lelaki tadi pun berdiri dengan matanya merenung tajam ke arah hyun sambil mengsingkirkan kotoran tanah di seluarnya . hyun masih dengan kepalanya ke bawah tak berani nak tengok . " kau ni kan , tak habis habis asyik kau je bawak nasib malang kat aku . haritu selipar , harini skateboard , haa besok , kena apa pulak ? . suka ah kau tengok aku merana en . " bebel lelaki itu pada hyun .
hyun yang kenal akan suara itu terus berbisik di dalam hati . ' eih ? nii , bukan suara si budak tu ke ? ... tahlaa , tengok jelaa . ' . hyun pun angkat kepalanya perlahan lahan untuk melihat orang di hadapannya itu . lepas sepenuh kepalanya diangkat , sangkaan dia betul . lelaki di depannya itu adalah jaemin .
" erk , sorrylaa jaemin tadi saya tak pandang depan tadi sooo ... hehe " kata hyun sambil terkekeh janggal . " dah ah , pi blah ah kau , kacau mood aku je " kata jaemin dengan suara kasar dan berlalu pergi sengaja langgar bahu hyun dengan kuat sampai hyun nak terjatuh buat kali kedua , nasib dia boleh imbangkan badannya .
" eh eh- setan punya manusia , nasib tak jatuh lagi sekali . nasib mood aku baik harini , kalau tak , ada gak nanti kaki ni melayang kat muka tu . tch ! " carut hyun dengan perlahan dan sambung naik skateboardnya .
🥨🥨🥨
" YOW YOW HELLO MY HOME SWEET HOME . IM BACK , DARLING ~ ! " nyanyi hyun dan melangkah kakinya ke dalam rumah . " pale otak munglaa ' im back , darling ~ ' , lambat kau balik . kau pegi mana haa ? " tanya haechan tiba tiba sambil turun dari tangga selepas mendengar jeritan adiknya . " hek eleh , bukannya aku pegi selama lamanya pun , janji aku jejak rumah ni lagi en . kan aku dah kata tadi , aku pi keluar nak main skateboard . aku ajak kau , kau kata malas nak jalan pastu aku blah jelaa , malas aku nak layan kau . " jawab selamba hyun sambil membuka kasutnya dan berjalan membawa skateboard ke biliknya .
haechan yang mendengar itu pun cuma berdecih dan menjeling mata tanda sudah masak dengan perangai adiknya . adaaa je nak menjawab budak ni . tiba tiba matanya tertumpu pada luka luka goresan di tapak tangan , siku dan lutut adiknya , terus dia memberhentikan langkah hyun . " eh kejap , dik . ini asal tangan kau , lutut kau , siku kau luka ni ? " kata haechan sambil memeriksa tangan , lutut dan siku milik hyun .
alamakkk , lupa pulak nak cover luka luka ni . haih , terpaksa kena tadah telinga dengar sesi motivasi diri dari lee donghyuk- " haih kau ni kan , main tu berhati hatilaa sikit . orang suruh pakai safety gear , kau sombong , taknak pakai , kata pro laa apa laa . haa ni , kan dah mendapat . tak dengar cakap orang lagi . lain kali tu dengar cakap orang , ni degil . orang yang lahir dari kau dulu ni dah lalui apa yang kau pernah lalui so dengar cakap diorang , jangan nak ikut kepala kotak kau je- " bebel haechan terpotong apabila tangan hyun tekup mulut haechan .
" shh shh , bingit telinga aku dengar kau membebel dari tadi . eh , sedap sedap kaki kau je kata aku punya kepala kotak . kau ada masalah penglihatan ke apa ? . ni haa , terang terangan kot kepala aku bentuk bujur- eh bentuk kepala yang manusia normal ada " marah hyun . haechan hanya mengendahkan kata kata hyun dan menyingkirkan tangan hyun yang hinggap di mulutnya .
" ai don care , dahlaa meh aku sapu ubat kat kau " kata haechan sambil menarik lengan hyun dengan lembut dan bawa hyun ke sofa suruh duduk . walaupun si haechan ni garang , dia masih sayang dengan adiknya . " tunggu sini aku pegi amik med kit . " kata haechan dan berlalu pergi untuk mencari kotak yang menyimpan ubat ubatan didalamnya . dapat je kotak itu , terus haechan rawat luka adiknya . haechan mengeluh .
