الفصل الثامن و العشرون.
فى المشفى العسكري.
يستيقظ احمد و لكن اثار الالم ما زال موجود و لا يعي ما يحدث .
احمد بتوهان : رهف ..... سامحيني يا حبيبتي انا اسف ...انا مكنتش...مكنتش عاوز اسيبك بس ....... بس.....ده مش ...بايدي و اخذ يتحدث و يبكي مع حديثه و زين ... والله انا كنت جايلك يا ....زين مكنتش عاوز اخليك تتاذي بسببهم ااااااه
دخل زين فى ذلك التوقيت.
زين و هو يذهب إليه سريعا: احمد احمد انت صحيت .
احمد و هو ينظر بهدوء على المكان و اخذ يغلق عيناه و يفتحها أكثر من مره حتى اعتاد على الضوء : زين انت كويس .... حصلت حاجه ليك ....زين انت كويس .
زين و هو يحتضنه : الحمد لله انت حاسس بأي.
احمد بألم و بكاء: حاسس اني موجوع يا زين اتقتلوا قدامى يا زين ...... يا زين كانوا ......كانوا قدامى ااااااه يا وجع القلب ااااه.
زين و هو يحتضنه حتى يهدأ فهو يعلم كم الالم الذي تعرض له بمقتل أصدقائه : اهدى يا احمد احنا اخدنا حقهم والله و دمرنا القطاع الإرهابي اللى موجوده فى المنطقه اهدى الله يخليك .
احمد ببكاء: مش قادر يا زين مش قادر انسى شكلهم و هما بيتقتلوا قدامى عارف ...عارف ...... محمد كان فرحه بعد اسبوع من المهمه و كان فرحان أنه خلاص هيتجوز البنت اللى بيحبها و ....كمان مالم عارف كأنهم كانوا حاسين يا زين .
فلاش باك.
كان مجموعه من الاصدقاء يجلسون فى كتيبتهم .
محمد: اي يا رجاله مالكم زعلانين كده ليه .
مالك صديقه : اي يا محمد انت مش شايف احنا داخلين على اي انا مش خايف غير على عيالي يا محمد دول لو حصلي حاجه محدش هياخدهم و لا حد هيفضل معاهم دول هيتدمروا يا محمد .
محمد و هو يربت على ظهره : يا عم بعد الشر عنك متقولش كده أن شاء الله تعدى على خير و هترجع وسط عيالك يا مالك صلي على النبي فى قلبك يا راجل كده و استهدى بالله.
مالك : و نعم بالله.
احمد : اي قلبتوها نكد و لا اي جاتكوا القرف عيال تسد النفس.
محمد بغمزه : ما تحكيلي يا ابو الصحاب الجواز حلو و لا اي .
احمد و هو ينظر له بطرف عينه: ليه يا اخويا انت مالك بالجواز دلوقتى.
محمد بثقه و هو يمثل تعديل شاربه الغير موجود: فرحي بعد اسبوع من دلوقتى يا باشا حددوا الفرح فى البلد .
احمد و هو يضمه : مبااااااااارك يا عم و ضربه فى كتفه بس يا ندل متقوليش كده عيل مبتفهمش جاتك القرف .
مالك بتزمر من خلفه : اوعى بقى يا عم عشان ابارك للولا.
محمد و هو بفتح زراعه : تعالى فى حضن اخوك يا فواز.
احتضنه مالك و هو يضحك بشده: مبارك يا عم محمد اخيرا هنخلص من زنك للجواز .
محمد : الله يبارك فيك يا صاااااحبي يا اخى تصدق بالله انت وهو .
احمد و مالك بنفس الوقت: لا اله الا الله.
محمد : انا على قد ما خايف من الجوازه دى على قد ما انا نفسي انزل أتجوزها و ارجع .
احمد : يا اختى حلوه كميله يا ناس الولا بقى بيعرف يتكلم يا مالك الحق .
مالك بضحك : و لي كمان يا ست الكل كمل يا حبيبي كمل كلنا إذن صاغيه.
محمد و هو يتجاهل حديثهم : اصلا عادتشى انا اقول اللى انا عاوزه بس بجد خايف .
احمد : خايف من اي يا محمد.
