BAB 4

5.1K 365 30
                                    

Tok.. tok.. tok.

"Masuk!" Al yang mendapat keizinan membuka pintu bilik Dannish. Dilihat jejaka tu sedang mengelap rambut mungkin baru lepas mandi.

"Nak apa?"soalnya datar.

"Mama panggil suruh turun makan"selepas saja memberitahu Al terus menutup pintu dan melangkah turun.

Terpinga pinga Dannish dibuatnya.

"Dia tutup macam tu ja?"berkerut dahi nya dan turut keluar dari bilik untuk ke dpaur.

"Al"panggil uncle Dahalan. Gadis tu mengangkat muka.

"Ya? Kenapa papa?"soalnya.

"Kamu bekerja atau sambung belajar?"soal uncle Dahalan.

"Kerja" balasnya.

Yang lain menganguk.

"Al minta maaf eh kalau balas sepatah sepatah"diusap tengkuknya.

"Tak apa kami tahu kamu tak biasa lagi kan"mamanya mengusap rambut Al.

'tak biasalah lah sangat' nasi disuap ke dalam mulutnya.

Telefon Al bergetar menandakan ada mesej masuk.

Ting .

Al membaca mesej tersebut.

"Tak baik makan sambil main telefon"sindir Dannish dengan wajah tak bersalah. Al melihatnya kosong dan terus menutup telefonnya diletakkan ke tepi.

Dannish tersenyum sinis bila gadis tu terasa dengan sindiran nya.

Setelah selesai makan malam. Alyssa membasuh pinggan disingki walaupun dah banyak kali dihalang oleh Mamanya.

"Al, sudah sudah lah tu kamu mesti penat kan pergilah rehat" Al tersenyum nipis.

"Tak apalah mama sikit ja ni"Dannish yang kebetulan masuk ke dapur menjulingkan mata nya.

"Ha ah lah mama sikit ja tu takkan lah dah penat"mama nya merenung anak teruna nya tajam.

"Eish eish kamu ni nak mama pulas telinga tu ke?"Dannish hanya beriak selamba saja dan diteguk air mineral nya.

"Dahlah mama nak pergi dekat ruang tamu kamu Al kalau penat pergilah rehat"mamanya melangkah ke ruang tamu.

Al mengelap tangannya di tuala baru saja dia mahu pusing kebelakang dia dikepung oleh Dannish.

"Asal kau perlu masuk keluarga aku hah? Mesti kau ada niat lain kan"tuduhnya.

"Mana ada niat lain"balas Al tanpa sedikit perasaan takut.

"Baik kau jujur sebelum aku buat something bad dekat kau"ugutnya dicengkam kuat pipi Al.

'astagfirullah gebunya pipi dia!!!!' hati Dannish menjerit(ᗒᗣᗕ)՞

"Dah jujur cakap tipu bila tipu cakap jujur"ditepis tangan Dannish kasar.

Dannish menunduk sedikit separas wajah Al.

"Kau nak main berbelit belit dengan aku pulak ke hah! Jangan ingat aku taktahu yang kau masuk family aku sebab nak bolot harta ja kan"dan dituduh lagi.

"Tak"balas Al malas. Apa masalah jantan ni?.

"Kau ingat sini eh! Aku akan buat kau terseksa tinggal dekat sini"sempat dicucuk pipi Al dan melangkah pergi.

"Pipi tak payah kacau lah tahulah tak ada"sempat lagi kau ek Al nasib dia tak dengar.

Al mengatur langkah ke arah mamanya.

"Ma, Al naik bilik dulu ya"disalam tangan mamanya setiba di papanya dia hanya meletakkan tangan di dada. 

Al naik ke biliknya baru saja dia mahu masuk ke dalam bilik. Tangan nya ditarik.

"Apa abang nak?" Dannish membelek belek wajah Al.

"Kau putih betul ke atau pakai bedak?"jarinya dicalit pada pipi Al dan dilihat jarinya tiada habuk apa apa.

"Itu je?"Al menjulingkan mata ke atas dan ditolak Dannish ketepi. Kaki diatur melangkah ke dalam bilik.

Dannish masuk semula ke dalam bilik nya.

"Dia putih betul lah" katanya pada Hairul di dalam talian. Lerhh itu pun kau nak ambil jadi isu ke.

3. AZZAKY ALYSSA [C]Where stories live. Discover now