Airin melangkah perlahan di sepanjang pesisir pantai sambil menyorong beg bagasinya.
Dia berhenti memandang laut yang terbentang luas sejurus membuka kedua-dua selipar dan duduk di atasnya.
"Ibu.. ayah" lafaz Airin
"Airin minta maaf" perlahan-lahan air mata jatuh lalu terbang di bawa angin.
"Airin tak nak hadap muka akak. Akak jahat" Airin menyeka air matanya. "Ayah percaya sangat kat Sufian tu supaya dapat jaga Airin baik baik. Ayah berharap sangat tengok akak nikah dengan Sufian nanti" Airin menarik hingusnya yang hampir keluar dari hidung. Seketika bahunya ditepuk oleh seseorang.
"Dik? Adik tak ape ape ke?" tanya seorang wanita yang agak berumur kebetulan lalu di pantai tersebut.
Airin menyeka mata dan hidungnya. Dia berdiri lalu menunduk dan tertawa seperti orang bodoh.
"Kamu nak pergi mana dengan bagasi ni? Kamu perantau ke? Takde duit lebih? Kalau kamu perlu duit, makcik boleh-"
"Eh takpe takpe" potong Airin. "Saya ada duit, makcik. Saya cuma singgah sini sekejap" terang Airin.
"Ada makcik boleh tolong ke?" pelawa makcik tersebut
"Takpelah, makcik"
Airin menyambung semula perjalanannya. "Orang baru je nak bersedih sedih ngan laut kejap" omel Airin sendirian.
Dia membuka dompetnya. Tinggal RM94, hasil kumpul duit belanja sekolah yang diberi oleh ayahnya.
"Sewa rumah je pun mungkin paling murah dalam RM800 sebulan. Ape aku nak makan? Jadi aku kena kerja ke ni?" Airin melihat-lihat setiap iklan yang ditampal di lampu jalan raya.
"Tapi makanan sekarang pun dah naik harga. Bukan makanan kat restoran je, tapi makanan yang dijual di gerai-gerai pun macam tu. Harga dah lah makin naik, makanan pun disikitkan. Sepatutnya naik harga, naikkan lah juga kuantiti dan kualitinya"
"Jadi, aku nak tinggal mana sekarang ni? Aku nak save duit. Takkan nak jadi gelendangan pula. Aku ni dah lah perempuan"
"Cik" tegur seorang pakcik tua lalu menghulur sekeping kertas iklan.
Airin menyambut huluran tersebut lalu membaca isi kandungannya. "Ape ni? Rumah? Ohh, bilik sewa"
"Bilik sewa RM50 sebulan? Subhanallah, thanks Allah for today. Alhamdulillah" kalau boleh, nak je Airin sujud syukur ketika itu.
Purrrr
Airin memandang perutnya. Ada baiknya aku makan dulu.
YOU ARE READING
[C] friENDS
Teen FictionI'm here. You don't have to cry Start: Oct 25, 2021 End: Jan 05, 2022 Cover by: pins: @ركز يا الفاشل ركز