~🌻Dua🌻~

2K 70 4
                                    

🌻

🔻
🔻
🔻
🔻
🔻

♂️

Perlahan aku selak daun pintu. Meraba sesuatu di tepi dinding. Bila jemariku menemui butang yang dicari, cepat aku tekan. Kini ruangan itu terang benderang bila aku baru hidupkan lampu.

Aku rapatkan pintu dan mulai menapak ke ruangan tengah. Rumah ini sudah lama tak berpenghuni. Sawang sudah semakin menebal di setiap penjuru rumah. Untung saja perabot-perabotnya ditutup dengan kain. Aku tarik salah satu cotton kelabu itu sebelum menghenyek tubuh pada permukaan sofa berwarna khaki. Masih elok, masih empuk walaupun dah 4 tahun tak terpelihara.

Rumah ini banyak mengingatkan aku pada seseorang yang hanya menghuni di sini selama 3 bulan tapi tingkahnya, celotehnya memenuhi di segenap ruang.

Baru kini aku rasa kesakitan yang selama ini aku nafikan. Sakitnya merindu, sakitnya sesalan. Semuanya bermula di rumah ini.

"Eh, awalnya abang balik hari ni."

"Abang, kopi!"

"Abang cari saya? Sini kat belakang."

"Abang nak makan apa hari ni?"

"Oh, kat sini ye abang sorok!"

"Nak buat lasagna untuk abang tapi cheese tak ada."

"Abang..."

"Abang..."

"Abang..."

Suara lunak manja itu memenuhi ruangan. Aku rindukannya. Rindu separuh nyawa aku. Perginya dia bagai hilang separuh jiwa aku.

Tapi semuanya salah aku. Salah aku menyalah ertikan tingkahnya. Salah aku sebab dibutakan dengan ego dan amarah.

Aku yang ragut bahagia aku sendiri. 3 bulan yang singkat tapi cukup untuk aku merasa disayangi dan dilayani selayaknya sebagai manusia. Dan kini, sesal itu memberat di bahuku. 3 bulan bahagia tapi 4 tahun aku merana.

"Abang, tolong dengarkan saya... Itu tak seperti yang abang fikir..."

Rayuannya bergema lagi. Menikam ke dalam dadaku. Esak tangisnya, air matanya dan segala kesedihannya adalah berpunca dari aku. Tapi masa tu aku langsung tak peduli.

"Diam! Perempuan murahan! Aku jijik panggilan itu yang keluar dari mulut kau!"

Suaraku pula yang bergema. Amarah itu sukar dikawal bila bunga yang kau puja berada dalam pelukan lelaki lain. Hati suami mana yang tak rapuh bila lihat isterinya di samping lelaki lain dalam keadaan intim.

"Kau perempuan yang tak sedar diri! Aku menyesal jatuh sayang kat kau! Kau kotor, murahan! Aku jijik dengan kau!"

"Berhambus dari sini. Pikul semua bala yang kau bawa masuk. Aku tak nak ada sekelumit pun dosa kau menempel kat rumah ini, sampah!"

Dia yang aku tolak sehingga tersungkur ke lantai cuba mengensot ke arahku. Aku undur ke belakang. "Jangan sentuh aku, betina sundal! Patutlah mak bapa kau kahwinkan kau dengan aku, rupanya itu semua nak menutup malu keluarga kau!"

Aku lempar satu kertas ke arahnya. Divorce paper. "Sign ini dan kau bebas. Bebas menyundal dengan jantan lain. Ada baiknya juga aku tak pernah sentuh kau. Jijik! Sekarang, kau boleh berhambus! Aku benci kau!"

Dia menangis. Matanya bengkak merah tapi aku tak kisah pun sebab aku benar-benar rasa ditipu dan dkhianati.

Itu kali terakhir aku melihatnya sebelum aku keluar dari rumah. Menghempas pintu sekuat hatiku menandakan aku benar-benar berperang dengan amukan rasa.

Alya Untuk Ziyad ©️Where stories live. Discover now