"Awak rasa Zara tu baik ke?"
Zaiful tersentak.
"Kenapa kau tanya macam tu?"
Lidah Amani terkelu.
"T-tak ada apa-apa lah. S-saja tanya." Amani menggaru kepalanya yang tidak gatal.
"Entah."
"Haa?"
"Aku pon tak tau lah Zara tu baik ke tak." Kata Zaiful selamba.
"What? Awak kan dah kahwin dengan dia. Takkan tak kenal lagi perangai isteri kedua awak tu." Perkataan isteri ditekankan oleh Amani.
"Aku..." Zaiful termati kata.
"Haih,boleh tak jangan bukak cerita pasal Zara. Aku tak cukup kenal dia lagi jadi aku tak nak cakap pasal dia."
Amani menghela nafas berat.
"Fine!"
Suasana sunyi seketika.
"Oh ya,awak kata awak masuk hospital kan lepas accident tu. Awak masuk hospital mana? Awak koma berapa hari?"
"Aku masuk Hospital Gleanagles and aku koma sebulan."
Amani mengangguk lalu menenung mata Zaiful. Zaiful juga menenung mata Amani. Lama mereka berkeadaan sebegitu. Tiba-tiba...
Zaiful memegang kepalanya. Dahinya berkerut-kerut menahan kesakitan.
"ARGHHH!!!" Zaiful menjerit kesakitan.
Membulat mata Amani.
"Eh,awak kenapa ni?!"
Zaiful masih lagi mengerang kesakitan.
Amani terus mengambil telefon lalu mendail nombor seseorang.
"Helo!"
AMANI,Rayyan dan Melly menunggu di ruang menunggu.
"Kenapa kau jumpa Zaiful?" Tanya Rayyan mendatar.
"Dia yang ajak keluar."
"Buat apa dia nak jumpa kau?" Tanya Melly pula.
"Dia nak aku tolong pulihkan ingatan di--"
Rayyan tertawa perlahan.
"Dia hilang ingatan ke?" Tanya Rayyan bersama sisa tawanya.
"Ye."
Rayyan tersentak. Terhenti tawanya. Keningnya diangkat. Meminta penjelasan daripada Amani.
"Dia hilang ingatan. Lepas je accident tu,Zara yang ambil dia kat tempat kejadian. Then,Zara yang jaga dia kat hospital. Zaiful koma sebulan."
Rayyan mengerutkan dahi.
"Kita kan dah cari dia dekat hospital serata KL. Tapi,tak ada--"
"Zaiful kata dia masuk Hospital Gleanagles and kalau kau nak tau dekat hospital tu ada kawan Zara. Nama dia Ayman. Ayman tu doktor. Aku rasa Zara dah rasuah si Ayman tu. Sebab yang aku tau walaupun Ayman tu doktor tapi perangai dia suka merasuah dan ambil rasuah." Amani tersenyum sinis.
Rayyan blur.
"Maknanya kau nak cakap yang semua ni Zara yang rancang?" Tanya Melly.
Amani mengangguk.
"Termasuk accident tu sekali." Sambung Amani.
Membulat mata Rayyan dan Amani.
"Apa motif Zara--"
"Apa lagi kalau bukan rampas Zaiful daripada Amani. Kau bukannya tak kenal perangai betina sundal tu. Pantang Amani lebih sikit dari dia. Haa,mula lah perangai sundal tu keluar." Bebel Rayyan.
"Ayah dengan ibu kau tau tak pasal benda ni,Amani?" Tanya Melly.
Amani menggeleng.
"Diorang tak tau,aku tipu diorang. Aku cakap Zaiful masih outstation."
"Mak ayah kau percaya?" Tanya Rayyan.
"Entah. Diorang tak nak masuk campur hal aku kot. Aku tak rasa diorang percaya." Amani tersenyum pahit.
"Tapi,kalau mak ayah kau tau yang Zaiful dah kahwin dengan Zara macam mana?" Tanya Melly risau.
Amani tersenyum pahit dan mengangkat bahu.
"WOI,PEREMPUAN!!" Jerit seorang perempuan dari jauh.
Amani,Rayyan dan Melly menoleh. Seperti yang disangka suara itu milik Zara.
Macam mana dia boleh tau aku kat sini? Desis hati Amani.
Zara berdiri di hadapan Amani lalu menampar Amani dengan penuh rasa geram.
"Apa kau dah buat dengan laki aku?! HAA?!" Jerkah Zara.
Amani tersenyum sinis.
"Laki kau? Siapa laki kau?"
"EH KAU TAK PAYAH NAK PURA-PURA BO--"
"Zara,ni hospital kan?! Kalau kau nak melalak baik kau tak payah datang!" Tegur Rayyan.
Zara merengus kasar.
"Baik,kau blah dari sini." Halau Zara dingin sambil tangan dihalakan ke arah pintu keluar.
Amani tersenyum sinis.
"Apahal aku pulak yang kena blah? Sepatutnya engkau yang kena blah dari sini." Amani melawan dengan berani.
Zara tertawa sinis.
"Baik kau blah dari sini sebelum aku..." Zara mencekik dan mendekati kepalanya kepada telinga Amani.
"Bunuh kau."
Amani yang sedang sesak nafas itu sempat tersenyum sinis.
"Eh,sundal! Baik kau lepaska leher Amani!!" Jerit Rayyan lalu meleraikan tangan Zara daripada leher Amani.
Amani terbatuk-batuk. Dia mengambil nafasnya. Kuat juga cekikan Zara ni.
"Kenapa kau nak bunuh aku? Takut kedudukan kau tergugat ke?" Amani melawan lagi.
Betina sundal macam ni tak boleh bagi muka. KITA KENA LAWAN!!!
Zara menjeling tajam ke arah Amani.
"Kau ingat Amani,kau takkan dapat Zaiful daripada aku!" Zara memberi amaran keras.
"Kenapa kau buat aku macam ni,Zara? Aku ni kakak kau!" Bentak Amani.
"Kau yang rampas Zaiful daripada aku lah! Kau tak layak jadi kakak aku!"
Amani menggelengkan kepalanya.
"Kalau aku tau perangai kau macam ni. Aku takkan suruh Ibu kutip kau lah!"
Zara tersenyum sinis.
"Kau nak cakap pasal Ibu? Hello,aku dari kecil sampai besar tak pernah merasa kasih sayang daripada sesiapa pun. Kadang-kadang aku terfikir,kenapa lah aku hidup dengan korang sedangkan aku tak dapat kasih sayang daripada sesiapa pun."
"Kau memang anak tak kenang budi,Zara." Amani tersenyum sinis.
Zara menghentakkan kakinya lalu berlalu pergi dari ruang menunggu itu.
Amani tersenyum sinis.
Vote and comment!
YOU ARE READING
Cinta Kita✔️
Roman d'amourCinta... Ya,itulah yang dirasakan oleh Zafirul Ashraf dan Amani Syakira. "Tunggu abang balik ya?" - Zafirul Ashraf "Walau apa pun terjadi,Amani akan tetap tunggu abang." - Amani Syakira Akibat satu tragedi hitam,segalanya berubah. "Kononnya abang hi...