Bab 10

15 6 0
                                    

|Hati|


Aku mengelilingi taman yang tak berpunya ini. Dah lama aku tak pergi sini. Bunga-bunga, barang yang ditinggalkan Sofi, semuanya buat aku tersenyum. Sedar-sedar je tempat ni dah jadi tempat untuk aku tenangkan diri. Aku mula duduk di bangku sambil termenung. Tak pastilah berapa lama aku termenung sehingga Arif menegur aku.

"Kenapa termenung macam orang baru putus cinta ni?" soal Arif.

"Kau memang nak datang sini atau kau pergi cari aku?" tanyaku tanpa menghiraukan soalan dia.

"Aku cari kau. Tadi aku pergi rumah kau, ibu kata kau tak ada. Lepas tu ibu cakap..." Ayat dia tergantung seketika. Dia panggil ibu aku sebagai ibu juga sebab ibu yang suruh. Aku pun malas nak fikir panjang-panjang atau membantah.

"Ibu cakap apa?"

"Ibu cakap hari ni ialah hari kematian ayah dengan adik kau."

Aku mengeluh.

"Sebab tu aku cari kau dekat sini. Aku rasa ini mungkin tempat untuk kau nak tenangkan diri," terang dia lagi.

"Pandai kau cari," kataku. Tak pasti sama ada nak memuji atau mengkritik.

"Aku kenal kau bukan sehari dua. Aku datang sebab aku fikir kau mungkin nak orang teman?"

"Aku tak pastilah pasal nak tenangkan diri tu. Sebelum ni masa hari kematian ayah dengan adik aku, aku cuma buat biasa je. Tak ada pun nak bersedih. Sebab tu aku rasa ada banyak benda yang aku rugi bila tak dapat menangis," luahku.

"Maksud kau?"

"Contohnya, bila kau sedih atau terluka, kau akan buat benda yang kau suka untuk ceriakan diri kau. Dari situ kau akan jumpa minat kau. Tapi aku tak rasa semua tu dan aku tak tahu apa yang aku suka. Aku tak pernah buat sesuatu dengan bersungguh."

"Tapi kau suka belajar, kan?"

"Aku bukan suka belajar. Aku cuma rasa belajar tu satu keperluan untuk aku bekerja nanti." Aku pandang sebelah untuk tengok reaksi Arif. Dia diam seketika sebelum bertanya.

"Memang tak ada yang kau suka? Macam crush?" tanya Arif. Muka dia nampak nervous dan aku rasa macam nak ketawa. Biasanya dia akan cuba nampak cool dan annoying. Sekarang ni tak nampak langsung macam Arif yang aku kenal.

"Tak ada. Memang tak pernah pun ada orang yang aku suka. Orang pun tak pernah suka aku." Ayat terakhir tu aku sengaja buat-buat sedih. Yalah, single. Siapa suka rasa lonely, kan? Tapi aku tengok reaksi Arif macam kecewa, macam lega. Kenapa dengan dia ni? Atau aku yang salah tengok?

"Aku pun harap yang aku boleh sembuh cepat," luah Arif pula. "Doktor kata, aku punya buah pinggang agak lain sikit bentuk dia daripada orang lain. Jadi susah nak cari yang padan 100% dengan aku punya."

"Lepas setahun cari, baru ada yang padan dengan yang aku punya. Tapi itu pun saiz dia agak besar. Jadi doktor kata kena tunggu umur aku 17 atau 18 tahun dulu baru boleh buat pemindahan buah pinggang," ceritanya panjang lebar.

"Mesti susah, kan? Nak kena tunggu sampai selama tu?" tanyaku.

"Kalau aku tak ada nanti, kau nak menangis?" soal dia pula.

"Itulah. Yang paling aku tak suka, bila tak boleh menangis ni, aku rasa macam tak ada hati. Sebab aku tak rasa sakit macam orang lain. Hati aku tak pernah terluka." Aku mengeluh.

Kenapalah aku tak macam orang lain? Orang lain mungkin suka bila tak dapat menangis sebab diorang tak perlu rasa terluka. Tapi kalau sampai kematian orang yang kita sayang pun kita anggap macam tak ada apa-apa berlaku, bukan ke itu terlalu kejam? Itu menunjukkan yang kita dilahirkan memang tak ada perasaan.

"Jom buat eksperimen," cadang dia. Aku pandang dia dengan kening terangkat sebelah.

"Eksperimen?"

"Mm. Aku akan buktikan kau ada hati."

