Kebahagiaan Itu 02

321 8 0
                                    

Phone

Aku menggunakan phone Hazwani untuk menghubungi phoneku yang entah mana hilangnya. Semua salah makanan! Makanan pula yang disalahkan hehe. Well, because food come first!

Seorang lelaki mengangkat phone tersebut. "Mesti mamat kurang ajar tadi." bisikku.

"Kau ingat aku tak dengar ke?"

Terkejut aku. Ingatkan dia tak dengar. Rupa-rupanya dia dengar pulak. Mukaku terus berubah menjadi merah kerana malu.

"Kau nak apa call ni. Nak phone kau balik ke?" dingin suaranya.

"Ya la tak kan nak kat awak pulak mamat kerek." juling mataku ke atas.

"Siapa cakap aku nak kat kau dah la pendek" sindirnya.

Ish geram ja aku mamat ni. "Cepat la saya nak phone saya balik. Dah la tadi 'sayang' awak tu mesej" kataku menyampah.

"Pahal jeles ke?" katanya.

"Banyak la awak punya jeles. Tengok muka awak pun saya tak teringin!"

"Boleh jumpa saya kat mall tadi tak? Saya tunggu awak kat tempat terlanggar tadi." kataku lagi.

"Tak boleh" gelaknya sedikit tetapi ditahan.

"Ish mood saya tak berapa elok ni. Jangan sampai saya buang phone awak!" kataku.

"Okay, fine! Kejap lagi aku datang. Jangan buang fon aku. Kalau kau buang, aku cium kau!" katanya sebagai arahan.

Mukaku mula membahang. Terus aku mengucap. Tau pulak kau takut Mia. Buatnya dia buat betul-betul mampus aku dibuatnya. Dapat dosa free camtu je.

Setelah sejam menunggu, lelaki itu pun sampai. Dia masih memakai suit berwarna hitamnya itu. "Nah, phone kesayangan kau. Kacau je aku nak buat kerja. Kalau aku bankrupt, semua salah kau." marahnya. "Thank you sombong! Ada saya kesah kalau awak bankrupt. Itu masalah awak, bukan masalah saya!" kataku. Sempat aku perasan yang dia sedang jeling ke arahku sebelum aku beredar dari situ. Menakutkan.

Tiba-tiba, ada seseorang menelefonku nombor asing dan belum disave. Teragak-agak aku mahu menjawab.

"Helo, ni siapa ya?"

"Ni aku lah. Tak kan dah lupa. Yesterday, you said you want to throw my phone if i refuse to meet you, flora." katanya.

"Ohh mamat kerek kemarin rupanya. Baru ingat. Maybe muka awak dah lama hilang dari ingatan saya sebab tu saya lupa. Ya la kan siapa ja yang akan ingat lelaki poyo macam awak." sindirku.

Muka je hensem tapi perangai macam syaitan. Astafirullah.

"Cakap benci tapi cair juga kau tengok muka aku eh?"

"Huh, bila masa saya cair tengok awak perasan!" muka menyampah.

"Eh, tadi bukan kau cakap aku hensem ke, flora sayang?" katanya.

Dia dengar ke apa yang aku cakap tadi. Bukan aku cakap dalam hati ke. Weh aku terlepas cakap ke. Malunya. Mukaku mula berubah menjadi warna strawberi.

"Mana ada saya cakap macam tu and bila masa saya bagi awak panggil saya sayang. Tiba-tiba panggil saya flora nama saya Mia bukan flora. Mak dan ayah saya bagi nama punyalah sedap ikut suka hati awak je nak tukar?!" marahku.

Kebahagiaan Itu (C)Where stories live. Discover now