" lain kali pakai helmet , knee pad , elbow pad ngan wrist guard kalau nak main skateboard . nasib kepala kau tak pecah , kalau tak , tak sempat kau nak ada boyfriend nanti . " kekeh haechan dan mengejek hyun sambil merawat luka adiknya . " YAAA ! siot punya abang cenggini " kata hyun sambil menjeling maut ke haechan . haechan hanya ketawa sambil menggosok rambut hyun dengan gemas . " abang pun syukur ada adik macam hyun ni , comel eyy ! "
🥨🥨🥨
" GOOD MORNING , MANUSIA MANUSIA SEKALIAN ! " jerit hyun sambil menuruni tangga hendak bersarapan lepastu pegi sekolah cam biasa lepas ni . " heh heh heh- jangan nak memekak pagi pagi ni boleh tak ? bingit telinga . " kata haechan pada hyun . hyun yang sudah sampai ke meja makan terus ketuk kepala haechan . " oww ! sakitlaa ! " dengus haechan sambil menggosok atas kepalanya . hyun cuma senyum paksa .
" sape suruh kacau mood orang pepagi ni , kan dah kena " balas hyun sambil melabuhkan punggungnya dan mengunyah sarapannya . haechan hanya tatap tajam ke arah hyun yang berada disebelahnya dan rampas satu roti bakar hyun . " HAECHANNN !! ROTI AKU JANGANLAA DIREMBAT , AKU NAK MAKANNN !! " jerit hyun dan memukul lengan haechan berkali kali . haechan hanya endahkan sahaja adiknya dan sumbat roti itu dalam mulutnya cepat cepat .
" WEH- ROTI LAST AKUUUUU HUWAAA !! " rengek hyun dan sambung memukul lengan haechan berkali kali tapi kuat sikit . " haip , haechan ! apa ni , suka sangat nyakat adik " tegur mrs lee . haechan hanya tersengih dan mengambil roti bakar kepunyaannya untuk menggantikan roti hyun tadi . " haa nah , aku dah ganti roti kau so stop pukul pukul aku " kata haechan . hyun pun berhentikan pukulan itu dan sambung makan .
mr lee yang melihat karenah kedua anaknya hanya menggeleng kepala . " hyun , haritu cikgu sekolah kamu ada call mama kata yang haritu hyun ada datang lambat . betul ke , hyun ? " tutur mrs lee . hyun yang tadi tengah makan terus dia berhenti . oh no , terbongkar sudah . " erk , haah mama . hyun bangun lambat haritu sebab tu datang sekolah lambat hehe " jelas hyun .
mrs lee hanya mengangkat kening sebelahnya dan berkata . " hyun pegi sekolah naik apa masa mama papa takde haritu ? " kata mrs lee . " hyun jalan kaki pegi sekolah , kenapa ma ? " jawab hyun yang sudah selesai makan sarapannya . " nape tak naik bas ? " tanya mrs lee . " hyun nak jimat sikit duit dalam kad bas tu and sambil sambil tu , bolehlaa exercise sikit pagi pagi en hehe " balas hyun .
mrs lee hanya menggeleng kepalanya . " ish ish ish , kamu ni ada ada je . takpe , harini biar papa hantar kamu pergi hantar kamu ke sekolah alang alang papa dengan abang kamu nak pergi office papa nanti . " tutur mrs lee . hyun pun terus menolak cadangan maknya .
" ehhh takpe mama , biar hyun naik bas je ma . taknak susahkan papa . office papa dahlaa jauh , nanti kang lambat " . " hmm yelaa , kalau tu yang kamu nak . " kata mrs lee . hyun hanya mengangguk dan memberi senyuman kepada maknya . " eh , hyun pegi sekolah dulu eh , byee ~ " kata hyun sambil bangun dari kerusinya bersiap sedia hendak pergi sekolah . lepas habis je sesi salam menyalam , terus hyun keluar .
𝘁𝗼 𝗯𝗲 𝗰𝗼𝗻𝘁𝗶𝗻𝘂𝗲𝗱 .
YOU ARE READING
selipar, jaemin
Fanfiction" aduh ! selipar siapa pula yang hinggap atas muka aku ni ! " " alamak , mati lah kita nakk ! " completed, (fetus writing!) 2021, © feenarsha