: الفصل السادس.
عند يزن فى الشركه .
ايلين : السلام عليكم.
يزن : و عليكم السلام اتفضلي يا انسه ايلين .
جلست ايلين بابتسامة بسيطة .
ايلين ( فتاه جميله ذات عيون خضراء و اهداب كثيفه بيضاء اللون بسيطه و جميله جدا)
يزن : انسه ايلين انتى هتكوني السكرتيره الخاصه ليا يعني كل حاجه فى شغلي انتي عارفاها يعني بالظبط كده الخزنه السريه لشغلي اتمنى تكونى فاهمه الكلام ده و قد المسؤولية .
ايلين: أن شاء الله يا فندم و اتمنى اكون عند حسن ظن حضرتك .
يزن : اتمنى ان ده يحصل انا كمان حاليا عدي على باسل (المدير التنفيذي للشركة) و هو هيوصلك على مكتبك و هيفهك كل اللى بيحصل و اللى المفروض تعمليه .
ايلين : تمام يا فندم عن اذنك .
يزن : اتفضلي .
خرجت ايلين من عند يزن لتتوجه إلى حيث أمرها عند باسل.
باسل فى داخله : اي الفرس ده يالهوووي بقى الحته الأمريكانى دي هتشتغل معانا دي هتبقى عنب العب آفاق على صوت ايلين و هي تسال .
ايلين : لو سمحت حضرتك تعرف مستر باسل المدير التنفيذي للشركة .
باسل و هو هاءم بحديثها : هو اسم باسل حلو اوى كده هو فى كده
ايلين : نعم ...حضرتك تعرفه .
باسل : احم انا باسل اؤمريني انتي ايلين صح .
ايلين : احم ايوه انا ممكن حضرتك تقولى فين مكتبي و المفروض الشغل يمشي ازاي .
باسل : اكيد اتفضلي و هما ذاهبان إلى مكتبها .
ايلين بداخلها : ده انت انسان غتيت يا جدع ابو شكلك شخص مش محترم و لا ليك منظر اصلا أفاقت على صوت باسل .
باسل : انسه ليان روحتى فين ده مكتبك و اخذ يخبرها بما يجب أن تفعله و بعدما انتهى .
باسل : تشرفت بمعرفتك جدا و اتمنى تكون أصحاب و مد يده ليصافحها انا باسل المحمدى هبقى المشرف على شغلك بعد يزن بيه.
ايلين : انا اسفه مش بسلم و اكيد حضرتك عارف كل حاجه عنى من ال c. V و اتمنى تكون علاقتنا فى حدود العمل بس مش اكتر .
باسل انزل يده ب احراج : تمام استأذن انا و لو فى حاجه تقدري تقوليلي .
ايلين: اكيد يا فندم .
باسل : تمام و خرج .
باسل فى نفسه قال مش بتسلم على رجاله عملالنا فيها الخضره الشريفه يا ختى لما نشوف اخرتها أن ما ندمتك بينما يزن ابتسم على هذا الحديث الذي سمعه من ايلين و هو ذاهب الى الخارج و بعدها ذهب إلى المنزل .
فى المنزل عند زين .
زين : السلام عليكم و دخل ليقبل يد والدته .
والدته : عليكم السلام يا اخرة صبري .
زين : مالم بس يا ست الكل ليه زعلانه بس .
والدته و هي تمثل البكاء: ما هو انا فى كل الحالات مش فارقه مع حد يا حبيبي و لا زعلى بيفرق .
رد عليها يزن بعدما قبل يدها : ازاي بس يا ست الكل ده انتى اول ما كلمتيني جيت على طول ..
والدته بغيظ منهم : اسمع يلااا انت و هو انا اخدت قرار فى موضوع جوازكوا ده انا مش هعيش اكتر من عشت .
زين و يزن: ربنا يطول فى عمرك يا امى .
والدتهم : محدش يقاطعنى تانى يا شوية متخلفين .
صمت زين و يزن و هما يكتمون ضحكاتهم فهم يعرفون طبع والدتهم جيدا .
