Jealousy
Aku balik dari mall bersama Zakwan. Pada mulanya, aku menolak tawaran Zakwan akan tetapi Zakwan berkeras untuk menghantarnya pulang. Aku hanya menurut saja.
Aneh. Selalunya, Irsyad akan menyambutnya pulang. Namun, rumahnya berada dalam keadaan gelap gelita. Aku masuk dengan hati yang risau seperti akan ada yang berlaku pada diriku.
Krik
Bunyi pintu yang terkuak kerana tolakanku. Jantungku berdetak laju. Takut akan keadaan begini. Tangan automatik mengusap perutku yang mula membentuk.
'Ya Allah...takutnya. Macam ada sesuatu yang buruk akan berlaku pada diriku.' kata hatiku.
"I-irsyad? K-kau kat mana?" kataku perlahan. Buatnya ada pencuri tak ka naya?
...
Tiada balasan. Cuak. Takut. Rasa mahu menangis.
"S-syad? M-mana kau?!" panggilku lagi dengan nada yang lebih tinggi.
"Why, sayang?" jawab seseorang dengan nada yang dingin. Suaranya membuatkan yang garau dan menakutkan itu membuatkan bulu romaku menegak.
Perlahan-lahan aku mengalihkan badan berhadapan dengan empunya suara. Aku menghembuskan nafas lega apabila orang itu ialah suamiku sendiri.
Tangan Irsyad merangkul pingganku. Mukanya kelihatan bengis. Aku terkejut kerana aku tidak pernah melihat dirinya seperti ini.
"K-kau dah k-kenapa?" kataku sambil cuba untuk melepaskan diri daripadanya.
"Shhhh..." jawab Irsyad. Dia meragut bibir mulusku dengan kasar. Setiap kali aku menolaknya, cuba untuk meleraikan ciuman itu...dia semakin mendalamkan ciuman tersebut. Selepas beberapa kali aku menolaknya...dia meleraikan ciuman itu. Masing-masing tercungap-cungap mencari nafas baru.
Aku menelan air liur dengan kesat. Takut akan suamiku sendiri.
"Kau dah kenapa?! Stop it, Syad! You're scaring me!" naik seoktaf nada suaraku. Aku menolak dada tegapnya tapi malangnya dia tidak berinjak walau sedikit pun.
"You're scared, flora? I told you that you're mine...and I'm yours! Apa yang kau susah sangat nak faham?!" jerkah Irsyad.
Aku menggigil kerana tingkah laku Irsyad yang berubah secara mendadak itu.
"Hmph? Menggigil lagi? Lepas kau curang dengan aku...kau nak play victim pulak?! Menyemak ah kau nih!" marah Irsyad.
"B-bila masa aku c-curang?" tubir mataku kian terasa panas. Aku cuba untuk menahan air matanya daripada gugur membasahi pipi tetapi gagal.
"I saw everything! Kau dengan mamat tu! Happy kau an?! Aku kat sini macam nak gila pujuk kau...tapi macam ni kau buat aku?" kata Irsyad dengan nada kecewa. Sayu. Pegangan di pinggangku dileraikan serta merta.
"Tak! Aku tak curang lah! Aku keluar dengan Zakwan jer! Dia kawan aku! Kalau tak tahu jangan nak menuduh!" tengkingku.
"Ouhhhh...Zakwan rupanya nama mamat tu...Kau ingat aku kisah?! Kau jangan nak menipu aku lah sundal!" Irsyad mengamuk tanpa sedar dengan perkataan kesat yang dilontarkan dari mulutnya.
"Habis sekarang siapa mamat yang dah tidur dengan kau pulak?! Senang je kan...kau bagi orang lain sentuh kau?!" tengking Irsyad.
"A-apa kau cakap nih?!" tanya Mia. Keliru.
"Ni apa sundal?! Kau dah menyondol dengan jantan lain...kau tanya aku?!" jerkah Irsyad. Dia membaling telefonnya ke arah Mia.