مالك: يا محمد ربك بيسترها تخاف ليه بس.
محمد : و نعم بالله بس كده هبقى علقت البت معايا على الفاضي و انا مش بحبها لا بعشقها والله العظيم خايف تكون اخر مهمه ليا عارف انا نفسي أن المهمه دى تخلص ليه .
احمد : ليه يا حونين.
محمد : عاوز اتجوزها يا احمد و يبقى عندى عيال كتير يشيلوا اسمى من بعدى امى ملهاش غيري انا و اختى و هي متجوزه فمحدش غيري معاها و عاوز اعيش حياتي بقى يا احمد خلاص تعبت من المرمطه دى اقل حاجه ارجع البيت الاقي لبسي مغسول و الاقى حد مهتم بيا بس حاسس اني هعيش و اموت فى القرف ده .
احمد و هو يحتضنه : أن شاء الله هترجع و تعمل احسن فرح يا حبيبي .
مالك و هو يضرب على ظهره : صدقني هتعدي و هتتحسن روق بس .
محمد : يارب .
بااااااااااااااااك .
احمد ببكاء : والله العظيم انا قلب واجعني ااااااااااه هموت يا زين .
زين و هو يشدد على احتضانه : اهدى اهدى والله اخدنا حقهم و أن شاء الله يبقوا فى الجنه .
احمد : يارب يارب يا زين .
فى منزل زين.
كانت ليان تحاول أن تتواصل مع زين باي طريقه و لكن لا رد زاد الالم بقلبها كما زاد بجسدها فلم تعي ما يحدث و لكن بات الالم يذبح فذهبت لتستريح لعل الالم يهدأ.
عند والدة زين.
يزن بصدمه: ما......ما ....ماما مالك ........اي ......ااااي ده ..
كانت الدماء تسيل من انفها و فمها بشكل غير طبيعي.
يزن : ده ..ده من اي ليه فى دم .
سميره ببكاء : والله ما اعرف يا ابني كانت نايمه و بعدين لقيت الدم ده بيخرج من بوقها و مش بترد .
ركض يزن و حمل والدته و ذهب إلي المشفى الخاصه بهم .
فى المشفى عند روڤانا .
عاد ادهم بعدما اطمئن على ليان بالمنزل بسبب ذاك الإرهاق الذي يغزوها .
ذهب ادهم إلى غرفة روڤانا.
ادهم و هو يمسك يدها و يقبلها: روڤانا حبيبي وحشتيني والله اوى كفايه غياب كده يا قلبي يعنى هونت عليكي كل ده تبعدى عنى روڤي انا بحبك والله ما فارق معايا اي حاجه حصلت انك معايا ده عندى بالدنيا اصلا انا بعشق وجودك يا روڤانا تعرفي عملت حاجات كتير اوى ليكي اصحي انتى بس و مش هسيبك عمري هتبقى مراتي و معايا طول الوقت انا بعشقك يا روڤانا و قبل يدها مجددا و جلس يتأملها .
عند يزن .
يزن : دكتور الله يخليك شوف ماما مالها لي النزيف ده دكتور و النبي انقذ امى .
الدكتور : حاضر يا استاذ يزن بس هنعمل اشاعه و هنحاول توقف النزيف أن شاء الله خير.
يزن : يارب يا دكتور .
و ذهب الطبيب و بعد وقت خرج ليبلغ زين أنه تم تحويل والدته عمليات .
يزن : ليه يا دكتور ماما مالها .
الدكتور : مش قادرين نحدد بس فى مشكله فى الكبد عندها لازم نفهم لي السبب .
يزن : بس امى عندها سرطان فى الدم يا دكتور .
الدكتور بإستغراب : سرطان دم اي يا استاذ يزن والدة حضرتك معندهاش اي اعراض لسرطان الدم اصلا .
يزن بصدمه: يعنى اي .
الدكتور بحيره : هنشوف اي التشخيص و ابلغ حضرتك .
نظر له يزن و حرك رأسه بموافقة و هو يكاد يجن من التفكير بما يحدث .
فى مطار القاهرة.
كان ياسين يسير مع رفيف و متجهين إلى المشفى لعلمهم بما حدث من يزن .
