" jaemin ? " tutur hyun . " eo ? korang berdua dah kenal ? " tanya mrs na . hyun memandang haechan , mengalih ke arah jaemin pulak lepastu ibu nya . " emm , dia sekelas dengan saya jadi yes saya kenal dia " jawab hyun . " eh ? setahu saya , anak awak seumur dengan anak sulung saya , haechan " kata mrs lee , memandang ke arah mrs na .
" ouhh , yang tu betul lah . tapi jaemin ni dia ulang balik satu tahun sebab tak lepas exam haritu , tu dia sebatch dengan anak kedua awak tu " jelas mrs na dengan senyuman sambil merangkul bahu anaknya yang berada disebelahnya .
" ouhh begitu kee . ok laa macam tu kalau diorang berdua dah kenal , so apa kata kita bincang dulu pasal diorang berdua tu ? " tutur mrs lee pada family na dengan senyuman . " baiklah , mari kita mulakan . " balas mr na .
" berdua ? sape ? " tanya hyun pada haechan . " manalaa aku tahu . " jawab haechan . " dik , nama dia jaemin eh ? " tanya haechan berbisik pada hyun pula . " haah " balas hyun singkat . " akhirnya , jumpa kawan gak ~ hai ! nama aku haechan ! " kata haechan gembira sambil menghulur tangannya untuk berjabat dengan jaemin .
jaemin termenung tangan haechan lama lepastu terima jabatan tu dengan teragak agak sebab yelah , first time dia buat kawan dalam seumur hidup . " sooo .. kawan ? " kata haechan pada jaemin . belum sempat jaemin mahu balas , haechan terus potong . " -YESS KAWANNN !! " kata haechan gembira .
jaemin hanya tersenyum kaku . hyun pula senyum melihat gelagat abangnya , pandang ke depan dan tidak sengaja bertentang mata dengan jaemin . hyun cepat cepat mengalihkan pandangannya ke makanan di hadapannya yang baru sampai tadi .
🥨🥨🥨
mereka family makan dengan selera dan damai . sampai satu masa , hyun dan jaemin tiba tiba tersedak makanan dan haechan pula tersedak minuman apabila mereka mendengar apa yang ibu mereka katakan . " ma ! apa yang mama katakan ni ?! kenapa tiba tiba mama nak kawinkan hyun dengan jaemin ni ?!! " bantah hyun .
" hyunnn , mama minta maaf kalau kitaorang paksa kan korang kawin tapi kita memang dah takde option lain dah , tu je pilihan yang baik . " tutur mrs lee lembut , menyenangkan anak perempuannya . " haechan kan ada . nape tak jodohkan dia je " kata hyun dengan tenang , taknak malukan family dia depan orang lain .
" haechan lain , sayangg ~ takkan dia nak kawin dengan jaemin pulak . lagipun , family na dah banyak tolong kita , hyun ~ jadi sekali ni je eh , hyun " balas mrs lee dengan suara memohon sikit .
" ma- " hyun memandang ibu nya tak percaya . " please hyun , hm ? " pinta mrs lee lagi . " tapi ma , hyun baru budak sek- " tutur hyun lagi . " nakk ~ mama mohon sekali ni je hm ? lagipun , korang kan dah nak habis sekolah kan , hm ? sekali niii je ~ " mrs lee terus memohon .
hyun pula hanya mengeluh . sanggup buat macam tu dekat anak sendiri . ish nasib itu ibu nya , kalau bukan dah lama dia bagi penyepak . ok jk .
dia tak sanggup nak menolak , jika ibu nya sampai memohon camtu sekali . lagi sekali , dia melepaskan keluhan beratnya sebelum memandang ke muka ibu nya yang sedang memohon dari tadi .
" yelaa , hyun setuju . " kata hyun .
semua orang kecuali jaemin , haechan dan hyun , melepaskan keluhan lega dengan jawapan hyun . hyun memandang ke arah jaemin untuk melihat ekspresi mukanya . apabila dia mengintai jaemin , jaemin hanya mengeluarkan muka bosan dan bertentangan mata dengan hyun .
macam biasa , hyun mengalih pandangannya ke arah lain . dia taktahu kenapa setiap kali bertentangan mata dengan jaemin , terus mengalihkan pandangan ke lain . rasa macam jaemin tu nak tikam orang tapi sebenarnya tak .
