AWAL-AWAL pagi lagi Tengku Faiq telah terjaga. Kaget. Rangkulannya segera dilonggarkan. Mukanya diraup beberapa kali. Dia duduk bersandar di kepala katil. Kelihatan Nur Aisya masih nyenyak di bawah balutan conforter yang tebal. Rasa bersalah mula menyelubungi jiwanya tatkala melihat si isteri lena dalam dakapannya sebentar tadi. Macammana boleh jadi macan ni? Adoi.. Maafkan aku Nur Aisya, bisiknya. Apa yang berlaku semalam bukanlah dirancang. Segala-galanya berlaku tanpa disengajakan. Rasa kesal mula menjenguk dirinya. Selesai membersihkan diri dan lengkap berpakaian sukan, dia keluar lebih awal dari kebiasaannya.
Nur Aisya bingkas bangun apabila dikejutkan dengan bunyi alarm pada telefon bimbitnya yang nyaring menanggil-manggil. Jam menunjukkan pukul enam setengah pagi, sedangkan sepatutnya alarm tersebut berbunyi setengah jam lalu. Nah! Jelas sekali dia tidur tak ingat dunia. Bunyi ton lagu yang selalunya membingitkan telinganya tidak langsung disedari. Namun dia sempat mengukir senyum. Bersimpul-simpul gitu.
Selesai menunaikan kewajipan pada Yang Maha Esa, Nur Aisya mula bersiap-siap untuk pulang. Sehelai jeans jenama ladylike pantas tersarung di tubuhnya. Dia amat rindukan suasana kampus. Juga rindu pada sahabat handainya yang menunggu di sana. Lebih-lebih lagi si Jiji dan Milia. Sahabat karibnya sejak di sekolah berasrama dulu-dulu. Tak lupa juga akan rindunya buat seseorang yang pernah berjaya menakluki hati kecilnya. Rindu seseorang? Biar betul ni? Huh! Tak mungkin. Itu dulu. Mana boleh. Kalau dulu-dulu, bolehlah. Sebelum dia bergelar seorang isteri. Nur Aisya sedikit gelisah. Semuanya telah tersedia. Cuma tiket penerbangan saja yang belum lagi dicetak sebagai bukti tempahan. Hish! Lambatnya Mamat ni balik. Kalau aku ada printer, tak payahlah aku penat-penat tunggu Mamat ni balik. Dah lama aku balik naik teksi aje Aku rasa dah tak sabar-sabar nak keluar dari rumah ni. Berlama-lama kat sini pun, bukannya orang suka. Bukannya ada orang yang kisah pun.
Nur Aisya resah sambil bersimpuh di wakaf menantikan kepulangan suaminya. Ewah.. ewah.. macam drama dulu-dululah pula ye. Jam ditangan kerap kali dijeling. Harap-harap, sempatlah dia sampai ke Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang sebelum terlewat. Jangan jalan sesak, sudah. Alahai, rumah dengan lapangan terbang bukannya jauh mana pun. Pasti sempat. Nasib baik rumah mereka bukan di seberang sana. Kalau tidak, jenuhlah dia mengharung kesesakan di atas jambatan Pulau Pinang untuk ke lapangan terbang. Walaupun dekat jaraknya, hati Nur Aisya tetap tak tenang. Selagi tak jejak kaki di sana, selagi itulah dia serba tak kena Mungkin lepas ni, baru hatinya boleh selesa. Almaklumlah, dia tak perlu lagi berdebar-debar untuk berhadapan dengan suaminya yang berangin itu.
Pintu pagar terbuka. Sebiji BMW X6 berwarna jarez black muncul membelah kesunyian. Turun seorang lelaki berumur menjinjing senaskah surat khabar ditangannya. Dia menghadiahkan sekuntum senyuman buat Nur Aisya. Nur Aisya mengangguk senyum sebagai balasan. Dan buat kesekian kalinya Nur Aisya melihat jam pada skrin telefon bimbitnya. Alahmak! Aku hanya ada masa kurang dari 40 minit. Mana Mamat ni pergi. Semalam, awal pulak dia muncul di depanku. Nur Aisya merungut dalam hati. Nur Aisya merenung lelaki tua tadi. Dia asyik mengamati segala tindak tanduk lelaki tersebut. Teringat pula pada ayahnya di kampung. Ohh.. rindunya. Cis! Baru beberapa hari lepas dia berpisah dengan keluarga, tapi kenapa terasa rindu benar dihati. Bukannya pertama kali berpisah dengan keluarga pun. Saja jer hati ni mengada-ngada agaknya.
“Kenapa Puan renung Pak Ali macam tu?” soal Pak Ali menyapa apabila melihatkan wanita muda itu terusan memerhati gerak gerinya.
“Ohh.. Maafkan Aisya Pak cik. Aisya teringat pada ayah,” ringkas jawapan Nur Aisya.
“Hermm.. ni mesti rindu keluarga kat kampung yer. Anak ayahlah ni,” Pak Ali cuba meneka.
Nur Aisya tersenyum malu. Namun, dia mengangguk kemudiannya.
KAMU SEDANG MEMBACA
Pedihnya Cinta
RomanceNur Aisya Irdina Ilham. Itulah namaku. Nama yang menjadi pilihan ayah dan ibu buat puteri tunggal kesayangan mereka yang teramat comel orangnya ini. Sejak detik itu, aku sah menjadi isteri orang. Isteri kepada cucu teman rapat arwah nenekku, Tengku...