Kebahagiaan Itu 20

206 6 0
                                    

Forgiveness


Aku mula membuka mataku. Aku menoleh untuk melihat sekeliling. Kaki kiriku berbalut manakala tangan kananku pula dipakaikan cast. Dahiku diletakkan plaster mungkin akibat kemalangan tadi.

"Arghh..." Mengerangku akibat sakit kepala yang melampau.

Irsyad terbangun daripada tidurnya. " S-sayang dah okay?" Tanya irsyad.

Mukaku yang mengerang kesakitan berubah dingin. Aku memegang perutku lalu terkejut apabila tersedar tentang kandunganku. "Ma-mana doktor..." Kataku.

"D-don't worry, sayang...a-anak kita okay dan selamat..." Kata irsyad.

Aku terkejut kerana dia tau tentang anak aku...anak kami...

"Dia bukan anak kau lah! Dia anak aku! Kau pergi keluar sekarang!" Marahku.

"F-flora sayang... please jangan macam ni... please don't treat me this why... I can't take it... it hurt, love..." Katanya lembut.

"Memang patut pun aku layan kau macam ni! Kau dengan laki lain sama ja...jijik!" Marah ku lagi.

Dia keluar meninggalkan aku. Aku tau dia sedang menderita sekarang. Melihat keadaannya...muka yang pucat, mata yang membuktikan dia tidak cukup tidur dan rambut yang terlalu kusut. Tetapi hati aku lebih sakit...

--

"Sayang buka mulut please...nanti masuk angin...makan la sikit...kesian kat baby..." Katanya. Memujuk.

Aku tepis tangannya yang ingin menyuapku. Habis terjatuh makanan yang ingin dia suapkan itu.

"Aku cakap aku tak nak, aku tak nak lah! Tak paham ke?!" Tengkingku.

Irsyad hanya membersihkan makanan di lantai lalu keluar.

"Sayang kalau marahkan abang... please jangan seksa diri sampai tak makan..." Katanya sayu.

Selepas beberapa minit, dia masuk dan memegang tanganku.

"Ish lepaslah!" Kataku.

"Argh!" Dia mengerang kesakitan lalu dia sembunyikan tangannya.

Aku terus berpaling ke arahnya. Aneh. Kenapa dia tiba-tiba kesakitan...aku tolak sikit je. Dapat aku lihat tangannya yang berdarah...seperti baru lepas tumbuk sesuatu...dinding...

Aku terkejut tapi aku hiraukannya. Pandai-pandai la dia balut luka tu...

--

Aku telah diizinkan balik oleh doktor. Keluargaku pelik akan sikapku yang terlalu dingin dengan suamiku. Namun mereka biarkan mungkin takut untuk masuk campur. Ibuku menyuruhku untuk berbincang secara baik dengan irsyad...aku hanya memberikan senyuman manis dan mengangguk.

"Yang... maafkan saya sebab tak jadi suami yang baik." Kata syad.

Aku yang sedang menonton televisyen hanya menghiraukannya. Dia datang menghampiri aku lalu memelukku dengan erat. Haih bertapa rindunya aku terhadapnya. Namun kerana marah terhadapnya aku menolak dia dengan kasar.

"Sorry, flora...saya rindu awak itu je..." Katanya.

Aku terus berjalan ke bilik walaupun kakiku masih tidak sembuh dengan baik. Tangan kananku sudah hampir sembuh tapi masih dibalut.

"Sayang...meh saya tolong..." katanya dengan senyuman kelat. Dia terus memegang tanganku untuk memimpin aku menaiki tangga.

"Ish! Tak payah lah!" Marahku. Secara tidak sengaja aku hampir terjatuh daripada tangga. Aku terjerit kecil. Namun ada tangan yang memegang erat pinggangku.

"Kan saya dah cakap...kalau jatuh macam mana?!" Kata irsyad dengan nada yang agak tinggi.

Aku hanya mendiamkan diri dan membiarkannya sehingga sampai ke bilik.

--

Kami tidur sebelah menyebelah di katil yang sama. Namun aku tidur membelakanginya. Tiba-tiba ada tangan yang memeluk aku dari belakang.

Irsyad memusingkan badanku untuk berpaling ke arahnya.

"Can you stop it, syad! Tak cukup lagi ke?!" Tengkingku.

"S-sayang please kejap je...abang nak pegang perut sayang...a-abang nak bercakap dengan baby kita... please, love..." Kata irsyad sayu. Mukanya jelas keletihan.

Aku tidak sampai hati untuk menghalangnya. Anak dia juga...jadi aku hanya membiarkannya.

Dia mengusap perutku yang mula membentuk dengan lembut. Sudah 4 bulan kandunganku ini. Dia menyium perutku beberapa kali dengan lembut.

"Anak abi ni...jangan nakal-nakal tau...pujuk umi supaya maafkan abi...please, hazelnut..." Katanya sayu sambil memandangku.

Kebahagiaan Itu (C)Where stories live. Discover now