Doktor itu mendekati Lucas.
"Isteri Lucas tu.. ada gastrik. Dia belum makan. Nanti, pastikan dia makan ikut masa, okay. Dia tak boleh skip meals dan dia perlu makan kalau ada masalah sekalipun. Faham?" "Faham."
Doktor itu meninggalkan mereka berdua di sana lalu Lucas menghampiri Luna. Dia tergelak kecil lalu menggeleng. Dia teringat kata kata Luna. Ia sangkakan bahawa wanita itu, mempunyai sakit kronik yang tidak dapat diubati.
"Luna.."
Luna terjaga dari tidurnya. Dia mencelik mata ia lalu memandang Lucas. Dia melihat tangan yang terasa sakit.
"What happened?" "Kau tahu kan kau ada gastrik atau kau baru tahu?" "Saya tahu.." "Then kenapa tak makan? Sengaja? Dan kenapa tak ketuk bilik kerja aku?"
Luna menundukkan wajahnya. Air mata ia terus mengalir.
"Saya rindu keluarga saya." "Itu bukan alasan. I know, you're doing something. But I'm not that good untuk memahami kau. Aku nak keluar. Ill make sure kau makan ni, sebelum aku keluar. I want to buy things so makan ni."
"Saya tak nak makan. Saya nak mati."
Lucas menahan tawa.
"Aku tak boleh biarkan je isteri aku mati. Im not crazy. Makan ni." "Tak nak!" "Fine!"
Lucas terus menyuapkan bubur itu kepada Luna kerana Luna terlalu degil.
"Degil sangat kau ni. Makan.. jangan degil. Aku akan lukakan keluarga kau kalau kau terluka. I am not kidding, Luna." "Kejamnya awak. Why? Kenapa. nak lukakan family saya?" "Sebab kau isteri aku."
Lucas menyuapkan bubur itu kepada Luna lalu dia terus berlalu pergi.
Dalam perjalanan Lucas ke suatu tempat, dia ditembak tepat pada bahunya. Dia tidak bawa pistolnya atau pekerjanya bersama. Namun ia sempat melawan beberapa orang yang cuba membunuhnya.
Luna berlari keluar. Dia tahu bahawa ini satu satunya cara untuk dia keluar. Namun apabila melihat Lucas yang terbaring di lantai kerana ditembak, Luna terus berlari ke arahnya walau dia sedang cuba melarikan diri.
Entah apa yang menariknya untuk selamatkan lelaki itu. Mungkin kerana lelaki itu suaminya?
Lucas menggenggam jari jemari Luna erat. Dia sedang merasakan kesakitan apabila ditembak di, bahu dan lengannya.
"Lucas.. pandang saya. Mana orang orang awak? Saya boleh panggil mereka."
Lucas menggeleng.
"Bring me home. Now. I'll treat myself." "Nope! Besar luka awak, Lucas. Banyak darah hilang. I know that you need a doctor for this."
"Dengar cakap aku, Luna. Isteri kena dengar. I need to go home."
Luna memapah Lucas ke rumah mereka. Laju sahaja dia membaringkan Lucas di sofa.
"Mana doktor? How can I call her?" "No need. I know how to treat this. Aku dah biasa." "Lucas! Dengar cakap saya kali ni!" "Doktor tak ada. Ill have to treat myself sebab dia, dah balik. She is old already."
Luna menarik nafas panjang.
"Im a medical student. Let me do it." "Kau? I thought you're a photographer?" "I left that." "What?" "Janganlah cakap banyak. Awak tak percaya saya?" "Tak."
Luna terkelu. Dia menarik nafas dalam dalam sebelum mencari kotak bantuan.
"Mana first aid kit?" "Dalam tu. Aku boleh buat sendiri." "Jangan degil, boleh tak? Bukan tadi I was told to not be stubborn? Sekarang?"
Luna mencapai first aid kit lalu terus sahaja dia mendekati Lucas. Dia melihat bahu Lucas yang mempunyai peluru.
"Awak pegang sofa sebab saya akan keluarkan butiran peluru dulu. It'll hurt but.. I know that you're used to it."
Lucas memegang sofa. Luna mengeluarkan peluru dalam badan Lucas. Lucas genggam tangan Luna.
Luna memandang Lucas.
"I'm sorry. I had to." "Sambung je. Aku okay." "One more in your hand after this. Sekarang I will stich it."
Luna menjahit luka di bahu Lucas lalu beralih terus ke lengan Lucas. Dia mengeluarkan pula peluru di sana. Lucas memegang tangan Luna erat kerana terasa selamat.
"You're okay?"
Lucas menarik nafas panjang lalu mengangguk.
"Saya akan jahit luka ni then saya bagi ni. You have to eat and sleep. Faham?" "When I sleep, you'll have to stay here." "No, I'm running. Im going home."
Lucas memejamkan matanya. Entah kenapa ia terasa seperti Luna takkan pergi dari sini.
Luna tidak faham kenapa hatinya melarang ia dari melarikan diri malam ini. Dia menemani Lucas di sofa. Dia duduk di sisi Lucas, temani suaminya sepanjang malam. setelah memberi ubat.
Let me in | Continues
YOU ARE READING
Let me in
RomanceApabila seorang wanita dipaksa berkahwin dengan ketua kumpulan mafia kerana ternampak kejadian yang berlaku disebabkan oleh lelaki itu apa yang ia mampu lakukan? "Marry me.. or I'll kill you. Choose one and tell me." -Lucas "I'll.. marry you."-Luna...