''Gerçek adı Aleksandros ''
Kovmak uzaklaştırmak anlamına gelen 'Alekso' ve erkek anlamına gelen 'Anir' kelimelerinden oluşur ve adın anlamı 'Düşmanları kovan/geri püskürten' demektir.
''Olympias düğünden önce rahimine bir şimşek düştüğünü gördü. ''
Bu doğaüstü ışınlarla hamile kalınma kültü tarihte birçok yerde görülür. İskender'den yaklaşık 356 yıl sonra doğan Tanrı 'İsa'nında aynı şekilde annesinin rahmine bırakıldığını söyleyen kutsal kitaba 'Kitab-ı Mukaddes' ya da yaygın adı ile 'İncil' denir.
Ancak bu kültün İskender dönemdeki temeli Peygamber Zerdüşt'tür.
Zerdüst bir ve tek olan Tanrı Ahuramazda'dan vahiyler aldığını söyleyerek semavi dinlerin temelini oluşturan kültün başlangıcı kabul edilir. Tıpkı diğer tek tanrılı dinler gibi o da Ortadoğu kökenlidir. Peygamber Zerdüşt Tanrısından aldığı haber ve emirleri Avesta denen bir kitabın temeli olarak ardında bırakarak dünyaya gözlerini kapatınca Gatalar (Tanrı Ahuramazda'ya dualar ve ilahiler) Avesta'da muhafaza edilir.
Zerdüşt'ün annesi de yaklaşık 550-600 yıl sonra ışıkla hamile kaldığı söylenen Meryem gibi hamile kalır.
Okurken yargıların oluşmaması için şunu bilmek gerekir. Büyük Kiros yaklaşık 557'de Med Krallığından başlayarak Doğu'da Hindistan, Batı'da Ege Denizi ; Güneyde Basra Körfezi ve Suriye-Filistin'i kapsayan Kenan Bölgesi, Kuzey'de ise Karadeniz ve Hazar Denizi kıyılarına kadar genişlemiş bir imparatorluk kurdu.
Oğlu Kambises Mısır'ı dahil etti, damadı Dairus İskit ve Yunan seferleriyle Avrupa'ya geçti. Darius'un oğlu Xerxes'de babasının izinden geçip Yunanlara sefer düzenledi. Diğer krallarda genel olarak bu sınırları muhafaza etti.
Böylece Ahameniş İmparatorluğunun resmi dini Zerdüştlük o dönemde bilinen dünyanın %80'ini yöneten aristokrat kesim sayesinde yayıldı ve öğrenildi.
Bu etkiyi küçümsemeyin çünkü dinlerinde bir temeli olmadığı halde yıllar sonra Roma İmparatorluğunda bile Zerdüştlerin kültü olan 'sönmemesi gereken Kutsal Ateş'e hizmet eden 'Vesta Bakireleri' adında bir rahibe sınıfı vardır. Perslerin aksine Roma'da ateşe hizmet eden din sınıfı kadınlardan oluşuyordu.
İskender'in doğumunu Zerdüşt'ün doğumu ile birleştirmek iki nedenle olmuş olabilir.
1. İskender'in Mısır'da 'Tanrının Oğlu' ilan edilmesinden sonra
2. Zerdüştlüğe sıkı sıkıya bağlı halkın farkında olmadan önceki dini sonraki döneme uyarlayıp hayatlarına devam etmelerinden
''Philippos düğünden sonra karısının karnına bir aslan şeklinde mühür vurduğunu gördü. ''
Meryem'in hamile kalmasının aksine Zerdüşt'te ve İskender'de babalar mevcuttur. Zerdüşt'ün annesi ve Olympias karınlarına bırakılanları aktif hale getirecek eşlerle birliktedirler. Onların kültünde ışık daha çok bireyin seçilmişliğine vurgu yapar.
Ancak görüyoruz ki 350 yıl sonra 'Baba' figürü tarihte kaybolur ve Meryem erkek olmadan hamile kalır. Bazılarına göre İsa'nın babası bellidir ve adı Yusuf'dur. Meryem'in Yusuf ile başka çocuklar sahibi olduğunu ancak İsa'yı doğurmadan önce ışık hüzmesi gördüğünü söyleyenler tıpkı Zerdüşt ve İskender'de olduğu gibi kişinin seçilmişliği üzerinde dururlar.
İsa'nın babası olmadığını hatta Meryem'in evli olmadığını ve bakire iken hamile kaldığını savunanlarda bulunmakla birlikte günümüz Hristiyanlığının temelini de bu kült oluşturur.
İskender gibi bir doğum kültü taşıyan Tanrı İsa 'Kitab-ı Mukaddes'de ''Ben babamın sağına oturacağım''. dediğinde aslında İskender'in Mısır'da kazandığı gibi hem 'Tanrı' hem de 'Tanrının Oğlu' olacaktır.
İskender'in ölümünden 323 yıl sonra Tanrı İsa da görüldüğü gibi bu makam yeniden diriltilecektir.
Tarih zamanla kaybolan ya da birbirinin içine geçerek dönüşen bilgilerle doludur.
Namaz aslında 5 vakit olan Zerdüşt dininin temel ibadeti olan antik bir mirastır. İslam'daki halinin Arapçası 'Salat'tır. Bu kelimenin Türkçe 'ye 'Namaz' şeklinde geçmesinin temeli göç güzergahı üzerindeki İran'dan İslam'ı dinini öğrenen Türkiye Türkleridir. Anlayacağınız İranlılar antikçağdan kalan dinlerinin terimlerini kullanmaya devam etmektedir.
Kıble mantığını da Zerdüştlükte görürüz. En kutsal ışık olan Güneş bu dinde kıbledir.
''İskender doğduğunda Efes'teki Artemis Tapınağı yandı ''
Bu Plutarkhos'un bize aktardığı kadar mucizevi bir olay değildir çünkü bu tapınağı bir insan kasıtlı olarak yakmıştır.
Felsefe derslerinde gördüğünün Herakleitos ve 'Ateş' logosunu hatırlama zamanı çünkü tapınağı o yaktı.
'Her şeyin başlangıcı ateştir.' diyen filozof adını duyurmak için tapınağı yakınca Yunanlılar onu ölümle cezalandırdı.
''İskender'in doğduğu gün Parmenion İlirya'da zefer kazandı. ''
''İskender'in doğduğu gün Olimpiyatlarda Philippos'un atı birinci oldu. ''
ŞİMDİ OKUDUĞUN
Tarih Arkeolojisi
Short StoryBu seride tarih okumalarını nasıl yaptığımı siz değerli okuyucu ve yazar arkadaşlarımla paylaşıyorum. Temel amaç kronolojiden sapmadan tarihi canlandırmak olduğundan yararlandığım kaynakları karşılaştırırken nasıl bir yaklaşım sergilediğimi gözler ö...