ياسين بقلق : تفتكري هيبقوا كويسين .
رفيف : أن شاء الله يا حبيبي اهدى بس.
ياسين : ربنا يستر .
كان زين يحاول الوصول إلى اي احد و لكن لا رد.
زين: احمد .
احمد و هو يضع يده على وجهه: نعم نعم نعم نعم.
زين برفعة حاجب : يا راجل .
احمد : مالك مالك مالك.
زين و هو يزفر بضيق: مش عارف اوصل لحد و اتخنقت حاسس ان حاصل حاجه ليهم.
احمد : اي ممكن يكون حاصل أن شاء الله خير ماتخافش يا عم .
زين : يارب .
عند روڤانا.
ادهم و هو يمسك يدها: روڤانا حبيبي كفايه كده وحشتيني اصحي بقى ، تعرفي انا بقيت طول الوقت بتعذب ،يلا يا قلبي كفايه كده ، تعرفي بقيت بقرب من ربنا و بدعي كتير ليكي، بقيتي نبضي يا روڤانا قلبي واجعني و انتى بعيده كده اصحي و وعد هعوضك عن كل اللى حصل ارجعيلي عشان خاطري.
و فى خلال حديثه و هو يبكي ( استنوا يا عيال اعمل لحظة دراما هنديه اللى هيتريق هولع فيه هيييييح مش عارفه الغرور عاوز منى اي والله و بطلوا ضحك اللهم بلغت ) .
وجد من يمسح دموعه و اخذ يده قبلها .
ادهم بلهفه : ااااا.انتى كويسه صح.
روڤانا و هى تمسح بيدها على وجهه: كويسه يا ادهم كويسه .
ادهم و هو يقبل يدها و يبكي : متبعديش عني تانى انا تعبت اوى .... والله تعبت اوى يا روڤانا و كل يوم احلم بيكي و انتى معايا ، متبعديش تانى .
روڤانا و هى تبكي هي الأخرى و تؤمىء له بمواقفه: ح...ح..حاضر مش هسيبك بس متعيطش انت كمان عشان خاطري.
ادهم و هو يقبل يدها و جبينهاو ينظر لها بهيام : بحبك بحبك اوى يا روڤانا .
نظرت له روڤانا بخجل : شكرا.
ادهم بتذمر : هو انا بكلم بنت اختى .
روڤانا: احم عاوز اي يا ادهم .
ادهم : سلامتك يا قلب ادهم شويه و هرجع.
و لكن أمسكت يده .
روڤانا: ادهم .
ادهم : عيونه .
روڤانا بدموع: انت مش مضطر تفصل معايا خالص على فكره.
ادهم و هو يمسح دموعها: روڤانا.
روڤانا: نعم.
ادهم : عاوزاني .
روڤانا: مش فاهمه.
ادهم و هو يجلس بجانبها: بتحبيني يا روڤانا .
روڤانا بدموع و هى تنظر له: ايوه بحبك اوى يا ادهم .
ادهم بدموع و هو يقبل يدها: بحبك اوي يا روڤانا اقسم بالله روڤانا تتجوزيني .
روڤانا : بس .....
ادهم : من غير بس انا بحبك زى ما انتى مش فارق معايا حاجه.
روڤانا : بجد يا ادهم .
ادهم بهيام : بجد يا حياة ادهم
روڤانا: بس كده هبقى بظلمك معايا انت تستحق حد احسن مني.
ادهم : انا بحبك و ده قالها و هو يشير لقلبه مدقش لغيرك و هيفضل ليكي انتى بس .
روڤانا بدموع: بحبك يا ادهم .
ادهم و هو يقبل يدها: بعشق وجودك يا روڤانا انا همشي عشان فى حاجات هموت و اعملها اصلا .
روڤانا بضحكه : رايح فين.
ادهم بغمزه : شويه و هرجع يا خطيبتي المصون.
روڤانا: من امتى ده أن شاء الله.
ادهم : من دلوقتى يا ست قلبي.
عند يزن .
دكتور والدتى اي حاصل معاها .
الطبيب بتوتر: بصراحه والدة حضرتك .
يزن بخوف : فى اي يا دكتور .
الطبيب : ......
يتبع ..........
#nada anwar 🖤