Kebahagian Itu 29

218 9 0
                                    

May I?

Mereka sampai di rumah mereka...Mia yang kelihatan dingin itu masih mendiamkan dirinya. Puas Irsyad merayu kepada keluarganya dan kawan-kawan Mia untuk beri dia peluang membaiki rumah tangganya dan membawa Mia pulang bersamanya.

"Mia...makan please..." Irsyad cuba menyuap bubur kepada Mia.

"Aku kan perempuan sundal?" kata Mia dengan nada sinis dengan riak muka dinginnya.

"I-I'm sorry, Mia." Panggilan Aira, flora, sayang dan lovenya itu sudah hilang dibibir...dia rasa tidak layak untuk memanggil isterinya begitu selepas apa yang telah dia lakukan.

"Saya marah sampai tak fikir apa yang saya lontarkan dekat awak..." Irsyad ingin menangis. Dia rindu dengan isterinya yang lemah lembut itu...belaian isterinya...senyuman isterinya. Mia yang dia kenal.

Tapi dia sedar yang dia tak layak untuk dapat layanan macam tu sekarang dia adalah suami yang dayus. Irsyad yang kelihatan kusut...mata yang lebam itu menarik senyuman nipis.

"I'm deeply sorry...saya dah melampau. Ini semua salah saya...kalau la saya tak ego...kalau lah saya tak fitnah awak melulu...kalau lah saya angkat call awak...mesti semua ni takkan terjadi..." Irsyad masih menundukkan pandangannya ke lantai.

Mia hanya berdiam diri dia masih trauma dengan apa yang berlaku...marah dengan perbuatan suaminya yang menghina, memaki hamun dan menfitnahnya dulu...yang melayannya seperti sampah...

--

Irsyad mengambil bantal dan tilam lalu tidur di atas lantai sebelah isterinya...dia risau isterinya akan meracau apabila mengingati traumanya.

"ARGH! Ed stop! Please saya merayu!" Air mata Mia luruh dari tubir matanya.

Irsyad terjaga lalu pergi mendekati isterinya. "Mia...Mia it's okay...take a deep breath..." katanya apabila Mia bangun dari mimpi buruknya. Dia terkejut apabila isterinya memeluknya secara tiba-tiba. Matanya meluas. Dia teragak-agak untuk membalas pelukan isterinya. Jadi, dia hanya membiarkan sahaja. Mulutnya tidak habis berkumat-kamit berzikir di tepi teling isterinya.

" A-aku pernah k-kena r-rogol dengan Ed..." kata Mia.

"Shhh...i know your parents told me...masa awak masih tak sedarkan diri.." Irsyad tahu yang ini bukan kali pertama Adrian buat begitu pada isterinya...maruah isterinya pernah dipijak suatu ketika dulu...baru saja ayah mertuanya beritahu...dia terkejut dengan perkara itu... terlalu banyak isterinya menderita...malah dia? Selfish!

Mia terkejut tetapi hanya berdiam diri. "May I?" tanya Irsyad sambil menunjuk perut Mia.

"Bukan kau yang cakap...ni bukan anak kau ker?!" marah Mia. Wajah Irsyad dijelingnya.

Irsyad hanya senyum kelat. "I'm sorry again...saya memang tak layak jadi suami awak..." kata Irsyad hatinya sakit.

Tpi itulah hakikatnya 'kata-kata itu lebih tajam daripada pisau yang menusuk ke hati'.

"Kalau macam tu...kau lepaskan aku..." kata Mia dengan nada perlahan.

Irsyad menelan air liurnya. Kesat. Dia diam lalu tidur di atas lantai itu kembali...hatinya terasa begitu sakit...

Dia akan cuba untuk membaiki rumah tangganya yang rosan untuk masa seminggu...jika tempoh itu tamat dan dia gagal...dia berjanji akan melepaskan isterinya...asalkan wanita yang dicintainya itu bahagia...

Kebahagiaan Itu (C)Where stories live. Discover now