze zoekt haar telefoon, die ze gisteravond in de woonkamer heeft neergelegd. Als ze hem ontgrendeld komen er appjes binnen. Een daarvan is van Sara.

'Florian op school?'

Hij is naar school gegaan! Monica voelt zich meteen een stuk vrolijker. Ze heeft Sara gisteren al gevraagd of ze vandaag naar Mihail kan komen en ze is blij om haar weer te zien.

'Toppertje hè, hij leert het wel'

De rest van de appjes is van de jongens, Monica is toegevoegd aan een Whatsappgroep met de groep van de denktank. Het is nu vooral een overleggroep voor de diverse fronten. Timotei zit er niet in, want die heeft teveel moeite met het begrijpen van Whatsapp. Dat fenomeen is voor Monica vreemd, dat iemand die vier jaar ouder is dan zij moeite heeft met sociale media. Het is een bijwerking van zijn hele gemiste jeugd, zegt Mihail.

Sorina is wakker en goed aanspreekbaar, leest ze in de app. Ze heeft besloten dat ze naar haar vader wil, maar wil wachten tot het einde van de middag, totdat hij weer thuis is. Milan heeft inmiddels last gekregen van ontwenningsverschijnselen en is volgens Vali niet echt in staat tot normaal functioneren. Monica wil er zo snel mogelijk heen en maakt snel ontbijt. Ongeveer een kwartier later staat ze bij de bushalte.

Florian appt haar als ze bijna aangekomen is bij de bushalte waar ze weer uit moet stappen met de vraag of ze nog thuis is, hij is namelijk zijn wachtwoord voor het schoolsysteem vergeten en de brief ligt nog thuis. Het feit dat hij dat wachtwoord vergeten is, zegt wellicht genoeg over hoe hij ervoor staat op school. Monica reageert dat ze al weg is en verwijst hem door naar Canariu. Hij probeert het, dat is wat telt.

'Hè, ben je er nu al?' Marius was de eerste die reageerde op de deurbel, hij wacht Monica op aan het einde van de trap. 'Mihail had een vermoeden dat je nog sliep.'

'Ik ben vrijwel meteen na mijn ontbijt weggegaan, ik was alleen thuis.' Monica loopt achter hem aan de woonkamer binnen.

'Alleen thuis?' reageert Marius.

'Florian heeft zijn leven zodanig verbeterd dat hij naar school is gegaan vandaag.' lacht Monica. 'Dus óf hij meent het echt, óf Canariu is gaan dreigen.'

'Huh?!' reageert Marius weer, heel verbaasd. 'Dat is bijzonder.'

'Ik ben heel benieuwd hoe lang hij dat vol gaat houden.' Monica gaat op een keukenstoel zitten. 'Ik heb hem wel beloofd dat hij binnenkort mee mag naar hier. Hij heeft een nieuw support system nodig.'

PicassoWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu