"Hiiii bonda" Rose yang baru sampai terus memeluk wanita yang bergelar bonda itu.
"amboi kamu sejak duduk overseas ni lupa cara nak bagi salam ye" kata bonda sambil tangannya laju mencuit sedikit lengan anak gadisnya itu.
"auch sakitlah bonda" Rose menayangkan wajah cemberut lalu dia memeluk lengan abangnya yang berada disebelah bonda.
"oh yaa btw kan besok Rose nak pergi rumah abang Aariz dengan along" kata Rose yang tampak bersemangat apabila mengenangkan abang sepupunya itu.
"eh kamu ni tak menyabar sungguh baru aje sampai Malaysia dah nak pergi jumpa Aariz"
"ofcourse lah mama. Rose rindu gila dekat abang Aariz. Dah lama dia tak contact Rose. Eeee tak sabarnya nak keluar together-gether"
Puan Wawa dan Lukas hanya merenung kosong. Dia taktau ke abang Aariz dia tu dah kahwin. Eh memang dia taktau pon.
—————————-
Keesokannya
Memandangkan harini weekend jadi Syira bercadang untuk hang out bersama rakan sekolejnya. Namun ada sesuatu yang dia perlu tempuhi dahulu.
"errr cane eh nak cakap. Awak izinkan saya keluar berjumpa dengan rakan-rakan saya. Eh eh asal formal sangat ni. Emm saya nak keluar. Ish takle macam biadap je. Assalamualaikum awak, saya nak minta izin keluar sekejap, saya janji tak lama. Hmm okay kot" Syira yang berada di ruang tamu itu sedang sibuk practice tanpa menyedari dirinya sedang diperhatikan.
selepas mengambil nafas dia berpusing untuk menghadap bapak singa. Belum sempat dia berjalan, dia sudah mengundur terkejut apabila melihat jasad Aariz Zayn yang sedang elok berdiri dengan tangan dilipat ke dada.
"oh mak kau tayar berpusing" latah Syira
"awak se..sejak bila awak ada dekat situ?" tanya Syira apabila suaminya hanya merenungnya tanpa riak.
"sejak kau merepek nak keluar"
"oh jadi awak dah tau lah saya nak keluar" jawab Syira. Fuhh penat-penat je kita susun ayat tadi.
"hm"
"emm so bolehlah kan saya keluar harini"
"tak"
"haaa?! ala tapi saya nak jumpa kawan saya sekejap aje. Please 🙏🏻" pujuk Syira dengan membuat muka kesian. Berharap suaminya lembut hati untuk membenarkan.
"kau tak faham bahasa melayu ke. Kalau aku cakap tak bermakna tak boleh faham" jawab Aariz mendatar. Degil sungguh minah ni.
"hmmm" Syira yang mendengar itu hanya bermain dengan jarinya. Nak majuk ah camni. eleh macamlah Aariz nak pujuk huhu
"lagipon harini ada orang nak datang. Kau jangan nak buat perangai pulak" sambung Aariz
"haa sapa nak datang awak?" Syira memandang wajah suaminya dengan muka curious
"nanti kau tahulah. Cau"
"eh dia pergi macam tu je. Kurang asem betul" bisik Syira perlahan
Bukan Aariz tidak perasan kaki Syira yang masih berbalut akibat perbuatannya semalam. Hatinya tampak simpati namun otak menidakkannya. Dia tak harus kasihan pada wanita itu. Ye dia harus buang perasaan itu.
————————-
"along jomlah turun" ajak Rose sebaik mereka tiba dihadapan rumah Aariz
"adik, along ada emergency ni. Boleh tak adik masuk dulu kejap lagi dah settle kerja along, along datang balik"
"oh okay ;)" balas Rose ceria lalu terus turun dari kereta kepunyaan abangnya itu.
"Assalamualaikum abang Aariz !!!"
"Waalaikumsalam" selepas beberapa detik, kedengaran suara wanita menjawab salamnya.
Syira yang mendengar suara orang tersebut terus ke pintu untuk dibuka.
