Fronto'ya yazığı mektupları bulunduktan sonra Marcus Aurelius'un eskiden inanılan ve yeniden yapılandırılan 2 evlilik hayatı fikri oluştur.
1. Historia Augusta ve Cassius Dio gibi kaynaklardan kalan ve eski düşüncelerimizi oluşturanlar.
2. Marcus Aurelius'un icraatlarını ve kitabını destekleyen Fronto'ya mektuplar.
Bu mektuplarda imparator bize 'Pulus Antoninus/Küçük tatlı Antoninus' (geleceğin Commodus'u), eşi ve kızlarından oluşan 'Küçük Kümesim' diye adlandırdığı evinden bilgiler aktarır.
Marcus Aurelius ;
• Olduğu gibi doğal, sevecen, öylesine uysal ve fesatlıktan uzak,
bir eşi olduğu için kendini şanslı sayarken Histoia Augusta bunun tam tersi fikirleri bize sunar.
''Karımı boşayacaksak çeyizini de geri vermeliyiz! ''
Historia Augusta'ya göre Marcus eşinin kendine sadakatsizliğini ya bilmiyor ya da görmezden gelmeyi tercih ediyordu. Ancak bu iddiadan önce 'boşanma' hakkında konuştuğunu söyleyerek biliyor ancak görmezden geliyordu imajı çizer.
Marcus Aurelius tahta Hadrianus tarafından seçildiğinde 136 yılıydı. Hadrianus onu evlatlığı Aelius Caesar'ın kızı Ceiona Fabia ile nişanlayarak imparatorlukta yükselmesini istedi ama Aelius Caesar'ın ölümü planları değiştirdi.
Hadrianus hastaydı ve Marcus tahta geçemeyecek kadar küçüktü. Hadrianus'un büyüyene kadar küçük Marcus'a sahip çıkacak bir koruyucuya ihtiyacı vardı.
138 yılında Hadrianus diğer bir akrabası olan Faustina'nın (Marcus'un halası) kocası Antoninus'u evlat edindi. Böylece Marcus halasının evlatlığı olduğundan güvenliği sağlanmış oldu.
Antoninus, Marcus ve (Ceiona'nın erkek kardeşi) Lucius'u evlat edinmeyi kabul etti.
''Gerçek bir baba ''
Kendini veliaht yaparak taht yolunu açmasına rağmen Marcus'un Hadrianus'dan çok Antoninus Pius'a bağlılık göstermesi heyecanlı bir tartışma konusudur.
Kitabında Antoninus'a ve sadakatsiz bir eş olduğu iddia edilen karısı Faustina'ya dahi övgüler yazan Marcus, Historia Augusta'da anlatılanlara tezat bir şekilde Hadrianus'u ilk kitabında anmaz.
Hadrianus'ın 'Verissimus/doğruyu söyleyen' olarak adlandıracak kadar sevdiği Macus'un onu bu denli yakın görmemesinin nedeni onunla birlikte kül oldu.
''Rütbe Savaşları ''
Roma gibi rekabet üzerine kurulu bir imparatorlukta iftira ve yalan az rastlanan şeyler değildi. bu nedenle Marcus ve Faustina Minor'un evliliklerinin kötülenmesinin temel nedenleri arasında siyaset olduğu göz ardı edilmemelidir. Ne kadar yükselirseniz o kadar yalnızlaşırdınız ve Marcus ve Faustina imparatorluğun zirvesinde iki kişiydiler.
Hadrianus ölünce Historia Augusta'ya göre Antoninus eşi Faustina'ya Marcus ile konuşmasını söyledi.
- Marcus'un ilk nişanlısı Fabia'dan ayrılması ile genç kız geleceğin imparatoriçesi olma şansını kaybetti.
Antoninus ve Marcus'un halası Faustina büyük bir ihtimal Marcus'u siyasi olarak güçlendirmek için yaptıkları bu hamle ile eski Caesar'ın çocuklarını düşman edindiler.
- Faustina Minor ile nişanı bozulunca Lucius siyasi gücünü Marcus'a kaptırdı.
Ailesinin yaşayan tek çocuğu olan Faustina Minor'un miras alacağı zenginlikler Marcus'a verilince Fabia ve Lucius düşünüldüğünden çok daha büyük bir haksızlığa uğradılar.
Çift bu haksızlığı şöyle gidermeye çalışmış gibi görünüyor.
