𝐂17│𝐇𝐚𝐫𝐢𝐭𝐡 𝖋𝖙 𝐕𝐞𝐫𝐞𝐧𝐚

1.5K 63 0
                                    

Amaya mengintip seseorang dengan Amirul. Sumpah dah macam pencuri dah. Dengan hoodie tutup kepala, mask dan cermin hitam lagi.

Amirul mengeluh. Dia berdiri membetulkan pinggangnya.

Amaya menarik kepala Amirul tunduk semula. Amirul mengaduh sakit. Gila la berjam-jam duduk macam ni, sakit pinggang dia. Sudahlah orang yang lalu lalang asyik pandang. Malu tahu tak?

"Kak! Sudahlah! Dah 2 jam tahu tak? Takde pun dia! Kau prank aku ke?" Keluh Amirul.

"Shh! Akak yakin dia buat kerja dekat sini. 3 hari lepas akak nampak dia. Mirul pun tengok gambar yang akak tangkap tu kan?"

"Akak salah orang kut. Sudahlah tu kak. Daripada kita mengintip macam pencuri baik kita masuk dalam."

"Shh diam! Kak Elis cam akak! Nanti kalau dia ada pastu nampak akak dia lari macam mana?" Amaya masih terendap-endap.

"Kak... Sudahlah. Jomlah baalik. Eh! Aa-bang Emir..." Amirul mengundur ke belakang. Dia tersengih.

"Ehem!"

"Ish diamlah!" Dengus Amaya.

"Cik Amaya Verena... Apa yang cik tengah buat ni?" Tanya Emir sopan.

"Asal kau tetiba sopan ni Mi-rul... Har-Harith?" Amaya terkejut. Dia tersenyum kelat.

"Apa awak buat dekat sini?" Soal Amaya gugup.

"Soalan tu aku yang patut tanya dekat kau. Kenapa terendap-endap macam pencuri ni? Hm Amaya Verena?" Emir tersenyum manis.

"err...." Amaya memandang Amirul meminta pertolongan. Amirul mengangkat kedua tangannya. Dia menggeleng.

Amaya mengeluh. Dia memandang Emir dengan sengihan. "Err.... Hehe..."

"Masuk dalam!" Tegas Emir.

"Ouh ok ok! Jom Mirul." Amaya memeluk lengan Amirul dan bergegas masuk ke dalam kedai.

"Asal kau tak bagitahu akak?" Bisik Amaya geram.

"Tak sempat. Abang Emir menakutkan. Mirul tak berani." Amirul turut berbisik.

"Memang pun. Akak pun tak berani. Seriau! Kenapalah akak boleh fall in love dengan beruang kutub tu?"

Amirul tergelak kecil.

"Ehem! Bisik apa?" Sampuk Emir tegas.

"Eh takde papelah! Kan Mirul kan?" Amaya menggoyang tangan Amirul.

"Haah. Takde pape bang." Amirul tersengih.

"Duduk!" Suruh Emir.

Laju Amaya menarik Amirul duduk. Mereka berdua duduk dengan sopan dan tersenyum kepada Emir.

"So, apa yang kamu berdua cuba buat tadi?"

Amaya memandang Amirul yang turut memandangnya. Mereka berbicara menggunakan mata.

'Mirul jawablah!'

'Akaklah jawab! Akak punya plan!"

'Ala Mirul tolonglah akak!'

'Your plan, your problem'

"Ehem! Jawab! Kalau tak dalam lokap!" Tegas Emir.

"Nak cari kak Elis!"

"Tengok kucing beromen!"

Amirul memandang kakaknya dengan speechless. Benda siut jawapan. Tak logik langsung!

Emir mengeluh. Dia mengurut dahinya. Dah jelas jawapan Amirul yang dia nak.

"Nak tipu pun agak-agaklah. Kau ingat aku bodoh sangat ke sampai percaya kucing beromen dalam cafe?" Perli Emir.

"Tah kau ni kak! Aku yang masih sekolah pun tak sebodoh kau! Buat malu je!"

Amaya menjeling Amirul. Dia tersengih kepada Emir.

"Mirul cakap korang tengah cari kak... Elis?"

Amirul mengangguk.

"May I know, who's kak Elis?"

"Arwah tunang abang kami." Jawab Amirul.

"Abang? Tak tahu pula korang ada abang. And arwah tunang? Arwah?" Emir keliru.

"Ye! Kami memang ada abang! Anak hasil perkahwinan mama sebelum dia berkahwin dengan daddy. So abang tiri. Dia jarang ada dekat rumah, sebab tu abang tak tahu." Cerita Amirul.

Amaya berdecit. Dia mencubit pinggang Amirul.

"Aduh!" Amirul memandang Amaya pelik.

"Cerita lebih-lebih pehal? Dia bukan siapa-siapa pun!" Marah Amaya.

Terangkat kening Emir. Bukan siapa-siapa...

Ayat tu terus berputar di benaknya.

"Dia ex akak kan? So bukan orang luar. Lagipun tak salah pun dia tahu." Hairan Amirul.

"Sudah. Abang taknak tahu. Betul cakap kakak Mirul. Abang bukan siapa-siapa." Emir melihat sekilas Amaya.

"Abang cuma nak tahu, kenapa nak cari kak Elis kalau dia dah arwah?" Keliru Emir.

"Entahlah akak ni! Dia cakap dia nampak kak Elis dekat kedai ni 3 hari lepas. So dia yakin yang kak Elis masih hidup dan nak siasat perkara sebenar." Terang Amirul.

Emir memandang Amaya. "Kau yakin tu kak Elis?"

Amaya mengangguk.

Emir mengeluh. "Takpe nanti abang minta tolong pekerja kedai ni untuk tengok cctv."

"Betul ni?" Amaya memandang Emir teruja.

Emir mengangguk. "But kau kena hantar dekat aku, tarikh, masa dan gambar kak Elis tu. Boleh?"

"Boleh! Thank you awak!"

Emir tersenyum nipis.

"Terima kasih bang!"

Emir mengangguk. "Kalau takde pape, abang balik balai dulu. Masa rehat abang tinggal beberapa minit lagi. Korang pun balik lah. Jangan nak merayau tempat tak berguna pula." Pesan Emir.

Amirul mengangguk.

"Assalamualaikum"

"Waalaikumussalam!"

Amaya dan Amirul memandang kepergian Emir. Amirul kemudian memandang Amaya. Dia mengangkat keningnya.

Amaya berkerut dahi. "Mirul dah kenapa?"

"Akak betul ke taknak ambil hati abang Emir? Lelaki serba perfect macam abang Emir pun akak taknak?"

"Siapa kata akak taknak? Tengah usaha la ni." Amaya tersenyum.

Amirul memandang Amaya atas bawah. Dia menepuk tangan kagum.

"Bravo! Teruskan usaha! Mirul di belakang akak!" Amirul mengurut bahu Amaya.

Amaya tersenyum bangga. Entah apa yang dibanggakan.
.
.
.

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.


Tbc

SEPERATE LOVE ║CWhere stories live. Discover now