bab 13 | special gift

2.2K 65 6
                                    

   Hari demi hari, kandungan Raisha sudah mencecah 5 bulan. Tinggal 4 bulan lagi nak bersalin. Ada juga perasaan takut dihati.
Ramai perempuan kata bersalin seperti patah pinggang. Bila baby  dah keluar, baru rasa sakit hilang.

Perut Raisha semakin memboyot. Nak duduk bersilang pun susah. Kadang-kadang dia bercakap dengan baby sambil menghirup udara segar diluar.

Selalu orang kata perempuan mengandung mesti ada alahan muntah, pening dan berubah sikap. Tapi dia tidak, tiada apa-apa pun terjadi. Senang juga dia mengandung ni.

Sekarang dia menolong Mila jual kuih sekali. Dapat juga hasil sikit-sikit. Dalam bank dia setiap bulan masuk 2 ribu ringgit. Dia tahu siapa yang beri dia. Aniq. Aniq setiap hari tanya khabar dia. Kacau je. Kang block betul-betul. Siap lagi nak video call. Dah lelaki tu dapat alahan perempuan mengandung.

"Baby ni. Bilalah nak keluar dari perut mummy?" Raisha mengadu sendiri.

"Tak sabar ye nak baby keluar. Ni mesti babygirl." Celah Mila. Dia baru saja pulang menghantar kuih. Nak ajak Raisha pun kesian pulak dengan dia.

Raisha menoleh. Dia ke tepi sedikit memberi ruang duduk dekat Mila. Mila duduk, kepalanya mendongak ke arah langit biru.

"Raisha, awak okay tak dengan Aniq? Dia nak attention dari awak tu. Itu perkara biasa. Dulu suami saya pun macam tu. Mengalahkan kita yang mengandung ni. Tapi awak untung. Awak tak ada alahan perempuan mengandung. Kesian Aniq gantikan awak." Ujar Mila lembut. Mana taknya, masa makan Aniq call Raisha. Setiap hari kot. Manja betul. Raisha pun naik geram dengan perangai mengada-gada Aniq.

"Hmm, biar je dia camtu. Padan muka. Siapa suruh taknak dengan I. Tanggunglah semua tu."

Mila menggeleng. Dia tahu Raisha tak dapat melupakan hidupnya dulu. Dipanggil jijik. Nasib dia tak fikir mahu gugur baby di dalam perutnya tu. Tak naya dia. Raisha sangat sayang dengan babynya.

"Mila, I rasa nak buka kedai untuk kitalah. Nanti I keluar modal untuk semua. Tak payah nak hantar lagi. You setuju tak?" Tanya Raisha. Dia mengumpul duit kerana nak beli satu kedai. Setiap hari ulang alik menghantar kuih.

Mila terpaku. Itu sebenarnya impian dia dari dulu. Manalah mampu nak buka kedai sendiri. Sewa mahal. Bukannya banyak hasil pendapatan dia dalam sehari hanya 100 lebih je.

"Mestilah nak, tapi Raisha ada duit ke?"

Raisha angguk laju sambil senyum sinis. Itupun duit Aniq beri setiap bulan. Lebih 2 ribu ringgit pun pernah.

"Ada. I kumpul 3 bulan lepas. Cukup untuk buka kedai. This is your special gift because you always take cara about me. You tahan perangai gedik I. Hehehe, thank you." Raisha memeluk Mila erat. Dah macam kakak dia.

Mila membalas pelukan Raisha. Rasa nak menangis. Sejujurnya Raisha seorang yang baik hati. Walaupun dia menimpa kesusahan tetap juga dia mementingkan perasaan orang lain.

  
   Lima bekas kek cheese di atas meja habis dimakan oleh Aniq. Setiap hari dia wajib makan kek cheese. Tekak dia dah serasi dengan makanan ini.

Nazmin sudah pening selama 5 bulan ni. Lain betul perangai Aniq. Mengada-gada tahap kritikal. Dia yang melayan perangai Aniq. Malam-malam mengidam makan burger king. Gila. Pukul 1 pagi suruh Nazmin beli burger king.

"Oi! Kau ni! Dahlah makan kek cheese. Lepas makan muntah. Stress betullah. Sepatutnya Raisha yang jaga kau sekarang." Nazmin membebel.

Aniq langsung tak endahkan bebelan Nazmin. Dia rasa nak makan bukannya salah pun kan. Biarlah. Yang hadap dia bukan Nazmin.