اكلمت والدتهم قاءله : بص يا بني انت و هو معاكم من هنا لشهر قدام اقسم بالله اللى ما هيقرر مين هتبقى مراته و يتعدل فى قراره و يتجوز ل انا اللى هجوزكوا و هيبقى الموضوع اجباري خلاص ..
زين : يا ست الكل انا عندي ماموريه و مش هرجع الايام دي .
والدته : يبقى تجهز نفسك قبل ما تمشي تكون كاتب كتابك خلاص .
زين : بس يا ماما ....
والدته بمقاطعة: انا قولت اللى عندي و خلصنا مفهوم .
زين : مفهوم يا امي .
يزن : احم طيب استأذن انا سلام عليكم.
والدته : اثبت عندك يا ابن الموكوسه خد يلا .
يزن : نعم انا بس ا....
والدته : انا قولتلك على اللى هيحصل و انت حر .
يزن : يا ماما هو انا عروسه يا ماما فى اي انتي شايله هم جهازي يعني ماتخافيش والله معايا فلوس ارحميني و النبي .
والدته : والله لو عروسه كان زمنها اتجوزت اهي على الأقل عارفه انها فى الاخر ملهاش غير بيت جوزها انما انتوا مش مطمنه لا .
روڤانا : ايوه هو كده بالظبط البنت ملهاش غير بيت جوزها طلعيني من التعليم ليه بقى .
والدتها : تعالى يا روح ماما من جوا اقعدي جنبي و قوليلي ليه ذهبت روڤانا و بكل سذاجه لها و زين و يزن يضحكون عليها .
روڤانا : ااه يا ماما شعري حرام عليكى ااااه .
والدتها : يا بنت الجزمه عاوزه تسيبي التعليم و مستعجله على الجواز اوي كده كان غيرك اشطر و ديني و ما اعبد لو اسمعك تقولى العبط ده تانى لاموتك فى ايدي خلاص .
روڤانا : خلاص يا باشا والله اخر مره ارحميني شعري اتخلع .
والدتها : غوري من وشي عيله مش متربيه . هرولت روڤانا سريعا من امامها تحت ضحكات زين و يزن .
و لكن لحقوا لها عندما وجدوا ما يخبط بوجههم ( كالعاده يا ساده الشبشب) .
ذهب زين إلى غرفته و اخذ يفكر بما حدث .
Flash back.
بعدما انتهى من ضرب احمد بسبب صريخ اللواء .
رؤوف: انت يا بني اظبط كده فى مهمه بعد 20 يوم المفروض انكوا هتطالعوها عشان تخلصوا من جاسر الكلب ده و اللى بيعمله .
زين : تمام يا فندم و هو فى كل الحالات تحركاته معانا .
رؤوف : حقيقى اتمنى المهمه دي بالذات تخلص فى اقرب وقت و من غير اصابات كتير و عارف انكوا قد المسؤولية.
زين : أن شاء الله يا فندم نكون قد المسؤولية.
احمد و هو لا يقدر على الحديث: تمام يا ....ا افندم .
رؤوف و هو يضحك على هيئة احمد : تمام يا حضرة الظابط المعوق .
احمد : انا طيب ما هو كله من زين الزفت منك لله يا زين يا ابن ام زين .
Back.
زين : انا مش عارف اعمل اي دلوقتى و لو اتقدمتلها هتوافق و لا هترفض والله حتى لو رفضت هتجوزها غصب ابتسم عند هذه الفكرة و اخذ يفكر ماذا سيفعل .
عند يزن .
يزن : طيب انا هعمل اي دلوقتى اي ده ياربي ربنا يستر .
عند روڤانا .
اسر : الو يا عشق القلب .
روڤانا : اسر اتكلم باحترام لو سمحت قولتلك قبل كده أننا اصدقاء و بس .
اسر : بس انا مش عارف استوعب دي و بس صدقيني .
روڤانا : خلاص يا اسر اقطع علاقتك بيا لغيت ما تعرف سلام و أغلقت الخط .
بينما زين كان يسير فى الطرقه و سمع حديث روڤانا من الخارج لم يعلم ماذا يفعل و لكن قرر ان يراقبها و يعرف من ذلك الشخص .
يتبع ......
#Nada anwar. 🖤