𝐁𝐀𝐁 3 𝐃𝐁𝐄

780 52 2
                                    

"Assalamualaikum..Ummi!Ohhh Assalamulaikum!" laung Natasha sambil tangan mengetuk pintu rumah nerakanya.Tidak lama selepas itu,pintu dibuka dan terlihat sesosok tubuh yang memang dikenalinya.

"Kau nak apa datang sini?Nak kikis harta ummi pula ke?" bidas gadis itu. "Ummi mana?" tanya Natasha membiarkan soalan gadis itu tidak terjawab. "Tut tut tut kau sekarang.Makin biadap kan.Macam mana lah ada orang yang nak dekat dengan kau.Tah tah kahwin pon sebab terpaksa je bukannya sayangkan kau betul-betul," bidas gadis itu lagi. "Mulut kau ni kan Kak Long nak tau tak macam apa?Macam loji taik kau busuk!Taik babi pon wangi lah.Eh you ni kan you boleh tak macam tutup mulut you tu sekejap.Sebab bila you buka mulut je you bercakap benda-benda bodoh you tau tak?" diolog dari drama takdir yang tertulis diberikan setepek kepada Daliesyah.

Senyuman sinis dihadiahkan oleh Natasha.Tau kau nak sentap ingatkan dah hitam sangat hati tu sampai tak boleh terasa. "Ummi taknak jumpa kaulah sampah.Jadi tolonglah berambus ya," kata Daliesyah sinis mata dijeling sekilas. "Okay.Kirim salam lepastu suruhlah dia tu bawa-bawa bertaubat.Ye lah dah nak mamposkan kena pula yang jaga dia tu kau.Lagi lah mak aku tu masuk neraka senang-senang," sungguh kejam ayat yang dilontarkan dari mulut Natasha.Kalah lontar peluru.Kaki terus beredar dari kawasan perkarangan rumah tersebut.

"Ummi dengarkan?Dia tu mulut makin menjadi-jadi minta kena cili. Anak jenis apa macam tu.Mulut biadap," Daliesyah setelah bayang gadis bermulut manis tadi hilang dari pandangan matanya.Puan Rozaina hanya diam terpaku di sebalik pintu.Tidak sangkalah tu perangai anaknya bertukar drastik.

❦︎❦︎❦︎

"Assalamualaikum Mak Ngah masak apa tu?" sapa Natasha lalu memeluk Puan Faiza dari belakang.Ini lah takdir seorang singgle macam korang. "Asam pedas ikan pari.Ni Sha dah pergi rumah ummi?" tanya Puan Faiza.Nak tau juga tea baru.

Natasha menghelah nafas berat. "Macam tulah Mak Ngah nak buat macam mana kan," datar sahaja suara Natasha.Tangan Puan Faiza terhenti dari menggaul masakan.Tubuh dipusingkan menghadap Natasha.Tangan lembutnya elok mengusap wajah anak gadis di hadapannya.

"Alah Mak Ngah jangan risau lah Sha okay je.Hmm Mak Ngah Sha ingat Sha nak pergi Langkawi lah esok nak release tention. Dalam seminggu macam tu and Mak Ngah jangan buat muka dulu Sha pergi dengan Piqah.Boleh tak?" panjang lebar Natasha memujuk.Nampak Puan Faiza sedang mempertimbangkan rayuan Natasha.

Lama wanita itu berdiam diri sambi jari letak di dagu sedang berfikir.Tidak lama selepas itu Puan Faiza mula bersuara "Okaylah boleh boleh tapi 4 hari je.Mak Ngah nak kamu ikut Mak Ngah minggu depan lepas kamu balik dari Langkawi.Kita pergi New Zealand," tegas suara Puan Faiza.Kepala Natasha sudah terangguk-angguk seperti burung belatok.

Mereka pon berketuk-ketuk ramadhan di dapur.Kedengaran juga tawa Puan Faiza.Yelah layan perangai loyar buruk Natasha silap hari bulan perut dia pon hilang sebab ketawa banyak sangat.

Aduh buset serepet
Tet tet tet tet tet
Teh teh teh teh teh teh
Tehyung!
Burung puyuh
Burung ketut
Dimakan biawak
Kadang cantik
Kadang imut
Kadang mirip mirip biawak

Telefon Natasha berdering. "Lain macam eh ringtone Sha HAHAHHAHAHHA," terhibur orang tua tu.Natasha tersengih lantas menjawab panggilan.

"Hello Sha boleh pergi gak?" tanya suara di hujung talian.
"Waalaikumussalam hang ni Islam ke kafir dah tak reti bagi salam ke?" uish pedas sekali everybadeh.Dikafirkan member tu.

"Kau ni yelah yelah Assalamualaikum hamba Allah.Ha soalan yang sama boleh tak?" sentap sangat habis getaq tulang rusuk.

"Rilex lah Piqah aku dah pujuk astu Mak Ngah bagi tapi Pak Ngah kau kene pujuk sekali.Tapi 4 hari jelah sebab Mak Ngah kata nak bawa aku pi New Zealand.Before kau nak tanya aku buat apa pergi New Zealand aku tak tau," macam palesit Natasha berbicara.Syafiqah hanya meng'okay'kan sahaja malas nak tanya banyak-banyak nanti dia yang yang kena balik.