Mia menunduk untuk mengambil telefon itu. Alangkah terkejutnya dirinya apabila melihat gambar itu...gambar dirinya bersama manusia yang bertopengkan syaitan itu. Badannya menggigil teruk.
"T-tak ini salah faham..." nafi Mia.
"Salah faham apanya?! Kalau salah faham...kau cakap dengan aku yang kau tak tidur dengan dia! Dia tak SENTUH kau!" jerkah Irsyad.
...
Tiada jawapan dari Mia. Mia tersedu-sedan dengan tangisannya.
"See?! Kau ni memang perempuan tak guna!" marah Irsyad.
"T-tapi dia-" belum habis Mia bercakap. Irsyad memotong percakapannya.
"KAU MEMANG PEREMPUAN TAKDE MARUAH! KAU BERAMBUS SEKARANG!" tengking Irsyad. Urat-uratnya semakin timbul dengan jelas.
Mia terpaku mendengar kata-kata kesat yang dilontarkan ke arahnya. Sungguh terkejut dengan perubahan drastik Irsyad sekarang. Air matanya mengalir lebih kencang...esakan yang cuba disembunyikan tadi tidak dapat dihalang lagi.
"Wow! Now you're crying huh?! After you cheated! You're crying?!" Tengking Irsyad. Dia ingin pergi meninggalkan isterinya yang teresak-esak itu. Namun, tangannya ditarik oleh Mia. Urat-urat pada dahinya masih timbul. Jelas sedang menahan amarahnya.
"A-awak sumpah saya tak curang...k-kenapa susah sangat awak nak percaya?" kataku menggigil. Takut akan Irsyad.
"Hey sudahlah dengan lakonan bodoh kau nih! Sekarang baru kau nak ber 'saya awak' dengan aku?! Entah-entah anak dalam perut kau tu pun bukan ANAK AKU!" jerkah Irsyad perkataan 'anak aku' itu ditekan olehnya.
Serta-merta wajah Irsyad beralih ke tempat lain kerana ditampar oleh Mia. Bibirnya pecah kerana tamparan itu. Dia terkaku...menyesal terhadap perbuatannya. Dia baru sedar dengan kata-kata yang dilontarkan olehnya tadi.
"Kalau awak benci saya! Tak percaya kat saya sekalipun...jangan sesekali nak libatkan anak kita! Ouhh silap ANAK SAYA...awak tak mengaku ni anak awak kan?" kataku kecewa. Dingin walaupun air mataku tidak berhenti membasahi pipiku.
Aku mengangkatkan kakiku untuk meninggalkan biliknya. Dia menarik tanganku dengan erat seperti tidak mahu melepaskan aku walau sedetik.
"I-i'm sorry..." kata Irsyad. Kesal. Kepalanya menunduk melihat lantai.
"Lepaslah! Saya jijik dengan awak!" kataku. Dengar sahaja ayat itu, Irsyad terus melepaskan tanganku.
Aku keluar meninggalkannya. Tidak sanggup lagi untuk hadap semua ni.
--
Masuk sahaja dalam kereta aku mengusap perutku. Menangis teresak-esak...tidak sanggup untuk menghadap semua ni.
"Maafkan umi, sayang...Abi awak dah tak sayangkan kita. Sanggup dia tak mengaku-" belum sempat Mia menghabiskan ayatnya. Dia menangis teresak-esak. Susah untuk bernafas dengan keadaannya yang sekarang ini.
"Takpa...sayang duduk dengan umi okay? Nanti umi jaga sayang seorang diri...jangan risau, sayang. Umi akan cuba usahakan dan bagi anak umi kasih sayang yang cukup...okay, sayang?" kataku sayu.
YOU ARE READING
Kebahagiaan Itu (C)
RomanceKebahagiaan Itu Mia Humaira seorang pelajar universiti yang mengambil jurusan dalam bidang medical, seorang yang pendiam dan tidak percaya akan cinta. Irsyad Syazwan Shah seorang CEO syarikat ISS Enterprise, seorang yang dingin. Hidup mereka beruba...