Secret
"Dia tak curang dengan you, mia. Kami terjatuh itu je...you know how much he loves you." Tisya.
Kami berjumpa di izz café. Tisya yang tiba-tiba menelefonku untuk berjumpa. Mungkin dia perasan yang kami masih bergaduh. Pada mulanya aku tak mahu untuk berjumpa dengannya tapi perasaan ingin tahuku tidak dapat dihalang.
"Dia cuma sambut I, so I tak jatuh. Kebetulan kami berdua terjatuh dalam posisi macam tu...ini semua salah paham je. Please jangan sakitkan dia lebih teruk lagi, mia. As a friend, i hope you forgive him." Kata tisya.
Aku hanya terdiam...terputus kata. Perasaan rasa bersalah menguburi aku. Ya Allah banyaknya dosa yang aku buat dekat suamiku.
--
Aku pergi ke pejabat irsyad ingin meminta maaf dan membuat kejutan tentang berita aku sedang mengandung.
Sampai sahaja aku di hadapan pejabat irsyad, aku disapa dengan ramah oleh PA nya, Nuraini.
"Eh, Mia datang hari ni? Kejap yer saya inform dekat tuan irsyad." Kata Nuraini.
"Ehhh no need! Saya nak surprisekan dia." Kataku sambil mengenyit sebelah mataku. Dia hanya senyum dan mengangguk.
Aku membuka pintu kayu itu tanpa mengetuk.
"My wife, she's mad at me!" Kata irsyad. Dia sedang menelefon seseorang mungkin kawannya. Alu yang mencuri-curi dengar menahan tawaku. Irsyad sedang melihat permandangan kawasan Kuala Lumpur ini melalui tingkap officenya.
"Yeah...i know about it. I've made her fall in love with me. The bet? I win bro! What?! You want me to divorce her?! Fuck you, bro! Kau cakap aku kena bagi dia jatuh cinta dengan aku ja! Tak lebih daripada tu! You're mad bro! Alright you wanna win?! then you win...asshole!" Marah irsyad.
Selepas dia meletak telefonnya, dia mengalih badannya menghadapku. Dapat aku rasakan badannya mengeras.
"Bet?! What bet?! So selama nih kau tipu dekat aku? Semua yang kau buat semua lakonan kau?! Kau sedap-sedap dengan aku pastu kau nak belah?" Aku sendiri terkaku dengan ayatku.
"A-aira...flora s-sayang. I can explain..." Katanya. Dah kantoi takut la tu.
"Pergi mampos dengan kau punya 'sayang' kau tak pernah ikhlas dengan aku kan?!" Marahku.
"No sayang...hati abang tulus cintakan sayang please jangan tinggalkan abang..." Katanya merayu.
"Ouhhh now kau tulus? Huh?! Kau jatuh dengan tisya tu...kau saja kan?! Sebab kau nak sedap-sedap dengan dia pulak!" Tengkingku.
Tanpa aku sedar tangan irsyad melayang ke muka aku.
"Don't say anything stupid like that ever again!" Marah irsyad.
"Woah... it's proven then...that you are an asshole! Bye, thanks for nothing...aku harap aku tak akan jumpa kau dah lepas ni!" Kataku.
Irsyad yang tersedar atas perbuatannya menarik tanganku. "Please, love... I'm sorry for not telling you the truth...i really love you..." Kata irsyad sayu.
Aku menepis tangannya lalu keluar meninggalkan office itu. Nuraini memandang aneh apabila aku bergegas keluar.
--
Aku memandu kereta dengan laju. Tanpa aku fikirkan keselamatan diriku dan anakku sendiri.
"Maafkan umi, sayang...kita pergi daripada sini okay? Tanpa abi...umi janji umi jaga sayang dengan penuh kasih saya-" belum habis aku berkata. Ada sebuah lori yang melanggar keretaku. Sempat aku mengusap perutku lalu mataku tertutup rapat.
--
"Ya Allah!" Jerit irsyad. Dengan rasa bersalah atas isterinya. Ketakutan yang menguburi dirinya dia bergegas ke hospital di mana isterinya terlantar.
Sampai sahaja di sana, dia menelefon anggota keluarganya yang lain. Mereka sampai dengan keadaan yang risau.
"Ummm ini suami puan mia ke?" Kata doktor raif.
"Y-ya saya. Macam mana keadaan isteri saya doktor?" Kata irsyad.
"Alhamdullillah pembedahan berjalan lancar. Isteri tuan irsyad cedera agak parah...dia mungkin akan bangun tidak lama lagi...jangan risau..." Kata doktor raif dengan senyuman.
Semua anggota keluarga termasuk aku berasa lega akan berita baik tersebut.
"Ouh dan lagi satu...kandungan puan mia dapat diselamatkan..." Kata doktor raif.
"K-kandungan?! D-dia mengandung, doktor?!" Kata irsyad terkejut.
"Ouh awak tak tau lagi...by the way congratulations awak bakal menjadi ayah." Kata doktor raif.
Irsyad terkaku...menyesal akan perbuatannya terhadap mia tadi.
"Irsyad tak tau yang dia mengandung? Mia tak cakap lagi?" Tanya ibu bapa irsyad.
Irsyad hanya menggeleng kepalanya.
Irsyad berlari ke tangga kecemasan untuk melepaskan emosinya. Marah. Sedih. Kecewa. Membuatkan Irsyad hilang kawalan...
"ARGH! BECAUSE OF THAT STUPID BET!" jerkah Irsyad pada dirinya sendiri sambil menumbuk dinding beribu kali...
YOU ARE READING
Kebahagiaan Itu (C)
RomanceKebahagiaan Itu Mia Humaira seorang pelajar universiti yang mengambil jurusan dalam bidang medical, seorang yang pendiam dan tidak percaya akan cinta. Irsyad Syazwan Shah seorang CEO syarikat ISS Enterprise, seorang yang dingin. Hidup mereka beruba...