6 | Let me in

357 7 0
                                    

Lucas terjaga dari tidurnya lalu melihat Luna di sisinya. Dia terkelu. Wanita itu tidak pergi.

Dia menilik wajah Luna yang kelihatan sangat penat. Dia melihat sebekas air sejuk di sisinya. Adakah Luna cuba menurunkan suhu badan ia malam tadi?

Luna terjaga dari tidurnya lalu melihat Lucas.

"You're okay?" "Kau buat apa dengan ni? Kau demam ke?"

Luna menggeleng sebelum menggosok mata ia.

"Badan awak panas sangat malam tadi. Then I took some ice from the fridge, untuk sejukkan badan awak. How do you feel now?" "Kenapa?

"Hm? Awak tanya apa?" "Kenapa tak lari je?" "I was about to leave last night but then awak gigil. Saya.. tak biasa tinggalkan orang macam tu plus awak bantu saya waktu saya pengsan."

"Saya tak sampai hati untuk pergi. Jadi saya ada buatkan bubur untuk awak dengan bahan bahan yang ada. Then saya sejukkan badan awak."

"Awak okay?"

Lucas memandang Luna.

"Kau suka aku?"

Luna terkelu. Dia berundur.

"Saya tak kenal awak pun." "Then kau benci aku ke?" "Jawapan yang sama, Lucas. Saya tak kenal awak." "Kalau kau kenal aku?"

Luna menundukkan wajahnya sebelum dia lihat suaminya semula.

"Mungkin saya akan cuba ambil tahu tentang diri awak yang sebenar because this is not you." "This is the real me. Dah tak ada wajah lain."

"Wajah lain awak adalah wajah lelaki yang cuba selamatkan saya petang semalam. Itulah Lucas."

"Luna.. kau tak perlu sibuk." "Awak cakap saya isteri awak kan? Okay, I'll stay here and I don't want to leave. I will make sure saya dapat tahu siapalah suami saya yang sebenarnya ni."

"Bagus. Try me." "Cubalah bangun dulu."

Apabila dia cuba bangun, seluruh badan Lucas terasa sakit.

"Jangan bangun. Saya akan basahkan badan awak. Wait here." "Aku akan cuba." "Jangan. Nanti, susah jahitan tu nak kering."

Luna membawa besen lalu membasahkan badan Lucas. Luna melihat tatoo Lucas pada badannya.

Lucas bagai benar benar jatuh cinta pada Luna pada ketika itu kerana hanya seorang saja yang pernah melayannya begini sebelum Luna. Umi dia.

"Lepas ni, awak makan then makan ubat." "Aku nak jumpa orang.. I need to go out."

Luna tergelak.

"Awak main main kan? Mana mungkin awak tu boleh keluar kalau jalan pun tak boleh? Jangan cuba keluar. Faham? Saya boleh jadi garang. Ill just hide it for now. Jangan cuba cungkil bakat kegarangan saya ni."

Luna berkata sebelum berjalan ke dapur. Entah kenapa Lucas suka apabila Luna bagai menjadi seorang isteri sepenuhnya, terhadap dia. Lucas tersenyum.

"Nah makan bubur ni." "Tangan.." "Fine. Saya suapkan. Makan tanpa suara."

Luna menyuapkan bubur kepada Lucas lalu ia memandang Lucas.

"Janji dengan saya." "Janji apa?" "Jangan pergi ke mana mana untuk seminggu." "What!? Dont do that. Seminggu tu lama. I have to make sure they're doing their jobs."

"Lucas Andra.. boleh dengar cakap saya tak? I am.. not going to compromise. Luka awak nak sembuh mengambil masa."

Lucas menarik nafas panjang lalu memandang Luna.

"Kau nak balas dendam ke?" "Kalau nak balas, dah lama saya balas. Saya boleh je jahit luka tu tanpa keluarkan peluru supaya septik. Tapi I'll never do that. Itu bukan saya, Lucas."

"Saya tak suka dendam. Plus kalau nak pergi, I could just run away last night. Somehow youre my husband now. Allah akan marah saya kalau saya tinggalkan suami saya dekat sini, merana. Walau ini keputusan awak saya tetap perlu ada di, sini untuk rawat awak."

Lucas benar benar terkejut. Dia tak sangka ini yang Luna fikirkan ketika selamatkan dia. Dia terharu dan sebak dalam masa yang sama.

"Kau benci aku kan?"

Luna menarik nafas panjang.

"Maybe." "Kenapa?" "Sebab awak degil dan tak suka dengar cakap saya semata mata sebab I'm not a doctor." "Kenapa kau tak jadi doktor?" "I will never be happy as a doctor. because that is not what I wanted to do. Plus.. saya tak belajar sampai habis. I stopped."

Lucas mengerutkan keningnya.

"Kau berhenti belajar? Then?" "Saya mula belajar course photography sebab ibu sakit waktu belajar dan perlukan saya, untuk jaga ibu. I couldn't stay at the hostel dan belajar at that moment."

"So.. here I am. A photographer and a journalist."

Let me in | Continues

Let me in Where stories live. Discover now