BAB 17 - CEMBURUKAH AKU?

265 8 0
                                    

NUR AISYA bangun lebih awal. Setelah rutinnya setiap kali balik Ke Penang siap dibereskan, dia turun ke bawah. Dia ke dapur. Mula sibuk menyiapkan sarapan pagi buat mereka suami isteri. Sedang dia mengangkat dulang ke ruangan makan, suaminya tiba-tiba muncul. Tengku Faiq yang berbaju melayu dan bersarung, melepaskan hengap.

“Saya ingat awak dah pergi tadi.”

Nur Aisya merenung wajah suaminya. Dagunya berkerut. Mimpi apa pula pagi-pagi ni agaknya. Sejak bila pulak bahasa sapaannya terlah bertukar ni.

“Tak jogging?” soal Nur Aisya.

Tengku Faiq mengeleng-geleng.

“Habis, mengapa tak siap lagi?” soal Nur Aisya lagi.

“Awak tunggu sekejap, saya naik atas,” katanya segera berlalu.

“Aa..” belum sempat Nur Aisya berkata-kata bayangan suaminya telah pun hilang.

Nur Aisya menyediakan meja makan. Scramble egg, roti, mentega, botol mayonis, botol lada sulah, piring, sudu dan garfu di susun elok-elok. Dia kembali ke dapur, membuka peti sejuk. Sekotak jus oren dikeluarkan. Kemudian, dia mencapai pula teko berisi kopi panas lalu kedua-dua minuman tersebut dibawa ke ruangan makan. Beberapa minit kemudian, suaminya muncul kembali di ruangan makan. Segak bergaya. Sempat sekilas Tengku Faiq menepuk perlahan kepala Nur Aisya. Menyengih. Perlahan-lahan Nur Aisya menepuk-nepuk dagunya beberapa kali seperti kebiasaan yang dia buat sejak kecil dulu apabila diketuk oleh kawan-kawan. Takut jadi bodoh, itulah pemahamannya sejak kecil yang sering terbawa-bawa hingga ke besar. Sebutir senyuman dilemparkan kepadanya. Tengku Faiq mengambil tempat duduk. Nur Aisya merapatkankan tangannya mendekati dahi Tengku Faiq. Tetapi segera dipintas oleh suaminya. Tangan Nur Aisya segera digapai.

“I know that you loved me but I’m okay, My Dear. Sihat walafiat. Tak demam, juga tak mereng,” katanya tersenyum.

Nur Aisya tersenyum sinis. Malu sesaat.

“Coffee or fresh orange?” tanya Nur Aisya.

“Awak rasa?”

Sebelah kening Nur Aisya terangkat. Dahinya seolah hendak berkerut tapi tak jadi.

“Apa-apa pun bolehlah,” sambung Tengku Faiq.

“Hello, Tengku, I‘m asking you. Bukan Aisya,” terang Nur Aisya geram.

Tengku Faiq mengangkat kedua tangannya menadah terbuka sebagai tanda tak kisah.

“Kalau ikut orang kampung, kopilah jawabnya,” balas Nur Aisya membuat keputusan sambil menuang kopi ke cawan Noritake yang dipegangnya. Kopi yang dituang Nur Aisya segera diteguk. Hampir juling mata suaminya. Kepanasan.

“Dah namanya pun kopi kan. Haruslah panas. Bukannya kopi ais yer Tengku,” Nur Aisya menegur.

“Duduklah.. Takkan orang bandar jer yang bersarapan sorang-sorang,” Tengku Faiq mengajak. Bangku di sisinya ditepuk-tepuk. Manakala bibirnya segera dilap dengan tisu.

“Tapi orang kampung ni tak makan roti dengan scramble egg, Tengku,” jawab Nur Aisya, melabuhkan punggungnya ke kerusi bersebelahan.

“Habis, orang kampung nak makan apa?” soal Tengku Faiq merenung dalam mata isterinya itu.

“Orang kampung minum kopi jer cukup,” jawab Nur Aisya.

“Ermm.. diet? Nak kurus macam cicak kubin?” Tengku Faiq tertawa.

Nur Aisya turut tersipu-sipu malu. Tengku Faiq tertawa, tersenyum simpul. Nur Aisya hairan. Angin apa yang melanda orang tua ni, dengus Aisya sendirian. Apa-apa pun hati Tengku Faiq semakin hati semaikn riang. Seronok juga layan gelagat si Aisya ni, bisiknya dalam hati.

Pedihnya CintaTempat cerita menjadi hidup. Temukan sekarang