البارت الثامن

217 10 4
                                    

#البارت_الثامن🤩🤘


(بسم الله الرحمن الرحيم)


في صباح يوماً جديد.....
في كلية الطب...
كانت تقف تنتظر صديقتها المقربه ان تأتي ليذهبا معا للمحاضره.. ليصدمها قفز تلك المجنونه علي ظهرها...
حور بضحك: يخربيتك يا مجنونه... انزلي يا حيوانه هنتفهم غلط... انزلي يا عائشة
عائشة: في ايه يا حور... وحشتني ومش مصدقه انك رجعتي الله...
حور: يا بكاشه دول يومين بس...
عائشة بضحك: والله الدنيا كانت مضلمة من غيرك... المهم اخبارك ايه و اخبار حب العمر...
حور: انا الحمدلله كويسه.... حب العمر بقاا مش عايش معانا علي الكوكب أصلا...
عائشة: تاني يا حور.... ياما قولتلك انسيه و انشاء الله هيجلك احسن منه و الي يقدرك...
حور: مش قادره يا عائشة مش قادرة... بعشقه... بتنفسه... مهوسه بيه.... ومش هقدر في لمح البصر كده انساه... نسيانه هيكون صعب اوووي عليا...
عائشة: حاولي تنسيه يا حور و شوفي غيره... عندك شهاب هيموت عليكى وهو شاب محترم و متعلم و بيحبك و كمان معانا في الكليه...
حور: شوف لسه بقولها مش قادرة انسي ليث و بحبه و مش هقدر احب غيرة تقولي شهاب... يا بنتي انا مش شايفه شهاب غير مجرد اخ و صديق و بس..
عائشة بسخرية: اهو جاي وراكي... يارتنا كنا جبنا سيرة مليون جنيه....
شهاب: ازيكم يا بنات... واقفين عند البوابه ليه...
عائشة: لا مفيش لسه جايين فوقفنا شوية..
شهاب بحب ظاهر: حمدلله على السلامة يا حور..
حور بهدوء: الله يسلمك يا شهاب...
عائشة: ياله بينا علي المحاضره..
شهاب: اه اكيد ياله...
ليتجهوا الثلاثه الي المدرج لبدأ دروسهم... فهل فعلاً سيكون شهاب من نصيب حور... وما هو المكتوب في قدرهما؟؟....


