BAB 1 - USAI AKU TERIMA NIKAHNYA

99 10 0
                                    

MALAM semakin lewat. Tetamu yang hadir ada yang telah mula beredar. Ada juga kaum keluarga yang mula beransur pulang. Nur Aisya merapati ibu bapa serta abang sulung dan juga ahli keluarganya yang mula berhajat untuk bergerak pulang. Ayah dan bapa mertuanya kelihatan bersalaman mesra. Mereka berpelukan seketika. Sesekali kedengaran tawa kecil mereka. Sempat juga bapa mertua Nur Aisya berlawak dengan besannya itu. Bahu Cikgu Ilham ditepuk-tepuk oleh besannya. Cikgu Maisara pula berpelukan dengan Engku Nenda. Kelihatan pula Datin Farida menghulurkan salam kepada Cikgu Maisara. Ibu Nur Aisya menyambutnya dengan senyuman yang memanjang. Diikuti dengan Kak Long Nina. Nur Aisya pergi mendapatkan ibunya. Cikgu Maisara sempat membisikkan sesuatu kepada anak bongsunya itu. Nur Aisya hanya bisa menggangguk-angguk sebagai tanda mengerti. Matanya berkaca buat ke sekian kalinya. Tiba giliran Tengku Faiq pula bersalaman dengan ayah mertuanya. Cikgu Ilham memeluk anak muda itu. Pelukan mertua itu berbalas mesra. Cikgu Ilham seperti membisikkan sesuatu kepada menantu barunya itu. Sejurus itu kelihatan Tengku Faiq mengangguk-angguk faham. Nur Aisya bersalaman dengan ayahnya. Tangan si ayah dikucup lembut. Tubuh tua Cikgu Ilham peluk erat. Bisik si ayah, Nur Aisya bukan lagi tanggungannya. Kini Nur Aisya perlu patuh pada arahan suami pula. Hati Nur Aisya tiba-tiba sayu. Airmata yang cuba ditahan, merembes jatuh ke pipinya. Sempat dia mengerling ke arah Cikgu Maisara yang sedang bersalaman dengan menantu lelakinya. Cikgu Ilham melonggarkan rangkulannya. Pesan si ayah lagi, Nur Aisya tak boleh menangis. Nur Aisya sepatutnya gembira pada hari itu. Nur Aisya mendapatkan Kak Long Nina pula. Menurut Kak Long Nina, Nur Aisya kelihatan ayu sekali pada malam itu. Benarkah kata-kata Kak Long Nina itu? Ayukah aku? Atau ia hanya sebagai penyejuk hatinya yang sedang dirundung sendu. Pernah beberapa bulan lalu, Nur Aisya mencurahkan rasa hatinya pada Kak Long Nina. Mungkin juga Kak Long Nina cuba mengubat duka dihatinya. Arman menepuk-nepuk bahu iparnya. Tengku Faiq membalas dengan senyuman lalu mereka berdua berjabat mesra. Sempat juga Nur Aisya memeluk Ardini Yasmeen, anak buahnya. Nur Aisya pasti akan dirindui oleh hilai tawa anak kecil itu. Nur Aisya memang amat rapat dan sering memanjakan anak kecil itu. Setiap kali pulang ke kampung, pasti ada saja hadiah buat Aidini darinya. Nur Aisya merenung dalam mata anak kecil itu. Seperti ada rasa kehilangan pada raut wajah comel itu. Sesekali dia terpinga-pinga merenung Nur Aisya berpakaian pengantin. Menurut Kak Long Nina, Ardini memuji-muji Mama D nya yang kelihatan cantik bagaikan Princess dalam VCD yang selalu dihadiahkan kepadanya. Lucu sekali. Nur Aisya memeluk Ardini, kejap. Pipi mungil milik anak kecil itu dicium berkali-kali. Wajah Ardini direnung dalam-dalam. Ada mutiara jernih gugur menitis ke pelantar pipinya. Perlahan-lahan tangan kecil Adrini menyeka air mata ibu saudaranya itu.

"Dini sayang Mama D..." ucap Ardini perlahan lalu menekupkan mukanya ke dada Nur Aisya. Airmata Nur Aisya kian laju menuruni pipi. Bahunya terasa disentuh, lalu Nur Aisya memalingkan mukanya. Arman turut merasakan kesedihan adiknya. Tubuh kurus Nur Aisya dipeluk erat.

"Dah jadi isteri orang, tak boleh manja-manja lagi."

Bisiknya lagi, "Kesat airmata tu puan, tetamu yang ada dah mula pandang kita ni. Nanti Tengku Faiq cemburu pula dengan Abang Long." Pinggang Abang Long Arman dicubit halus oleh jemari halus Nur Aisya. Cepat-cepat Arman menepis. Ahli keluarga yang ada turut tertawa melihatkan telatah dua beradik itu. Arman merapati iparnya pula. Tangan Tengku Faiq digenggam erat. Pandangan mereka bertaut.

"Abang Long harap Faiq boleh jadi pembimbing dan pelindung buat Nur Aisya. Dialah satu-satunya saudara kandung yang Abang Long ada. Jaga dia bagi pihak Abang Long dan keluarga." Mereka berpelukan. Tengku Faiq mengangguk. Anak matanya dilemparkan pada wajah tulus isterinya, Nur Aisya.

Kereta yang dipandu Arman meluncur laju meninggalkan perkarangan banglo mertua adiknya. Nur Aisya melambai-lambai sayu. Honda Odysey milik Abang Longnya itu hilang dari pandangan mata.

Aku? detik hati Nur Aisya.


Pedihnya CintaTempat cerita menjadi hidup. Temukan sekarang