Tok tok tok
"Assalamualaikum, ayah. Isya dah balik" ucap Norisya sambil melangkah masuk ke dalam rumah.
Pak Aiman mendongak sebaik saja mendengar ucapan tadi. "Waalaikumussalam" jawabnya sambil melipat surat khabar.
"Ayah, Isya ada bawak mi laksa ni. Kitorang singgah kat restoran tadi, dah alang-alang tu belilah makanan sekali untuk ayah dan Airin"
Pak Aiman senyum, "Letak atas meja. Nanti ayah panggil Airin makan sekali"
Norisya letak mi laksa tadi di atas meja makan. "Airin mane ,ayah?"
"Dia ada dalam bilik"
"Dia buat ape?" Norisya terpandang singki yang dipenuhi pinggan-pinggan yang masih belum dicuci. "Dia berkurung dalam bilik ke? Ape je die buat kat dalam tu? Dahlah tak gi sekolah, tahu habiskan beras rumah je"
Norisya berlalu menuju ke bilik adiknya. Dibukanya sedikit pintu bilik Airin untuk melihat apa yang sedang dia lakukan ketika itu.
Airin membelek-belek album keluarga. Sekeping demi sekeping diselaknya. Seketika dia tertawa melihat gambar-gambar tersebut.
"Buruk betullah kakak kat sini. Gigi rongak!!" Airin meletuskan tawanya.
"Ehh kenapa muka Airin cenii?? Haaa ni Airin masih ingat, Airin merajuk sebab ibu tak bagi Airin mandi sungai" Airin mengerling manja di sebelah kanannya dan tiba-tiba menolak bahunya sendiri seolah-olah ada orang di sebelahnya. Dia tertawa riang.
"Tak sangka ibu dulu cantik sangat. Slim pulak tu.. tengok sekarang, boroi hahahahagah. Tapi ibu tetap cantik di mata Airin"
"Amboi, ibu. Sweet je dating ngan ayah masa bujang dulu" tiba-tiba Airin menarik album itu. "Alaaa malu lah tuuu" Airin menjelir lidah.
"Alaa ibu ni. Ape nak malu? Sekarang kan dah ade Airin ngan kakak heheh"
Ayah menepuk lengan Norisya lalu Norisya memandang wajah ayahnya dengan kening yang berkerut seribu. Perlahan-lahan ayah menutup semula pintu bilik Airin.
"Ayah, Isya rasa Airin dah teruk tu. Tak elok lah biarkan dia macam tu je. Nanti bertambah teruk penyakit dia"
"Ayah tak mampu bayar kos rawatan, Isya"
"Kalau camtu, biar Isya je yang cari duit untuk bayar kos rawatan Airin"
"Jangan merepeklah, Isya. Bukannya murah nak bayar kos hospital. Kamu tu kena kumpul duit untuk perkahwinan kamu dengan Sufian nanti"
"Ayah- "
"Sufian ke yang hantar kamu balik tadi?"
Norisya menghembus nafasnya seketika, "Iye"
YOU ARE READING
[C] friENDS
Teen FictionI'm here. You don't have to cry Start: Oct 25, 2021 End: Jan 05, 2022 Cover by: pins: @ركز يا الفاشل ركز