Sebaik ayat dia habis, dia berjalan ke arah aku. Dia berjalan sangat perlahan. Semakin dekat dengan aku. Sehingga jarak kami sangat dekat, aku kebelakang sedikit. Tapi itu tak buat dia berhenti. Dia dekat dengan aku lagi sehingga jarak aku dan dia cuma beberapa inci. Hati aku berdebar gila! Beberapa minit kemudian aku tolak dia.

"Apa kau buat ni?" tanya aku sambil cuba menenangkan hati aku. Muka aku pun terasa bahang! Dia hadiahkan aku sebuah senyuman.

"Aku mungkin takkan buat kau menangis, tapi kalau kau masih keliru sama ada kau ada hati atau tak, kau boleh panggil aku. Sebab aku akan buat hati kau berdegup laju setiap saat." Dia hadiahkan aku kenyitan yang aku takkan lupakan!

• • •

Di rumah, aku memegang dada aku. Laju betul degupan jantung. Bila ingat balik kejadian tadi, rasa macam nak menyorok bawah bantal! Rasa bahang betul dekat muka. Mesti merah macam tomato rebus ni.

Apa dah jadi dengan aku ni?

Aku cuba melupakan apa yang berlaku dengan bermandi di dalam bathtub. Baru rasa segar. Aku baru habis pakai baju bila ada satu panggilan. Tiba-tiba jantung aku berdegup laju semula bila fikir yang telefon tu ialah Arif. Lagipun dia je yang rajin telefon aku pada waktu macam ni.

Aku mengambil telefon di atas meja dan menghembus nafas lega bila yang telefon itu ialah Dalia. Aku menekan butang hijau dan mengangkat.

"Lama betul kau nak jawab. Kenapa? Kau fikir yang telefon ni orang lain?" Soalan Dalia itu tepat mengena batang hidung aku. Memang patut digelar kawan baik, semua benda pasal aku dia tahu.

"Mana ada. Aku baru habis mandi," jawabku separuh jujur.

"Yalah. Macam mana dekat sekolah?" tanya Dalia semula.

"Ini yang aku nak komplain. Kenapa dalam banyak-banyak orang kau suruh Si Beruang tu yang hantar aku? Satu sekolah kecoh. Lepas tu mak aku tu pula layan dia macam bakal menantu, kau tahu?" omelku panjang.

"Jangan salahkan aku. Mula-mula aku cuma tanya dia je boleh hantarkan kau ke sekolah ke tak. Kalau tak boleh aku suruh orang lain. Tapi dia sendiri yang setuju. Jadi tak payahlah aku susah-susah cari orang lain lagi," terang Dalia panjang.

Aku merengus kasar.

"Macam mana pula masa rehat? Kau cuma duduk sorang-sorang?"

"Tak adalah. Ada budak baru pindah sekolah. Dia tu girlfriend Alfi. Dia juga sepupu Haris. Itu yang kitorang boleh rapat." Aku diam seketika sebelum teringat sesuatu. "Bercakap pasal Haris, macam mana kau boleh suka dia? Kalau sebab dia handsome, aku rasa cousin kau Willy lagi handsome."

"Hrmm. Tak silap aku masa tu dekat padang. Waktu pendidikan jasmani. Kitorang tengah main basketball. Lelaki lawan perempuan. Haris team lelaki. Masa tengah main tu ada budak gedik mana entah pergi tolak aku sampai jatuh. Kaki aku terseliuh. Sakit sampai hampir menangis aku masa tu. Tapi semua orang cuma berkumpul keliling aku je. Tak tolong pun."

"Lepas tu tiba-tiba Haris hulurkan tangan dekat aku dan minta izin dekat cikgu untuk bawa aku dekat bilik sakit. Masa nak sambut tangan dia tu, aku rasa berdebar gila. Entah kenapa dia nampak seiras dengan Prince Charming dalam cerita Cinderella. Lepas tu aku asyik terfikirkan dia dan setiap kali aku fikirkan dia aku mesti rasa berdebar," cerita Dalia.

Aku diam mendengar cerita Dalia. Sekarang ni jawapannya sangat jelas. Jantung aku kembali berdegup kencang. Sah, aku memang dah jatuh cinta!

-BIODATA AUTHOR-

Hai, semua! Macam mana? Tak ambil masa yang lamakan untuk heroin sedar perasaan dia. Author pun macam korang. Tak suka karakter yang ambil masa sampai 20 bab cuma untuk sedar perasaan. Itu belum confess lagi.

Jangan lupa vote!

The Garden of LiesWhere stories live. Discover now