الحلقة الثامنة والعشرون

4K 179 4
                                    

رواية طلقني زوجي.
بقلم زينب سعيد.

          الحلقة الثامنة والعشرون

يوم حناء ندي.

في شقة والدة على.

في الصباح قاموا بتوصيل العزال إلي شقة ندي وقاموا بفرشها وبعدها عادت إنتصار وأولادها للمنزل.

أصرت إنتصار أن تقوم بعمل حفل حناء لإبنتها وقد حضرت حمات إبنتها الحفل وكذلك أشقاء العريس وصديقات ندي والجيران.

……..…….بقلم زينب سعيد………..…...

في غرفة ندي.

تجلس ندي مع إحدي صديقاتها يتحدثون في أمر ما.

ندي بفرحة:مش مصدقة أني خلاص هتجوز شريف .

سمر بإبتسامة:مبروك يا قمر هتلاقي البت أسماء هتموت بغيظها دلوقتي.

ندي بغل :أنتي هتقوليلي هو أنا أنسي لما راحت قالت لنهي عن علاقتي بشريف ومسكتها عليا زلة.

سمر بإبتسامة:يا ستي أنسي وكبري يلا نخرج نقعد مع الناس.

ندي بفرحة:يلا بينا.

……..…….بقلم زينب سعيد………..…...

في الخارج.

تجلس إنتصار بفرح شديد وسط النساء لتخرج ندي وصديقتها وتظل ندي ترقص طوال الحفل مع صديقاتها.

……..…….بقلم زينب سعيد………..…...

في أحد الكافيهات.

تجلس فتاة تتحدث بعصبية شديدة مع شخص ما.

الفتاة بعصبية:أحنا متفقناش هدعلي كده يا حبيبي أنت كان آخرك تتسلي بيها وتتجوزني يا شريف.

شريف ببرود:يا أسماء ما أحنا أتكلمنا في الموضوع ده كتير أخواتي البنات أتجوزا وأمي عايزة واحدة تقعد معاها وتخدمها أيه المشكلة في كده قولت أتجوزها وأسيبها هنا تخدم أمي وأكتب عليكي ونسافر سوا خلاص يا بت لقيت شغلانة كويسة في بلاد برة وهنعيش يا بت ونلعب بالفلوس لعب.

أسماء بفرحة:ياه إمته ده يحصل يا شريف بس هتعمل أيه مع ندي لما تعرف إنك هتتجوزني وتسافر.

شريف بخبث:مش عارف يمكن تتشل ولا حاجة وتريحني منها.

أسماء بضحك:عندك حق بس أمك دي مش سهلة خالص ومش بطيق ندي ده يوم ما جيوا لأبويا فضلت تشتم فيها وفي أمها.

شريف بسخرية:ودول مين يحبهم ده إنتصار دي عايزة الح*رق .

أسماء بغيظ:أنت بتقولي يا عيني ده مرمطوا البت مريم بس نهي قامت بالواجب.

شريف ببرود:يا ستي كبري ويلا عشان أروحك ومتجبيش سيرة نهي الغب*ية كانت بتهدد ندي بعلاقتي بيها.

أسماء بسخرية:مستعجل ليه يا عريس ده فرحك لسه بكره وبعدين أطمئن نهي صحبتي أكيد مش هتضرك.

رواية طلقني زوجي. بقلم زينب سعيدحيث تعيش القصص. اكتشف الآن