"ye cik, cik cari siapa ye" tanya Syira lembut kepada gadis dihadapannya itu.
"i cari Aariz. Btw you ni siapa"
Belum sempat Syira menjawab, Aariz muncul tanpa sebarang riak.
"abang Aariz!!!!" Rose menolak sedikit Syira yang tercegat di pintu dan terus memeluk Aariz di dalam.
'eh eh sapa perempuan ni siap peluk-peluk laki kita'
"abang Aariz kenapa tak contact Rose. Rose rindu tau dengan abang" kata Rose sambil memeluk lengan Aariz
"sorry abang busy sikit"
"oh ya btw tu siapa?" tanya Rose yang menyedari akan susuk tubuh wanita yang sedang memandang mereka
"tu? tu lah my new maid" jawab Aariz selepas menghantar senyuman sinis kepada Syira. Cukup sinis. Syira yang mendengar itu terus menunduk. Sakitnya hati apabila suaminya sendiri tidak mengaku siapa dirinya terutama di hadapan perempuan lain.
"ouh" Rose menunjukkan wajah masam
"hey kenapa ni dear"
"kenapa abang kena cari maid yang cantik-cantik haa"
"HA HA macam tu Rose cakap cantik. Hey you are more beautiful than her. She's nothing to compare with you" kata Aariz tanpa memikirkan perasaan isterinya.
Syira yang tidak tahan diperlekehkan sebegitu terus meminta diri untuk beredar
"saya buatkan air dulu" pamit Syira
"come have a seat" ajak Aariz. Matanya pula memandang Syira yang berlalu pergi. Puas hatinya melihat wajah muram itu.
Syira yang sedang leka membuat air teh tidak perasan bahawa dia terletak garam yang dianggap gula. Setelah siap dia membawa minuman tersebut ke TETAMU.
"jemput minum" ajak Syira
"abang nah minumlah" Rose menyerahkan secawan teh kepada Aariz manakala secawan lagi diambil untuknya minum.
"bwerkkkkk eee air apa ni. Masinnya" kata Rose sambil meludah semula air yang disisipnya tadi
" abang, tengok maid abang ni. Dia tak reti buat air ke ish" Aariz yang mendengar itu terus menyisip sedikit air teh yang dikatakan masin itu. Ye memang benar masin.
"Kau bagi aku minum air apa ni?!!" Bentak Aariz.
"sa..saya buat air teh la awak"
"air teh? HA HA kau yakin air teh? Meh sini kau rasa sendiri air teh ke air laut" Aariz terus menarik Syira mendekat dan memaksa wanita itu minum.
"aw..awak dah cukup saya taknak. Panas awak" kata Syira apabila Aariz bertindak memaksa dirinya minum air yang panas itu. Habis basah bajunya.
"kau dah rasa kan. Tu ke air teh yang kau cakap tu" Aariz meletakkan kembali cawan yang kosong itu dia atas meja.
"saya minta maaf. Mungkin saya tak perasan saya minta maaf" berkali-kali Syira meminta maaf. Mulutnya yang melecur diabaikan .Dia sedar salah dirinya juga kerana lalai.
"ish kau ni kan cuai betullah. Abang pecat je lah perempuan ni" ujar Rose yang sengaja menjadi batu api
"takpe nanti taulah abang nak ajar dia. Jomlah abang belanja minum stabuk nak?"
"waa bestnya jom jom. Bye maid muah" Rose membuat flying kiss sambil melambai Syira.
"kenapa susah untuk saya buang perasaan sayang saya terhadap awak Aariz. Salah ke saya menagih kasih awak. Saya akan pastikan suatu hari nanti awak rasa apa yang saya rasa"
Syira tekad. Dia menatap kepergian suaminya dengan hati yang rapuh.
YOU ARE READING
Cinta tanpa duga
RomancePertemuan yang tidak diduga telah mencipta situasi dingin antara Syira Humairah dan Aariz Zayn. Disebabkan aturan keluarga, mereka perlu disatukan menjadi pasangan suami isteri. Cliche kan tapi itulah hakikatnya. Aariz Zayn merupakan seorang lelaki...