ASSALAMUALAIKUM..
Cheq rindu sangat kat Hang and Milia. Jom teman Cheq shopping.Telefon bimbit ditangan masih lagi di belek-belek. Kata pemutus masih lagi belum di buat. Hatinya berbelah berbahagi. Jurnal yang terdampar di atas meja, di renung-renung. Nak kata rajin sangat untuk membaca, tak juga. Nak kata beriya-iya untuk keluar shopping pun tak juga. Pen di tangan diputar-putar. Kosong.
Oklah… SOGO 3.30 petang @ food court. Kalau lambat, cancel.
Nur Aisya bersiap ala kadar. Blaus bunga-bunga dan jeans hitam menjadi pilihan. Shawl kosong dililit di kepala. Ringkas tetapi tetap menarik. Kunci dan handbag dicapai lalu dia turun menuju ke kereta. Telefon di tangan didail-dail. Tiada jawapan.
Sementara menunggu Azira tiba, Nur Aisya sempat mengisi perut. Yong Tau Fu dan limau ais menjadi pilihan tekak ketika itu. Di duduk mengadap air terjun buatan manusia yang deras mencurah-curah. Layan. Lama sungguh dia tak makan di situ.
“Hoi! Ni datang nak teman cheq shopping ker nak isi perut?”
“Kita ni orang islam, Cik Kak. Bila bertemu atau berselisih, eloklah memberi salam terlebih dahulu. Lepas tu, bertegur sapa dan bertanya khabar. Bukan main sergah jer tau.”
“Hai.. hai.. Hello.. hello. Itu bukan cara kita. Tak kena gaya pun gamaknya,” sambung Nur Aisya.
“Iyalah, Ustazah. Assalamualaikum.. Apa khabar?” ulang Azira.
“Waalaikumussalam. Khabar baik. Hah.. macam itulah baru manis didengar. Lebih sopan gitu. Lebih-lebih lagi bagi si gadis mahupun wanita,” sia-sia ajer kena dengar tazkirah. Tapi itulah sebaiknya adab bertemu sahabat.
“Lapar sangat ker sampai tak boleh tunggu Cheq?”
“Hish!.. perut kalau lapar, cam mana nak concentrate on shopping,” jawab Nur Aisya.
“Cam sedap jer, naklah sikit,” kata Azira sambil mengambil alih sudu di tangan Nur Aisya.
“Makanlah dulu. Lepas tu baru kita meronda.”
“Okeylah… okeylah..” jawab Azira.
Tak sampai lima minit, Azira muncul semula dengan crispy popiah di tangan. Buntang mata Nur Aisya memandang. Sedapnya popiah tu, dah lama tak makan, keluhnya dalam hati.
“Apa pandang-pandang. Nak lah tu,” kata Azira.
Nur Aisya menyengih.
“Tak ada.. tak ada. Cheq sorang pun belum tentu cukup tau,” terang Azira.
“Kedekut. Buruk lantak tau namanya kalau makan sorang-sorang. Banyak ni,” usik Nur Aisya cuba mencapai.
“Cheq kan memang buruk lantak. Hang lupa yer. Hang mana boleh makan banyak-banyak, nanti hang gemuk,” balas Azira lagi.
“Biarlah gemuk, bukan orang sayang pun,” cepat Nur Aisya membalas.
“Apa dia Cha? Siapa yang tak sayang Hang? Mai habaq kat Cheq,” soal Azira tiba-tiba serius.
“Hanglah,” jawab Nur Aisya selamba sambil memasukkan sepotong popiah crispy ke dalam mulutnya.
KAMU SEDANG MEMBACA
Pedihnya Cinta
RomanceNur Aisya Irdina Ilham. Itulah namaku. Nama yang menjadi pilihan ayah dan ibu buat puteri tunggal kesayangan mereka yang teramat comel orangnya ini. Sejak detik itu, aku sah menjadi isteri orang. Isteri kepada cucu teman rapat arwah nenekku, Tengku...