في كلية تجارة... وخاصة قسم ادراة اعمال...
كانت تجلس في المدرج بملل وهي تستمع لشرح ذلك الدكتور المستفز و الساذج... فهي لا تحبه ولا تحب مادته وهي تكنولوجيا المعلومات الادارية... اها من تلك المادة التي اصبحت تكرهها بسبب ذلك الدكتور.... ليقاطعها صراخ ذلك الدكتور عليها بالوقوف...
حنين بغيظ: ايوه يا دكتور نعيم...
الدكتور نعيم: انا كنت بشرح في ايه يا استاذه حنين...
حنين بغباء: كنت بتشرح في مادة تكنولوجيا المعلومات الادارية...
ليضحك جميع من في المدرج بصوت عالي ليصرخ الدكتور...
الدكتور نعيم: سكووووت... اتفضلي يا استاذه علي مكتب الدكتور مصعب هو لازم يشوفله حل مع تلاميذ المدرج بتاعه.. اتفضلي..
لتمسك حنين اشيائها ثم تخرج من المدرج وهي تسب ذلك الدكتور في نفسها ثم تتجه لمكتب مصعب...
كان يجلس وهو يراجع بعض الاوراق ليقاطعه دخول حنين و جلوسها علي الكرسي في اخر المكتب و المخصص للمذنبين و المطرودين من المدرج... لينظر لها بهدوء وهو يفكر في ماذا فعلت تلك الطفله... لينظر للاوراق في يده ثم ينظر لها ليجدها تضم يداها امام صدرها و تضم شفتاها بتذمر... يشعر وكأنه يود لو يلتهم برائتها تلك.... ليقول
مصعب بهدوء وهو يتجه لها: ياتري الهانم عملت ايه عشان تيجي مكتبي و تقعد علي الكرسي دا...
حنين: انا معملتش حاجه غلط هو الي دكتور غبي الصراحة....
مصعب بهدوء: حنين عيب لما تتكلمي علي الدكتور بتاعك بالطريقه دي مهما حصل...
حنين ببكاء: هو انتوا الدكاتره كده مش بتعملوا حاجه غير تنقصونا في الدرجات و تطردونا من المدرج... كلكم زي بعض..
مصعب: انا بنقص في الدرجات و بتطردكم من الصف يا حنين...
حنين ببكاء: انا.... مقولتش... انك بتعمل كده....
مصعب بغضب: بس انتي قولتي كلكم زي بعض...
حنين ببكاء: انا.... عايزه ليث....
مصعب: ليث ايه دلوقتي انتي عارفه انه مشغول...
حنين ببكاء: انا عااايزه ليييث...
مصعب بغضب: بطلي كل ما يحصل معاكي مشكلة تقولي انا عايزه ليث... ليث مش عايشلك العمر كله.... لازم تعتمدي علي نفسك شويه.... بطلي ضعف... امتي هتكون قوية شوية و تعرفي تعيشي لوحدك... كل حاجه ليث ليث... يا شيخه دا انا حتي عمري ما سمعتك بتقولي انا عايزه غيث حتي... كأن ليث هو بس الي اخوكى....
حنين بصراخ: ملكش دعوه... انا حره...
ليمسكها مصعب بغضب من ذراعها ثم يخرج من معطفه منديل ثم يعطيه لها لتمسح دموعها قبل ان يغضب عليها اكثر... لتمسكه هي بهدوء ثم تمسح وجهها ببطئ...
مصعب ببرود: هيجي يوم و تندمي اووي يا حنين... هيجي يوم مش هتلاقي ليث يكون جمبك... لانه ممكن يكون ضدك...
ياله عشان تروحي معدش محاضرات غير بتاعتي... هبقي اقولك ايه الي اخذوه... ياله روحي البيت...
حنين بهدوء: حاضر يا دكتور مصعب...
لتمسك حنين حقيبتها ثم تتجه لخارج المكتب... كادت ان تخرج من بوابة الجامعه لكن اوقفها صوت تكرهه بشدة... نعم انهم الثلاثي المتنمر... ثلاث بنات يتنمرون علي جميع من في الجامعه...
حنين ببرود: خير يا جيجي...
جيجي بغرور: بصي يا حنين من الاخر كده... ابعدي عن مصعب.... مصعب دا بتاعي انا و بس....
حنين بستغراب: انتي بتقولي ايه... انتي اتجننتي دا الدكتور بتاعك...
جيجي بغرور: ايوه و هيبقي جوزي و حبيبي قريب اووي... بحذرك يا حنين للمره الاخيرة ابعدي عن الحاجه الي متخصكيش...
حنين: مصعب بالنسبة ليا الدكتور بتاعي بس....
نوران بغرور: طيب كويس اووي... بلاش تدوري وراه بقا و كل شوية تعملي نفسك مش منتبه في المدرج عشان الدكتور يبعتك مكتبه و تكونوا لوحدكم و يحلاك الجو...
حنين ببكاء: انتي بتقولي ايه يا حيوانه انتي....
كادت جيجي ان تنقض علي حنين لكن وجدت يدها معلقه في الهواء لتنظر للذي يمسك يدها و لم يكن سوي...
غيث ببرود: انتي ازاي تتجرأي و ترفعي ايدك عليها...
جيجي: ومين دا بقاا... من ضمن الشباب الي بتغريهم بشكلك و انك بنت ملاك و حجاب و الكلام الفراغ دا...
غيث ببسمه شيطانيه:لا انا الي هخليكي تترجني ارحمك من الي هعمله فيكي...
ليمسك غيث يد شقيقته وهو يبتسم لها...ثم يمسك جيجي من كتفها ليجرها خلفه مما جذب انتباه الجميع...ثم اتجه بها الي مكتب العميد و دخل دون الطرق علي الباب...
العميد:غيث باشا...يا اهلا يا اهلا...خير يا فندم حصل حاجه...
غيث ببرود:الانسة دي اتجرأت و رفعت ايدها علي اختي...و مش كده و بس لا و كمان كانت بتبجح فيها...ولسانها دا عايز يتقص.. و كانت بتغلط في شرفها و سمعتها.. وانا اختي محترمه و مردتش علي واحده زباله زيها لكن انا هرد ولا هيهمني حد...
جيجي بغرور:انت الي واحد زباله و حيوان...انت مش عارف انا بنت مين...
العميد:اخرسي يا جيجي انتي الي مش عارفه دا مين و ابن مين...دي مش اول مره تيجي شكوه منك و من تصرفاتك...الي تأمر بيه يا غيث باشا هو الي هيتنفذ...
غيث ببرود:طرد....طرد من الكلية و تقرير بعدم دخولها اي كلية تانيه...عشان مظنش ان اي عميد هيوافق ان بنت زي دي تكون عنده و تسوء سمعة الكلية...
العميد:زي ما تحب يا غيث باشا...جيجي اعتزري حالا للانسة حنين...
جيجي بصراخ:انا اعتزر للزباله دي...مستحيل دا يحصل أبداً....
غيث بغضب:لو مكنش والدي معلمني اني ممدش ايدي علي بنت كنت قتلتك دلوقتي...
العميد بصراخ:جيجي اعتزري حالا من حنين...
جيجي بغضب: انا اسفه... يا حنين...
العميد: اتفضلي ياله روحي و جواب رفدك هيوصل لحد البيت مع التقرير...
لتنظر له جيجي بغضب وهي تتوعد ل حنين بالهلاك... فماذ سيحدث....

سبعة قلوب تعشق❤حيث تعيش القصص. اكتشف الآن