" so majlis perkahwinan , kita adakan cepat sikitlaa sebelum mereka berdua graduate highschool dan masuk kolej " kata mrs na . " hm , kami pun setuju " balas mr lee . family na dan lee setuju untuk mengahwini anak mereka dengan secepat mungkin .
hyun hanya menunduk lemah . haechan yang disebelahnya , dipandang dengan sayu meminta untuk abangnya tolong hentikan semua ini tapi apa daya nya , haechan tidak dapat menolong adiknya untuk kali ni .
haechan hanya mampu senyum sayu , mengambil tangan adiknya yang berada di atas pehanya dan mengusap belakang tangan hyun perlahan lahan untuk menenangkan nya .
hyun yang dapat usapan lembut dari abangnya , terus dia rasa tenang sikit . dalam masa ni , dia memang perlukan abangnya . setiap kali kalau dia sedih atau nak luah pape , wajib datang dekat haechan .
yelaa , haechan sahaja yang hyun ada dan boleh dipercayai kecuali mak ayah nya . dia tak ada kawan sebab malas nak bersosial katanya . haechan pula , sebagai abang kenalaa pegang tanggungjawab untuk menjaga dan menggembirakan adiknya . haechan tak sanggup tengok adiknya sedih sorang sorang . mana boleh sedih sorang sorang , sedih tu kenalaa kongsi sama sama baru adil , kan .
habis saja dinner dan ucap selamat tinggal dengan family na , family lee terus mahu balik ke rumah . family lee masuk ke dalam kereta dan berlalu pergi dari restoran .
suasana di dalam kereta hanya dengar sembang kosong mr dan mrs lee , diiringi dengan lagu di pasang oleh radio . dua beradik hanya duduk berdiam di kerusi belakang . haechan mengambil sekilas pandangan pada hyun yang berada disebelahnya . dia melihat adiknya masih murung dari tadi . haechan hanya mengeluh kecil .
" dik , meh . sandar kepala kau dekat bahu aku . " tegur haechan pada hyun sambil menepuk nepuk bahu miliknya . hyun mengalih pandangannya pada haechan dengan lemah dan membaringkan kepalanya di bahu haechan .
" dah dah laa tu , asyik murungg je dari tadi . kan huduh dah muka . ce senyum sikit " gurau haechan untuk buat hyun ketawa tapi heh , jadi hambar pulak gurauan dia . oh , mak ayah diorang tak dengar pun apa yang diorang berbual sebab mr dan mr lee terlalu kusyuk bersembang .
hyun hanya mengabaikan gurauan haechan . haechan berdehem kerana gurauan dia tak menjadi . so dia guna cara lain pulak untuk menggembirakan balik si hyun dia ni .
" dikk ~ " panggil haechan lembut sambil tangannya mengusap ngusap rambut halus milik hyun dengan lembut . hyun tidak menyahut . haechan yang tidak dapat sahutan dari adiknya , terus dia mengeluh kecil lagi sekali .
" hyunn ~ dah dah laa tu sedih sedih . aku percaya mama papa buat yang terbaik untuk kau and aku boleh percaya yang jaemin tu baikk gile walaupun dia dingin sikit . tapi manusia boleh berubah kan ? sama macam jaemin . dia pun manusia so dia pun boleh berubah . dari dingin tibe tibe berubah jadi friendly . haaa kan magical gituh . tapi en , aku pelik . nape mama papa nak jodohkan kau dengan jaemin sebab family jaemin dah banyak tolong family kita ? kan boleh balas guna cara lain daripada main jodohkan jodohkan ni , kan dik ? " bebel haechan panjang dan memanggil adiknya .
" dik ? " panggil haechan lagi tapi tiada balasan . " lee hyunm- ouhh tido rupanya , patutlaa aku panggil , tak nyahut . haih , penat penat je aku berkarangan tadi " kata haechan perlahan apabila mendengar dengkuran halus daripada hyun dan tersenyum kecil sambil membaringkan kepala hyun di atas pehanya dengan perlahan lahan supaya tidak membangunkannya .
" goodnight " bisik haechan perlahan dan mencium dahi adiknya .
𝘁𝗼 𝗯𝗲 𝗰𝗼𝗻𝘁𝗶𝗻𝘂𝗲𝗱 .
YOU ARE READING
selipar, jaemin
Fanfiction" aduh ! selipar siapa pula yang hinggap atas muka aku ni ! " " alamak , mati lah kita nakk ! " completed, (fetus writing!) 2021, © feenarsha