Selepas Aniq habis makan, dia menuju ke sofa. Dia sunyi. Dah 3 bulan tak dapat cari Raisha. Raisha pun satu taknak beritahu dimana dia tinggal sekarang. Kalaulah dia tahu lama dah dia jadi suami orang. Dapat bermanja-manja setiap. Entah mengapa dia ingin attention dari Raisha. Tak berjumpa face to face tapi video call boleh. Sebelum tidur, dia teringin dengar suara Raisha. Pelik.

"Aniq, aku nak jumpa girlfriend aku dulu. Malam nanti aku pulang. If kau nak suruh aku beli something. Message je. Bye."

Anak mata Aniq mengekori Nazmin yang baru saja keluar. Jumpa girlfriend konon. Dia pun ada juga eh.

"Poyo je. Baik aku message Raisha." Ujar Aniq gembira. Hanya Raisha seorang yang boleh menenangkan hatinya.

Aniq
Diam je? Tak rindu ke?

Aniq tergelak kecil. Comellah. Profile WhatsApp Raisha setiap minggu bertukar. Ingat perangai berubah tak suka berselfie. Jelas sekali badan Raisha semakin berisi, bahagian perut dia buncit. Dia sudah tahu Raisha mengandung.

Ting!

Raisha.
Tak ada kuasa I nak rindu you. Pergi kerjalah. I busy ni.

Aniq.
Tipu. Kau rindu aku. Baby okay? Malam nanti call ye. Tak lena aku tidur nanti.

Raisha.
Sibuk je. Bukan baby you. Jangan nak masuk campur hal I. Tak ada mengena dengan you. Malam ni I busy.

Aniq.
Kalau kejadian tu, tak pregnant kau, Raisha. Lepas lahir baby ni. Aku cari kau pastu kahwin terus. Aku tak peduli.

Aniq dapat rasa baby yang dikandung Raisha itu anak dia. Dia orang pertama yang buat Raisha pregnant. Pantai Raisha jaga diri. Biarpun lesbian dulu. Maruah dia dijaga macam nyawa sendiri.

Dia meletakkan phone di atas meja. Dia nak tidur. Sebelum itu, dia mesti dengar suara Raisha di laman sosial. Raisha kan famous. Banyaklah video ada di laman sosial.

   

     Kunci dipegang Raisha beralih ke tangan Mila. Seperti yang di janjinya, mahu memberi sebuah kedai sebagai tanda terima kasih terhadap keluarga tu.

Mila diam tak terkata. Tak tahu nak kata apa. Air matanya mengalir. Impian dia sudah tercapai. Dia berdoa agar dapat mendirikan kedai kuih atau bakery. Sungguh dia terharu dengan Raisha. Pantas dia memeluk Raisha erat.

Raisha membalas pelukan itu.

"Kau ni! Aku suka semua ni. Tak tahu nak balas jasa kau, Raisha." Tangan dia mengusap belakang Raisha.

Nek Mok dan Irfan tumpang gembira. Menyaksikan Mila dan Raisha berpelukkan. Ecah, Raisha tak lesbian lagi eh. Ingat tu. Dia nak minat dengan lelaki. Namun, Iman dan Diyana hanyalah nafsu semata-mata. Kawan tak kenang budi. Bila susah cari Raisha, bila senang dia sisihkan. Baru dia tersedar mereka berbuat  demikian kerana dia anak orang kaya.

"Janganlah nangis. Dah tak cantik muka. Jom kita rasmi kedai ni." Raisha mengelap air mata Mila yang menitis menggunakan jarinya.

Dengan rasminya, kedai itu milik dia dan Mila. Biarpun susah dia kumpul duit sebab mahu gembira hati seseorang.

Dia mengambil gambar lalu dipostkan di laman sosial iaitu Instagram. Kini, Instagram dia semakin ramai followers disebabkan berita dia dibuang keluarga. Ramai orang bersimpati pada dia. Followers mencecah million dan mempunyai blue tick.

See her level! Hahaha.

Bukan itu juga followers makin meningkat. Malah, muka dia menjadi perhatian yang lebih bagus lagi dia membuat kek lapis Sarawak. Dia kan separuh anak jati Sarawak. No wonder dia tahu cara nak buat kek lapis Sarawak.

Diantara adik beradik dia, dia seorang saja mempunyai bakat membuat kek lapis menjadi pewaris mamanya, Puan Sri Maira.

To be continued
________________________

Vote, comment and share.

Raisha Munirah [OG]Where stories live. Discover now