- Kızları Fadilla, babasının eski nişanlısı Fabia'nın oğlu ile evlendi.
- Kızları Lucilla, annesinin eski nişanlısı ve üvey dayısı Lucius Verus ile evlendi.
Historia Augusta Lucius ve Fabia'nın iş birliği yapmalarından rahatsız olan bir Lucilla portresi çizer. Fabia'nın Lucius'a danışmanlık yaptığını ekler. Lucius'un savurgan hayatı ve Marcus'un inanılmaz sabrı yazar tarafından detaylıca anlatılır.
Ancak eski düşmanlıktan en belirgin detay Faustina Minor öldüğünde Fabia'nın Marcus Aurelius'a evlenme teklifi etmesidir. Anlaşılan o ki Fabia hala imparatoriçe olmak istemektedir.
- Ancak Marcus karısının yasını tuttu ve öz annesi Domitia Lucilla ve üvey babası Antoninus gibi eşi öldükten sonra evlenmedi.
''Bir cariye ile hayat! ''
Marcus Aurelius kendi kitabında dedesinin yanında kaldığı dönemle ilgili bize bazı bilgiler aktarır. Bu döneme dair en sevdiği şey çabucak bitmesidir.
- Büyükbabam ve genç sevgilisinin yanında kısa süre kalıp kendi gençliğimi korudum.
diyerek kendini öven imparatorun metres hayatına dair tutumu son derece sert ve eleştireldir.
Kitaplarında kendine bedeni ve isteklerini göz ardı etmek gerektiğini söyleyen imparator cinselliğin tanımını yapmayı ihmal etmez.
- Özel bölgelerin sürtünmesi ve biraz sıvı salgılanması.
Yine de Historia Augusta'da yazar bize Marcus'un karısı ölünce büyükbabasına yaşadığı hayatı eleştirmesine rağmen kendine cariye aldığını söyler. Nedeni olarak çocuklarına üvey anne ve farklı varisler yüzünden miras sıkıntısı yaşatmak istememesini verir.
- Benedicta ve Theodotus'dan sakındım.
Ancak Marcus Aurelius'un kitabını okuyanlara göre bu bilginin güvenilirliği şüphelidir. Zaten Historia Augusta'nın yazarı imparatoriçe Faustina hakkında anlattığı sadakatsizlik hikayelerine rağmen bu ölümün Marcus'u derinden sarstığını söylemeden edemez.
''Caesar Antoninus- Magister Fronto ''
Fronta'ya mektuplarda gördüğümüz ifadelere bakınca Marcus'un Historia Augusta'da aktarıldığından daha iyi bir aile portresi sunduğunu düşünmemek elde değil.
- Faustina et parvolae nostrae te salutant./ Faustina ve miniklerimiz sizi selamlıyor.
- Eo accedit appropinquatio partus Faustinae./ Faustina'nın doğumu yaklaşıyor.
Aynı zamanda ilgili bir baba olan Marcus kızlarının sağlığı ile de yakından ilgilenir.
- Profecto intelligis de parvola nostra Faustina haec me tibiscriber e, pro qua satis egimus/ Aslında, anlıyorsunuz ki, size bunları yeterince yaptığımız küçük Faustina'mız hakkında yazıyorum.
Her güne kızlarının sağlığı için dua ederek başlayan 'Pontifex Maxius' yani 'Başrahip' olan imparator aynı zamanda Salii rahipleri birliğinin ve Arval Kardeşlerin üyesidir.
Fronto'nun mektuplarından bir alıntı bize Marcus'un kızı Domitia Faustina'nın doğumunun ardından daha mutlu bir adama dönüştüğü fikrini yansıtır.
- Faustina'yı sakin, mutlu bir güne, yakın bir umuda tercih eden sizler için, ne mutlu bir gün, ne büyük bir şey kazanılmış, ne saf bir neşe, ne asil ama güvenli bir övgü!
ŞİMDİ OKUDUĞUN
Tarih Arkeolojisi
Short StoryBu seride tarih okumalarını nasıl yaptığımı siz değerli okuyucu ve yazar arkadaşlarımla paylaşıyorum. Temel amaç kronolojiden sapmadan tarihi canlandırmak olduğundan yararlandığım kaynakları karşılaştırırken nasıl bir yaklaşım sergilediğimi gözler ö...