BAB 3 - HARAPAN NENDA Vs NASI LEMAK SOTONG

1.7K 9 0
                                    

NUR AISYA bingkas terjaga dari lena apabila terasa lengannya ditepuk-tepuk orang. Matanya dibuka perlahan-lahan. Tengku Faiq yang lengkap berbaju T dan berseluar track berdiri di depan mata. Kelam kabut Nur Aisya bangun. Tengku Faiq berlalu keluar meninggalkan Nur Aisya yang masih lagi terpinga-pinga di sofa tanpa sebarang kata-kata. Bola-bola matanya dilayangkan ke segenap ceruk kamar. Ermm… aku tertidur di sofa rupanya malam tadi. Dikerling sekali ke arah jam di dinding. Jelas menunjukkan pukul enam suku pagi.

Hah! Subuh.

Kelam kabut Nur Aisya bangun dan berlari masuk ke kamar mandi membersihkan diri. Kewajipannya kepada Yang Maha Esa tidak pernah dilupakan.

Usai mandi dan solat, dia cepat-cepat turun ke ruang bawah. Mana tau semua orang dalam rumah ni dah bangun dan sedang menantinya ruangan makan. Tapi takkan awal sangat. Tak logik. Hemm.. mana tau, memang mereka sedang menantiku. Mindanya berkira-kira. Ternyata dia sendiri belum familiar lagi dengan aturan di rumah agam itu. Engku Nenda. Terlintas pula difikirannya akan filem The Sound of Music. Tersenyun sendiri. Nur Aisya mempercepatkan langkah pabila teringatkan Engku Nenda. Engku Nenda seolah-olah terlalu dihormati oleh seisi penghuni rumah ini. Mana taknya, apa-apa saja keputusan yang hendak dibuat, pastinya perlu melalui saringan oleh Engku Nenda. Juga terbayang difikirannya akan Engku Nenda yang sedang menanti sambil membunyikan wisel dibibir. Sebiji macam Christopher Plummer selaku Captain Von Trapp memanggil anak-anaknya berkumpul dalam filem arahan Robert Wise suatu ketika dulu. The Sound of Music, gitu. Mana mungkin, Nur Aisya tersipu-sipu sendiri.

Sunyi. Tiada sesiapa pun di ruangan makan seawal itu. Lalu Nur Aisya menukar arah, mengatur langkah ke arah dapur. Kelihatan seorang pembantu sedang asyik menyiapkan sarapan. Dia merapati gadis itu.

“Ehh! Puan Muda dah bangun?” seseorang menyapanya dari arah belakang. Nur Aisya menoleh. Seorang wanita yang sedikit berumur tercegat berdiri di belakangnya sambil menatang sebuah dulang berisi sebiji mug besar. Lalu dia melemparkan sekuntum senyuman buat wanita tersebut. Senyumannya segera berbalas.

“Puan Muda perlukan apa-apa ke? Boleh saya bantu?” soal wanita itu mesra.

“Ermm..” jari ibunya ditunding ke arah wanita tadi.

Wanita itu tersenyum seolah-oleh faham akan isyarat tangan yang diberikan oleh Nur Aisya sebentar tadi.

“Puan Muda boleh panggil makcik, Mak Nah. Makcik pembantu Engku Nenda,” jawab wanita itu memperkenalkan dirinya.

“Yang tudung biru tuh, Saerah namanya,” tambahnya lagi.

“Ohh… ok,” Nur Aisya membalas mengerti.

“Erm… Puan Muda perlukan apa-apa ke?” soal Mak Nah semula.

“Ohh..tidak. Tak ada apa-apa, Mak Nah. Saya hanya nak berkenalan saja,” balas Nur Aisya jujur.

“Ohh gitu...” Mak Nah berlalu ke arah sinki. Mug kosong yang dibawanya tadi segera dicuci. Dia kemudiannya memesan sesuatu kepada Saerah. Nur Aisya hanya memerhati dari tepi peti sejuk. Ruang dapur itu juga kelihatan kemas seperti ruangan lain yang ada.

“Erm.. Mak Nah..”
Mak Nah menoleh ke arah Nur Aisya semula.

“A.. ada apa-apa yang boleh Aisya bantu?” soalnya pula teragak-agak.

“Ehh… tak apalah Puan Muda, kami masing-masing dah ada tugas sendiri. Puan Muda pergilah ambil angin segar kat luar sana. Dah siap sarapan nanti Mak Nah panggil ye,” jelas Mak Nah lembut.

Pedihnya CintaTempat cerita menjadi hidup. Temukan sekarang