"Kau cuti kan hari ni? Disebabkan kau pemalas,kau datanglah rumah aku makan tengah hari sama-sama," Natasha mempelawa. "Kau ni tau tau jelah Sha. Lagi lima minit aku sampai.Bye Assalamualaikum,".Panggilan dimatikan.Seperti biasa janji melayu 5 minit bersamaan dengan 5 abad lagi-lagi perempuan.Dia punya bersiap pergh cow cow.






"Assalamualaikummm Shaa oh Assalamualaikum," ucap Syafiqah dari luar rumah.Loceng turut dibunyikan banyak kali sampai naik lenguh tangan.Terlihat sesosok gadis yang membukakan pintu untuknya.

"Waalaikumussalam jemput masuk tuan puteri.Awal ya tuan puteri ada mesyuarat agung ke?" sinis kedengaran.Jelingan maut Syafiqah berikan.Kaki melangkah masuk ke dalam rumah.Tetamu yang diundang memang macam ni.Natasha mulalah buat muka tidak berpuas hati.Ditariknya sanggul Syafiqah lalu berlari ke dapur.

Tubuh Encik Azeezuddin menjadi kubu buat Natasha.Syafiqah pula mencari peluang untuk memukul sahabat terlucknatnya itu.

"Eh sudah sudah kita nak makan sekarang ni.Kalau nak gaduh pergi gelanggang WWE," tagas suara Encik Azeezuddin.Natasha dan Syafiqah hanya tunduk memandang lantai.Dah macam kena marah dengan Mak Cik Kantin.

"Dah pergi duduk Pak Ngah nak pergi rosakkan paru paru jap.Kamu semua makan dulu," kata Encik Azeezuddin lalu beredar dari situ.

Mereka pon makan seperti biasa di mulut.Ada juga mereka borak-borak kosong taknak lah sendu sangat masa makan.

❦︎❦︎❦︎

"Sha pergi dulu ya Mak Ngah,Pak Ngah nanti kalau Sha dah sampai Sha call," bibir mengucup lembut tangan Puan Faiza dan Encik Azeezuddin. "Jaga diri elok-elok ya nak.Kalau ngantuk berhenti dulu jangan teruskan bahaya," pesan Puan Faiza.Natasha hanya menganggukkan kepalanya beberapa kali.Tubuh memasuki ke dalam perut kereta mercedes amg cls 53 coupe berwarna merah milik Syafiqah.

Hon kereta dibunyikan sambil tangan melambai-lambai ke arah Puan Faiza dan Encik Azeezuddin.Mak sendiri taknak layan,kita manja dengan parents lain jelah.Hati pon happy takdelah sakit sangat.Kan?

Radio dibuka sekuat yang boleh.Auto berdisco dua orang gadis itu.Kalau orang gila tengok tu mesti dia konfius siapa yang gila sekarang ni.

I say "Run"
michin deut keuge useojweo
nunmureun ije good bye, time to say
"Run"
jeoldae dwidoraboji ma
du sonen hunnit bands
I'm a LO$ER
I'm a LO$ER I'm a LO$ER
Lover with a dollar sign
Is a LO$ER

Sumbang pon sumbang lah janji dapat nyanyi.Setelah berjam jam perjalanan akhirnya mereka sampai di pelabuhan.Kedua orang gadis itu berjalan alah alah mafia kenalah dengan baju yang diorang pakai sekarang ni.Selesai sahaja menguruskan passport dan lugguage,mereka membawa kereta masuk ke dalam feri.Beberapa keping gambar mereka ambil.Macam karangan bm mat ayat.

"Dah nak kahwin dah kawan aku ni.Tak sabar aku nak jadi aunty.Kalau boleh aku nak anak buah ramai-ramai tau," kata Syafiqah sambil tersenyum sengal di hujung.Jelingan maut diberikan. "Kau ni otak kuning kan?Pergilah buat anak sendiri nak harapkan dekat aku pula.Manalah tau nanti aku takde anak macam mana?Buat penat kau je berharap," dan bermulalah muqaddimah Natasha untuk membebel.Laju jari Syafiqah melekat di bibir Natasha sambil membuat muka meminta simpati.Kepala digeleng-gelengkan.

"Kau ni aku gurau sikit pon tak boleh lepastu mulalah nak bebel semesta.Aku cakap ngueng kau dah balas macam nak buat seminar bisnes," adu Syafiqah dengan memek mukanya.Mulalah Natasha berasa kesian dengan sahabatnya yang setiap hari terpaksa menadah telinga untuk mendengar bebelannya.

"Yelah yelah sepanjang percutian ni aku tak bebel InshaAllah.Kau banyak-banyak lah berdoa takut aku terlupa je," pujuk Natasha. Syafiqah mula tersenyum senget.Tidak sangka muka kesiannya kali ini menjadi.



















𝐃𝐈𝐀 𝐁𝐈𝐃𝐀𝐃𝐀𝐑𝐈 𝐄𝐑𝐒𝐇𝐀𝐃 (𝐎𝐆)Where stories live. Discover now