Bab 21 | masak

380 18 2
                                    

Sesudah menidurkan Mylissa, Raisha keluar dari biliknya. Aniq dilihatnya sedang bermain phonenya. Raisha pantas mendekati sofa yang diduduk Aniq. Menyedari Raisha berada disebelah, Aniq lantas menutup phone lalu menoleh ke arah Raisha.

"Mana Mylissa?" soal Aniq tegas.Peliklah dengan perangai Aniq. Sekejap baik, sekejap tegas. Wajah Aniq yang muram.

Raisha mengangguk menjawab soalan Aniq. Aniq menilik jam dinding. Sudah pukul 5 petang, Raisha tak masak untuk dia ke?

"Kau reti tak masak ni?" Tanya Aniq. Kot-kot Raisha tak reti masak. Anak dara orang kaya mana reti masak tapi depends dengan orang. Kalau Raisha rasanya tak reti masak.

"I reti masak. You cakap je nak makan apa. I masak untuk you."

Raisha melemparkan senyuman sinis. Tengok orang ha.

Aniq mencebik. Salah sangkaan dia.

"Kalau macamtu, masaklah sekarang. Aku nak makan ayam masak merah. Semua bahan dah disediakan. Kau masak je." Ujar Aniq. Phonenya on lalu membuka game ml. Sambung push rank.

Raisha diam yang masih melihat bahan-bahan masakan. Sejujurnya, Raisha tak pandai masak.

"Haa I know tengok google." Cepat-cepat tangannya mencapai fon.

Banyak resepi yang terpapar di google. Orang yang malas je yang tak pandai masak. Sekarang ni semua di hujung jari. Tak ada alasan pandai masak.

"Okey, let begin now."

Apa nak jadilah. Asalkan jangan hangus sudah. Tak pasal-pasal dilabelkan perempuan tak pandai masak.

Memang tak pandai masak pun. Ngaku jela.

Lauk ayam masak merah dah siap dimasak oleh Raisha, sayur carrot dan puding caramel. Pandai juga Raisha bahagi masanya memasak semua makanan itu.

Aniq hanya menatap makanan yang disedia di atas meja. Nampak sedap dan menyelerakan. Aniq tak sabar nak merasa makanan Raisha.

Akhirnya impian Aniq tercapai makan makanan air tangan isteri.

"You rasalah. Mylissa masih tidur ke?"
Tanya Raisha sambil mencedok nasi. Entah apa rasa makanan. Dia hanya ikut saja dalam google.

Soalan Raisha dibiarkan begitu saja. Sekarang Aniq tertumpu arah makanan saja.

Aniq mengambil lauk lalu memakan sesuap.

Aniq terdiam. Raut muka Aniq berubah.

Hati Raisha dah gelisah. Tak sedap eh? Habislah.

"You? What's wrong?" Tanya Raisha. Yela takutkan, dahla first time dia masak semua ni. Tulah malas nak jadi bini orang.

Tangan Aniq berhenti makan.

"Kau pandai masak ke?" Soal Aniq. Makanan telah ditelan. Mata Aniq memberi pandangan tajam ke arah Raisha.

Raisha meggeleng kepalanya. Jujur jela. Tak baik tipu suami.

"Ouh. Sedap! Macam mana kau belajar semua ni. Lepasni tak payah aku pergi makan luar sebab kau dah jadi tukang masak aku. Thanks wife." Puji Aniq. Berselera Aniq makan. Tak expert pulak Raisha gedik ni boleh masak makanan macam ni.

Aniq sambung makan lagi. Aih buat terkejut je. Ingatkan tak sedap. Lega hati melihat Aniq makan dengan seleranya.

Tanpa sedar, Raisha tersenyum manis entah merasa hatinya gembira bila bersama Aniq. Rasa tenang semacam.

Mata Raisha tenung Aniq lama. Handsome juga suami Raisha. Dahla kaya, bertanggungjawab pulak. Memang greenflag. Lucky jugalah dapat Aniq. Kalau lelaki lain memang taknaklah tanggungjawab.

"Ko tu nape tenung aku makan? Tahulah aku handsome. Lepas makan kau tenunglah muka aku puas-puas."

Raisha mengalih pandangannya. Kantoi pulak dah. Aniq ni ada berapa mata sebenarnya?

"Salah ke tenung muka husband I. Dapat juga pahala I tenung you. I tak expect lah you nak kahwin dengan I. Thanks sangat-sangat. I ni just kesian Mylissa je."

Aniq berhenti makan. Sejak bila Raisha mengaku yang Aniq ni husband dia. Pelik.

"Yela, dah tu tanggungjawab aku. Takkan aku nak lepas tangan pulak. Tapi kita buat benda tu, kita tak sedarkan?" Tanya Aniq. Nada Aniq berubah menjadi serius.

Raisha mengangguk laju. Memang dia tak sedar apa yang berlaku time tu.

"I see, kau nak tambah anak tak? Tengok Mylissa comel apa ikut muka aku, kalau kita tambah anak comfirm comel anak kita. Untung oo dapat bini lawa." Aniq menanya sambil menayang muka gatalnya. Banggalah dapat bini cantik bekas model international lagi tu.

"Eyyy you ni! Mylissa pun belum sampai setahun, you nak tambah sorang. Gila ke apa? Taknak I. Bukan senang eh pregnant. You bolehla. I ni kena bawa baby lagi. Lagi-lagi I sorang yang hadap. I know lah Mylissa comel but not this time. I tak sayang you." Kata Raisha. Betullah dia memang takde perasaan dengan Aniq pun. Cukuplah Mylissa je jadi anak dia. Dia kahwin dengan Aniq pun ada sebab. Ni tambah lagi sorang dalam mimpi jela.

"Kau senang cakap. Yang kena morning sickness tu aku bukan kau. Mengimdam lagi. Rindu kau suara kau muka kau. Takpe sayang take your time. No rush. Nanti kau sayanglah aku. Cakap je apa kau nak nanti aku bagi."

Aniq sambung makan. Tak baik biar makanan lama-lama.

Raisha tersenyum tawar. Dia bertuah sebab dia tak kena morning sickness tu. Kalau tak memang teruklah Raisha hadap.

To be continued

Raisha Munirah [OG]Where stories live. Discover now